Tampons kunnen verminderde vruchtbaarheid veroorzaken

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door -, 2 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

2. Phedre

Phedre Lid

27 feb 2007
    67
    0
    0
    Gelderland
    Dat wist ik dus echt niet. Ik gebruik altijd tampons... :confused: Vind dit veel prettiger en praktischer dan maandverband.
    Wordt je als vrouw ook nooit voor gewaarschuwd (of mij is het gewoon niet opgevallen?!)
    Hoe weet je of je endometirose hebt? Merk je dat?

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    MMM :rolleyes: is dat echt waar? Zou wel heel erg zijn, heb namelijk wel lang tampons gebruikt....maar zijn er niet meer onderzoeken? Ik bedoel is wel een serieus onderwerp als het wel zo zou zijn...heb er nog nooit eerder iets van gehoord.... :(

4. Niet meer actief

Ik neem aan dat dit bij een uitstrijkje meteen aan het licht komt?

Heb ter 'ere van' mijn 30e verjaardag mijn eerste mogen ondergaan, en alles zag er uitstekend uit...

En voor alle mensen onder de 30: wácht maar.... die uitnodiging komt vanzelf...

5. Pearly

Pearly Fanatiek lid

11 sep 2006
    1.318
    0
    0
    Zuid-Limburg
    :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

6. Phedre

Phedre Lid

27 feb 2007
    67
    0
    0
    Gelderland
    @ pearly Precies ook mijn reactie en gedachte. Ik vond het een heftig artikel om te lezen.

Ben op zich wel nuchter ingesteld, maar dit klinkt allemaal best zorgwekkend. Zal toch eens gaan google-en op dit onderwerp.

7. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    :confused: Als ik dit artikel goed begrijp, dan denkt men dat er een verband bestaat tussen endometriose en tampongebruik. Maar omdat er nog maar zeer weinig onderzoek naar is gedaan kan men dus niets wetenschappelijk aantonen, toch?

Ik gebruik zelf altijd tampons. Vind het prettiger en schoner.

8. Pearly

Pearly Fanatiek lid

11 sep 2006
    1.318
    0
    0
    Zuid-Limburg
    Hier idem!

9. wieffie

wieffie Fanatiek lid

26 feb 2007
    2.750
    0
    0
    Ik gebruik ook altijd tampons en denk dat het gevaar allemaal wel mee zal vallen hoor. Als je alles hoort wat slecht voor je is dan kan je weinig meer doen. Door dit zo te plaatsen schrikken mensen misschien heel erg terwijl dat niet nodig is. Iedereen die de bijsluiter leest weet dat er minimale risico's zijn maar als tampons zo gevaarlijk zouden zijn dan werden ze wel uit de handel genomen.

10. Niet meer actief

<Sarcastische mode aan> Die duizenden vrouwen die zijn gestorven aan TSS vonden tampons uiteraard óók schoner en die dachten óók dat het allemaal veilig was. <Sarcastische mode uit>

11. wieffie

wieffie Fanatiek lid

26 feb 2007
    2.750
    0
    0
    Ja die kans is minimaal! En om andere mensen zo de stuipen op het lijf te jagen vind ik niet goed. Als mensen hier bang voor zijn zijn er genoeg andere opties.

12. Tigger

Tigger Fanatiek lid

1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Nou, ik heb tien jaar lang tampons gebruikt en mag geloof ik niet klagen..
    Ronde 4 zwanger..

13. Phedre

Phedre Lid

27 feb 2007
    67
    0
    0
    Gelderland
    Gelukkig er is nog hoop :)
    Heb net even een beetje op internet gelezen en ja er is natuurlijk een kans. De dioxine in tampons wordt in verband gebracht met endometriose, maar gelukkig is die kans klein, althans wat ik weer van verschillende bronnen begrijp.

en Sofie volgens mij is er geen reden om sarcastisch te worden. Het is goed mensen te wijzen op risico's, maar je hoeft ze ook niet af te schrikken. Iedereen de eigen keuze hierin, toch?

14. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Toch even een reaktie, want dit is zomaar een hypothese, daar is absoluut geen bewijs voor. Er zijn wel wat onderzoeken gedaan naar endometriose bij tampon-gebruiksters, maar de uitkomsten wijzen hier niet op. Dat er dioxine in tampons zou zitten die hier de oorzaak van zijn, is ook niet waar. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de dioxine-niveau's in tampons, maar die hoeveelheden zijn verwaarloosbaar klein.
    Het idee dat door een tampon het menstruatiebloed de eileiders ingeduwd wordt, is een heel vaag verhaal en anatomisch moeilijk te verklaren.
    Het is nog niet duidelijk hoe endometriose wel ontstaat, er worden veel onderzoeken naar gedaan. Dat het een samenloop van oorzaken heeft, is wel zeker.

15. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Endometriose kan je niet aantonen met een uitstrijkje.
    En om je niet gelijk ongerust te maken, als je endometriose hebt dan heb je meestal veel buikpijn tijdens je menstruatie.

16. Niet meer actief

Het is uiteraard niet de bedoeling om mensen bang te maken, maar ik wou het toch even aanhalen. Stoppen met tampons kán een goed idee zijn als je moeilijk zwanger raakt.

En je mag uiteraard niet vergeten dat er zeer zeker wel doden zijn gevallen na tampongebruik, voornamelijk in de jaren zeventig. Ook NU nog overigens, maar wel minder.

Een goed artikel hierover (in het Nederlands) staat op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tampon

Mods: doe er maar een slotje op, voor de discussie hier vervalt in pro/contra tampons.

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik gebruik vanaf me twaalfde tampons, en raakte in ronde 5 zwanger helaas een miskraam. na de miskraam raakte ik in de 4e ronde zwanger. dus ik heb niks te klagen. en dat na ruim 8 jaar tampon gebruik. mijn zus raakte meteen zwanger en die gebruikt de tampons ook al jaren.

18. Niet meer actief

Wat is dit nou voor raar topic? Eerst wordt iedereen 'bang' gemaakt en vervolgens wordt er om een slotje verzocht? [​IMG]

19. Mirre

Mirre Fanatiek lid

4 jul 2006
    4.173
    4
    0
    Zwijndrecht
    Ik gebruik al vanaf dat ik ongesteld ben tampons (meer dan 20 jaar dus al), maar ik maak me er niet druk om.
    Als ze echt een groot(er) risico op onvruchtbaarheid zouden hebben hadden ze vast al uit de handel geweest.
    Maandverband is echt niet mijn ding!

Liefs Mirre

20. Niet meer actief

nou mijn ding dus ook niet.
    maandverband is lang niet zo schoon en hygienisch als tampons.
    En net als mijn bovenbuurvrouw zegt ze hadden de tampons anders allang uit de handel gehaald als dat echt zo was.
    ik ben er sceptisch over.

En waarom een slotje? omdat je commentaar/reactie's van tampon gebruikers die WEL zwanger zijn geraakt(en dan ook snel)?

Swiggy

Deel Deze Pagina