Ik snap de ophef niet zo goed. Er wordt gewoon een link naar een artikel gepost waarin een mogelijk verband tussen endometriose en tampons wordt aangetoond. That's all... het kan, of het kan niet, en je trekt er zelf je conclusies maar uit. Dat "tampons al lang uit de handel waren" indien ze niet gezond waren is zeker niet waar, en dat moet je vooral vertellen tegen de duizenden ouders wiens dochter is gestorven aan TSS... dus je ZELF informeren over dit soort zaken is zeker belangrijk. Tampons vormen een "vreemd lichaam" in je vagina, en kunnen er allerlei scheurtjes en andere narigheden veroorzaken. Als je ze correct gebruikt, dus bijvoorbeeld nooit langer dan acht uur inlaat en ook alleen maar tijdens je menstruatie draagt, kan er in principe NU niet veel mis gaan (vroeger dus wel). Maar een echt leuk gevoel heb ik er ook niet bij. Ik heb het ooit eens aan mijn gyn gevraagd, en die zei: "nou, als je niet anders kan doe je maar, maar liever niet." Een redelijk goede en betrouwbare bron voor dit soort zaken vind ik http://www.menstruatie.net - beslist eens de moeite waard om door te fietsen (als je tijd teveel hebt).
TSS komt voornamelijk voor wanneer vrouwen tampons veel te lang inhouden of er niet hygienisch mee omgaan. Lees anders de bijsluiters daar staat het ook in. En dat is een complicatie die bijna niet voorkomt terwijl miljoenen vrouwen tampons gebruiken. Ik vind het allemaal ophef om niets.
Ik heb een keer een ontsteking gehad aan mijn baarmoedermond en heb er toen antibiocita voor gehad. Ik heb het idee dat dat ook door de tampons kwam. Gelukkig ben ik nu na het stoppen van mijn pil zo weinig ongie dat ik het met een inlegkruisje ook red haha ik heb het stukje niet gelezen hoor, want ik wil mezelf niet bang maken. Ben er erg gevoelig voor. Buikpijn had ik de laatste maanden van mij pil ook steeds bij het menstrueren maar nu ik pil af ben heb ik nergens meer last van. Het blijft troep hoor.
het artikel is zeer zeker waar en doe er mee wat je wilt, het risico is er, zeker als je niet op tijd verschoont. Maar er zijn zo veel dingen en zo veel risico's. Doe er mee wat je wilt
ik heb ook vanaf de eerste keer dat ik ongi werd tampons gebruikt en volgens mij als je je optijd verschoont en ook alleen gebruikt wanneer je je menstruatie hebt is er volgens mij niet veel risico mits je er onzorgvuldig mee omgaat. groetjes
Ik heb even op pubmed gekeken (samenvatting van alle onderzoeken gepubliceerd in de medische literatuur). Er is maar erg weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen tampongebruik en een verhoogd risico op endometriose, en van de 3 gepubliceerde artikelen vinden er 2 een minimaal verhoogd risico en 1 een verlaagd risico. Oftewel, "ze" weten het nog niet. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... iometriose
Ladies, zijn er onder jullie ook die slapen met een tampon? Ik dus wel! Vraag me wel eens af of dat goed is, maar ik slaap gewoon niet lekker met een maandverband. Zit ik er 's morgens helemaal onder. Ik verschoon mijn tampon wel om de 3 à 4 uur (ook 's nachts). XXAnna
ik gebruik alleen tampons, van maandverband krijg ik infecties en ook die zijn weer risicovol voor de vruchtbaarheid. TSS is iets dat vroeger niet voorkwam door onhygienisch gebruik van tampons, maar door een zeer slechte samenstelling van tampons. er zijn vooral in Amerika veel vrouwen aan gestorven. Ik vind het dus niet verkeerd om elkaar op de hoogte te houden met dit soort linkjes, maar pas op met hoe je zelf iets formuleert denk ik dan. het topic opent met en uiteindelijk, na verder lezen blijkt het te gaan om een hypothese en is er (nog) niets bewezen. Ik schrok ook wel even en moest flink doorlezen om weer gerust te zijn. maar ik snap sofies reactie ook wel, voordat TSS een naam en bekendheid kreeg, zijn er eerst een hoop vrouwen gestorven, terwijl men dacht dat iets dat niet veilig zou zijn toch wel door de overheid van de markt gehaald zou worden. Voorzichtig zijn is dus nooit verkeerd.
Misschien is het niet zo slim als ik dit zo lees maar ik slaap ook met tampon in. En ik ga echt niet iedere 3 á 4 uur eruit om te wisselen.... :-s Pas na 8 á 9 uur. Ben ik daar dan de enige in?
nee hoor meid, ik ben graag voorzichtig, maar slaap 's nachts ook gewoon door. ik gebruik alleen ob en daar staat geloof ik in de bijsluiter dat je een tampon maximaal 8 uur achter elkaar mag dragen. (val ik mooi door de mand, want er staat ook in dat je de bijsluiter regelmatig moet lezen ivm eventuele tussentijdse wijzigingen. zal het vanavond eens doen)
tja ik ga me er niet bang door laten maken. Als ze geen verband (geen woordspeling) kunnen aantonen (want dat kunnen ze nog niet) ga ik er ook nog niet van wakker liggen (letterlijk en figuurlijk hihihi ik verschoon me snachts ook niet, slaap lekker door)
Ik heb ook altijd al tampons gebruikt omdat ik van maandverband infecties krijg. Ik slaap ook gewoon met tampon en ga echt niet de wekker zetten om die tampon te verwisselen. Mijn gyn gebruikt zelf ook tampons en heeft haar dochters ook tampons gegeven. (geen maandverbandje te verkenen in dit huis) Dat er in de jaren 70 doden zijn gevallen bij het gebruiken van tampons dat klopt ja. Hoe vaak hoor je dat nu nog nooit want ze hebben die tampons uit de handel gehaald. (toevallig docu gezien op discovery)
ik gebruikte de tampons ook gewoon snachts en slaap lekker door tot de volgende morgen. ik vind maandverband niet lekker zitten en heel onhygienisch zeker snacht want het blijft nooit goed op zijn plaats zitten en ben dan altijd wel een beetje doorgelekt. ik denk dat als je het goed gebruikt zoals in de gebruiksaanwijzing dat er niet veel kan gebeuren. veel vrouwen krijgen infecties enzo met maandverband is daar al onderzoek naar gedaan?
ik gebruik ook altijd ob tampons en voor snachts heb ik dan een super tampon in of zelfs super plus en slaap dan ook heerlijk door! xxx Swiggy
ik werd voor het eerst ongie toen ik 12 was... heb slechts 2 keer maandverband gebruikt en de derde keer ongie aan de tampons omdat we naar het buitenland gingen volgende maand moest ik aan tampons wennen. Sindsdien heb ik altijd tampons gebruikt( haaaat maandverband) en bij mijn zoontje was het 2e ronde raak.... en dit kindje 1e ronde.... dus bij mij heeft het nog niks beinvloed! Maar goed.. je weethet nooit.
Ik gebruikte vroeger wel tampons, maar eigenlijk sinds de bevalling van Astrid niet meer. Ik heb toch liever maandverband! Maar ik denk dat als je regelmatig verschoont en niet een dag met 1 tampon doet, je weinig kan op iets engs hebt! Of je bent er allergisch voor.. dat kan natuurlijk ook nog.