Hallo, Mijn vriend en ik proberen al een jaar om zwanger te worden, helaas is dat nog niet gelukt. We beginnen ons wel een beetje zorgen te maken. Vanaf september ben ik begonnen met temperaturen. Ik heb een vrij regelmatige cyclus en als ik naar mijn temperatuur kijk, heb ik ook elke maand een eisprong. Ik heb een maand ovulatietesten gebruikt en hierop zag ik ook wanneer mijn vruchtbare dagen zijn. Deze testen gebruik ik niet meer omdat ik wel weet wanneer mijn vruchtbare dagen zijn. (door regelmatige cyclus en cervix slijm) Dit is mijn lijstje: 15 januari ongi (28 dagen) ronde 1 22 febr. ongi (38 dagen) ronde 2 15 maart ongi (21 dagen) ronde 3 10 april ongi (26 dagen) ronde 4 5 mei ongi (25 dagen) ronde 5 31 mei ongi (26 dagen) ronde 6 26 juni ongi (26 dagen) ronde 7 22 juli ongi (26 dagen) ronde 8 18 augustus ongi (27 dagen) ronde 9 16 september ongi (29 dagen) ronde 10 temperaturen 14 oktober ongi (28 dagen) ronde 11 temperaturen 10 november ongi (28 dagen) ronde 12 temperaturen 8 dec NOD ronde 13 Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ik twijfel om naar de huisarts te gaan. Ik vind dit best een grote stap. Ik heb alweer de hoop dat het deze maand wel raak zal zijn, we blijven steeds positief. Zou je me kunnen adviseren wat me moeten doen? Moeten we nog even geduld hebben en afwachten, of moeten we eens naar de huisarts gaan? Groetjes Roca
Hoi Roca, je hebt inderdaad een redelijk betrouwbare cyclus. En de eisprong is 14 dgn voordat je ongesteld wordt, dus je kunt goed uitrekenen wanneer je vruchtbaar bent. Het is inderdaad zo dat na je, een jaar van kinderwens en geen zwangerschap, naar de huisarts kunt gaan en verder onderzoek kunt gaan laten doen als jullie dat zouden willen. Je kunt ook nog wachten en het nog een paar maanden proberen. Dat is een afweging die je zelf moet maken. Een jaar is maar een grens die gesteld is door de zorg. De echte grens ligt (na een jaar) bij jullie zelf. Er zijn een hoop mensen die nog spontaan zwanger worden na een jaar. En er zijn mensen die het wel een paar jaar proberen zonder hulp. Je kunt altijd een afspraak maken bij de huisarts om eens te horen wat de mogelijkheden zijn met verder onderzoek. Dan kun je er altijd nog een paar maanden over nadenken. Doe wat jullie gevoel jullie ingeeft. Groetjes Brigitte