wanneer naar de huisarts?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door danili, 31 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. danili

danili Bekend lid

22 mei 2006
    808
    0
    0
    Hoi,

ik ben nu 5 weekjes zwanger....ons eerste zoontje is 5 weken te vroeg gekomen, dat klwam naderhand doordat mijn baarmoeder afwijkend is (dubbelwandig) en hij geen ruimte meer had....
    Nu heb ik bij mijn nacontrole gevraagd hoe dit voor een volgende keer als ik zwanger zou zijn zal verlopen...
    Ik heb volgens de gyn meer kans op miskramen, stuitbevallingen en vroeggeboortes.....heb een paar maanden terug bij de huisarts nog deze vraag gesteld en die zei dat als ik zwanger zou zijn, ik met 8 a 10 weken bij hem langs moest komen voor een verwijzing naar de gyn.....omdat die dan kijkt aan welek kant het kindje is gaan liggen en groeit om me daarna beter in de gaten te houden.
    maar nu hoor ik van meerdere kanten dat ik al eerder een afspraak zou moeten maken.....wat zeg jij hiervan?
    Ik zou niet eens weten of ik dan ook eerder een echo moet krijgen bijvoorbeeld?
    groetjes

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Danili,

in principe kunnen ze in het ziekenhuis ook niet doen dan afwachten en een echo zegt eigenlijk pas iets duidelijks na 8 weken. Tot die tijd heeft het kindje na een goede innestelling ook nog helemaal geen last van dat tussenschot. Je kunt ook zelf de gyn opbellen, want je hebt er niet perse een verwijzing voor van de HA meer voor nodig. Je kunt bv vast de afspraak maken voor tussen de 8 en 9 weken bij de gyn en dan ga je in de week ervoor bij de HA langs voor de verwijsbrief, want het is wel netjes om het op deze manier te doen.
    Ik denk dus ook niet dat er eerder een echo nodig is, maar het is wel verstandig op tijd bij de gyn te komen, dus vanaf een week of 8-9.

Groetjes Brigitte

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

het is vroeg genoeg om de eerste afspraak bij de gynaecoloog tussen 8 en 10 weken te hebben. Je kunt dan pas zien waar de placenta ligt.
    Dus je kunt wel alvast naar de huisarts gaan en om die verwijzing vragen, in het ziekenhuis zijn vaak wachttijden dus dan ben je op tijd voor je afspraak.

Mirjam

Deel Deze Pagina