Kosten bloedtest combinatietest

Discussion in 'Zwangerschap' started by angela8923, Jul 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. angela8923

angela8923 Actief lid

Apr 11, 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in mei de combinatietest gedaan. Mij was verteld dat in het bedrag wat je betaald voor die test ook de kosten van het bloedprikken bij zitten. Nu krijg ik een factuur van Menzis waarbij ik alsnog die kosten moet betalen vanwege eigen risico. Dan betaal ik het toch "dubbel"? Iemand een idee hoe dit zit?

2. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Dat zou niet moeten kunnen. Combinatietest betaal je als het goed is volledig zelf (zijn slechts paar uitzonderingen op). Dat kan dus helemaal niet van je eigen risico gaan. Wat wel kan is dat het gewone labwerk dat je in het begin hebt (hiv-test, ijzergehalte, rode hond bepaling, enz) niet duidelijk van de vk kwam. Dan willen ze het wel eens met je eigen risico verrekenen.
    Even contact opnemen met Menzis en navragen. In mijn ervaring is mailen beter dan bellen (beter geïnformeerde medewerkers), maar moet je dan wel duidelijk je vraag omschrijven. Dus, welke kosten zijn er precies met mijn eigen risico verrekend en klopt dat wel?

3. Yent

Yent Actief lid

Jul 22, 2016
    160
    39
    28
    NULL
    NULL
    Nee kan niet want die heb je al betaald even je bon sturen naar ze

4. Demino

Demino Fanatiek lid

Oct 8, 2013
    2,778
    287
    83
    Ik kreeg laatst ook een melding dat er geld wordt afgeschreven. Begreep al niet waarvan.. Maar de datum komt overeen met de dag dat ik de combinatietest heb laten doen!
    Heb nu net gelijk even gemaild (was te laat met bellen). Ondanks dat je het topic niet opende om anderen te waarschuwen: toch bedankt! :D

5. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    #5 essie1979, Jul 27, 2016
    Last edited: Jul 27, 2016
    Bloedtesten vallen altijd onder het eigen risico, behalve als je extreem goed aanvullend verzekerd bent.
    Alleen het andere gedeelte van de combinatietest, daarvoor ben je verzekerd.
    Correctie: de gehele test zit in de basisverzekering. Is je eigen risico niet op, betaal je hem zelf, tot je eigen risico op is.

Van de Menzis site:
    Valt verloskundige zorg onder het eigen risico?

Nee, voor verloskundige zorg binnen de Basisverzekering hoeft u geen eigen risico te betalen. Maar niet alle kosten vallen onder verloskundige zorg, ook al zijn ze wel ontstaan door uw zwangerschap of bevalling. Hier betaalt u dan wel eigen risico voor.

De volgende kosten vallen wel onder het eigen risico:
    * bloedonderzoek
    * ambulance om naar het ziekenhuis te komen
    * gynaecologische hulp (verloskundige hulp door de gynaecoloog valt niet onder het eigen risico)
    * combinatietest en NIPT (indien op medische indicatie)
    * geneesmiddelen

Maar had je al eerder moeten betalen dan voor de test Angela?

6. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Voor de meeste mensen geldt dat ze de combinatietest zelf moeten betalen. De medische indicatie is erg streng. Als bij ts de combinatietest wel medisch geïndiceerd was, zou de gehele test onder het eigen risico vallen, niet alleen het bloedonderzoek, het is ook 1 prijs (combinatietest heeft 1 declaratiecode).

7. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

Feb 27, 2011
    5,738
    268
    83
    Combinatietest zit helemaal niet in de basisverzekering. Bij sommige zorgverzekeringen zit ie in het aanvullende pakket. Maar ik moest 'm gewoon zelf betalen.

8. Oxelsnor

Oxelsnor Actief lid

Oct 29, 2015
    140
    57
    28
    x
    x
    Je kunt het alleen vergoed krijgen als je via de verloskundige of arts een brief hebt waarin staat dat je de test daadwerkelijk nodig hebt. Is ook mijn fout geweest word erg onduidelijk over geinformeerd

9. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Tenzij je aanvullend verzekerd bent. Ik heb mijn polis er nog eens op nagekeken en bij mij wordt de test gewoon vergoed, ook zonder medische indicatie.

10. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

Feb 16, 2013
    1,740
    292
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Ik ben ook aanvullend verzekerd, maar kreeg het niet vergoed.

11. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,838
    113
    Dat is apart. Ik ben bij OHRA verzekerd. Ik weet niet of dat nog uitmaakt.

12. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Ligt er natuurlijk aan welke aanvullende verzekering je hebt.
    Ik zit bij CZ en bij mijn 2e zwangerschap was ik aanvullend verzekerd, maar de simpelste variant. Dan kreeg je niks vergoed, maar de iets duurdere aanvullende verzekering dekt hem wel, zelfs al is die niet medisch noodzakelijk. Uitzondering daarop blijft het bloedonderzoek, dat gaat ten allen tijde uit de basisverzekering en dus eerst uit je eigen risico.

Dit schrijft CZ daarover:
    Combinatietest
    Met de combinatietest wordt onderzocht of er een verhoogde kans is dat uw kind Downsyndroom heeft. De test bestaat uit een nekplooimeting (echo) en een bloedonderzoek. Hebt u een medische indicatie? Dan krijgt u de combinatietest vergoed uit uw basisverzekering. Voor het bloedonderzoek betaalt u dan uw eigen risico.

Als u geen medische indicatie hebt, krijgt u de echo van de combinatietest misschien vergoed uit uw aanvullende verzekering. Dit vindt u in het overzicht hieronder. Het bloedonderzoek wordt dan vergoed uit uw basisverzekering. Daarom valt dit onder uw eigen risico.

Aanvullende verzekering:
    Start Geen vergoeding
    Basis 100% (bij niet-medisch noodzakelijk)
    Plus 100% (bij niet-medisch noodzakelijk)
    Top 100% (bij niet-medisch noodzakelijk)
    Jongeren Geen vergoeding
    Gezinnen 100% (bij niet-medisch noodzakelijk)
    50+ Geen vergoeding

13. angela8923

angela8923 Actief lid

Apr 11, 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL

Ja, de test valt niet onder het basispakket en moest ik inderdaad zelf betalen!

14. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    #14 essie1979, Jul 27, 2016
    Volgens de site van Menzis wel. Maar goed zit niet bij Menzis, dus feitelijk geen ervaring. Ik quote alleen hun site.
    Had je je eigen risico al op van € 385,-?

Vergeet deze tekst maar, is volgens mij een beetje onzin. De site van Menzis zet mij op het verkeerde been :) .

15. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    #15 essie1979, Jul 27, 2016
    Was je eigen risico al op van € 385,-?
    Verder geldt eigenlijk hetzelfde als in mijn vorige post.

En ook deze opmerking slaat de plank een beetje mis volgens mij :D .
    Met dank aan onduidelijke verzekeringsvoorwaarden.

16. angela8923

angela8923 Actief lid

Apr 11, 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, had nog niks van eigen risico gebruikt. Elke keer als ik Menzis bel krijg ik een ander antwoord. Dus probeer het morgen even via de email. Wellicht dat ik dan een duidelijk antwoord krijg :)

17. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Wettelijk is natuurlijk vastgelegd dat alle dingen die uit de basisverzekering vergoed worden, eerst door jezelf betaald moeten worden tot je eigen risico op is.

Maaaaaaar als ik dus nu de tekst van mijn eigen verzekeraar lees, wordt de combinatietest nooit vergoed uit de basisverzekering.
    Dus of ik begrijp het door mijn eerder geplaatste stukje van Menzis niet, of het staat er gewoon heel onduidelijk ;) .
    CZ geeft het duidelijk aan in elk geval.

Heb ondertussen de tekst van Menzis nogmaals gelezen en misschien heb ik te snel gelezen, maar het staat er ook niet heel extreem duidelijk, vind ik persoonlijk.

Maar je had dus al eerder moeten betalen voor de test Angela en nu willen ze je nogmaals berekenen?

18. angela8923

angela8923 Actief lid

Apr 11, 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    De test moest ik idd meteen betalen in het ziekenhuis. En nu krijg ik nog een keer een factuur voor het bloedprikken.

19. essie1979

essie1979 VIP lid

Oct 17, 2007
    12,753
    1
    38
    Adm. medewerkster
    Tiel
    Direct betalen? Dat is ook gek.
    Maar goed misschien dat ze het bloedprikken via je verzekering hebben gespeeld omdat dat van je eigen risico af gaat??? Daardoor gaat dat natuurlijk weer naar beneden en dat kan uiteindelijk in je voordeel zijn.

20. schorpioen79

schorpioen79 Fanatiek lid

Feb 16, 2013
    1,740
    292
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Ik ben bij UMC verzekerd, het meest aanvullend pakket(schrijf je dat zo?) omdat daarin een 4e of 5e icsi poging vergoed werd (achteraf niet nodig)
    Bij mijn vorige zwangerschap bij Z&Z, daar werd de combinatietest wel vergoed.

Share This Page