kan iemand prikformulier toelichten/uitleggen

Discussie in 'De lounge' gestart door marlidd, 28 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marlidd

marlidd Niet meer actief

#1 marlidd, 28 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 nov 2017
    materiaal

edta 3ml bloed : bezinking,leucocyten,defferentiatie
    edta plasma 7ml bloed:acth
    heparine 3ml bloed: ft4 , tsh ,fosfaat , magnesium, ferritine , calcium , vitamine b12

natrium fluorideplasma 2ml : glucose
    serum 5ml met gel : prolactine , shbg , vitamine d , anti thyroid peroxidase (anti tpo) ,testosteron ,dhes ,fsh , cortisol ,oestradiol , lh

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Er wordt bloed bij je geprikt en ze gaan vanalles uitzoeken.
    Wat is je vraag?

Lijkt op een standaardscreening intake voortplantingsgwneeskunde

3. marlidd

marlidd Niet meer actief

zag dat mijn bericht vervormt was en alles door elkaar stond. heb het als goed is aangepast.
    in ben bij de endocrinoloog geweest ( internist met specilasme endocrinologie )
    ik loop als 16 jaar met klachten . onlangs in het ziekenhuis gelegen omdat mijn lichaam niet meer wil. ( cardioloog zegt total loss een ernstige burnout. die wilde graag mijn hormonen laten doormeten ) nu weet ik wel wat van sommige hormonen omdat ik in de mmm heb gelopen voor zwangerschappen en ik pco heb maar lang niet alles wat ze geprikt hebben zegt mij iets. mischien dat iemand mij dat kan uitleggen?

4. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je wil dus weten waar alles voor is? Je ft4 en TSH hebben te maken met je schildklier. Verder heb ik er geen verstand van. Misschien kun je het één voor één googelen?

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Arts bellen en vragen :thumup:

manaolana vindt dit leuk.
  6. marlidd

marlidd Niet meer actief

De arts heeft veel uitgelegd maar in moeilijke woorden. Veel zeggen ze ook niet om bezorgdheid te voorkomen. Heel veel is schildklier inderdaad bijnieren lever en hypofyse. Maar staan ook dingen bij die ik niet kan plaatsen.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    welke kan je niet plaatsen?

Tpo antistoffen behoren ook tot de schildklier overigens.

Misschien is het handig als je een printje met de uitslagen plaatst en die hier neerzet.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Misschien kan iemand het aanvullen of verbeteren?

bezinking - algemene indicator voor ontstekingen, id ook verhoogd bij reuma bijv.
    leucocyten - behoort ook tot algemeen bloedbeeld?
    acth -stimuleert de aanmaak van cortisol
    ft4 -schildklierhormoon uit je schildklier
    tsh -schildklierhormoon uit je hypofyse
    fosfaat
    magnesium -hangt samen met calcium
    ferritine - je ijzervoorraad
    calcium -hangt samen met magnesium
    vitamine b12 -

glucose - of je (pre)diabetes hebt
    prolactine
    shbg
    vitamine d
    anti thyroid peroxidase (anti tpo)-schildklier antistoffen
    testosteron - spreekt voor zich?
    dhes - DHEA
    fsh -folikelstimulerend hormoon. wordt samen met lh gemeten ivm overgang (dacht ik)
    cortisol - wordt door je bijnieren (?) Gemaakt, stresshormoon
    oestradiol -oestrogeen
    lh - zie fsh?

9. marlidd

marlidd Niet meer actief

ik ben al een stuk wijzer zo: dankje ) dheas moest het zijn ( typfoutje) die weet ik niet.en shbg (sex hormone binding ) snap niet zo goed wat deze hormonen doen.

ik vraag me af waar de endocrinoloog naar op zoek is en wat hij verwacht te vinden.
    en ik heb een mirenaspiraal zijn dan de waardes niet vervormd?

ik heb bijna een uur binnen gezeten en er komt dan zoveel info dat ik de helft vergeten ben te vragen. en hij is nu met vakantie handig... sommige uitslagen duren nog een weekje. het is naar rotterdam gestuurd. (ook geen idee waarom) 1 buisje bloed werd in een koelpack gedaan. de gene die bloed prikte in het ziekenhuis wist niet waarom er op formulier stond dat het gekoeld moest zijn jullie een idee?

ik ben normaal niet zon zorgelijk type maar nu voel ik toch een beetje spanning.

het zal op de 1 of andere manier vast een verband met elkaar hebben en hij zal het ook vast verteld hebben alleen ben ik net een zeef op het moment.
    hij had het nog over klieren bij schaamheuvel wat verdikt ??? hij heeft ook drukpunten bij voeten gevoeld?? bloedruk was 95 58 wat laag maar niet schokkend. en verder was hij vrij stil.hij gaf nog wel aan dat er waarschijnlijk nog testen komen na uitslag bloed, welke ben ik vergeten te vragen ( vergeten door de spanning ;) )

10. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Uhmmm.. sorry ik ging je topic lezen omaat ik je wellicht kan helpen (werk op een lab). Maar na het lezen id je vraag me nog steeds niet helemaal duidelijk. Alle bepalingen zijn standaard en routine bepalingen. Alles valt of staat dus met de uitslag.. Het is aan je arts om conclusies te trekken, niet aan jou en al helemaal niet op voorhand.

twoboys, Emsy, Daisy120 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Hier staat redelijk uitgelegd wat DHEA doet (adrenal gland is bijnier): https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements-dhea/art-20364199

Hier staat iets over shbg: https://naturalbiohealth.com/2015/05/06/shbg-critical-to-your-health/

De koeling zal denk ik (gokje) iets met shbg te maken hebben. Ikheb de rest ook laten testen en nooit iets over koeling gelezen.

Ik weet niets over klieren bij de venusheuvel helaas.

Bij mij zijn ookwel eens drukpunten gevoeld maar dan hoger op mijn lijf door een reumatoloog, die zei dat hij iets met CVS wilde onderzoeken (ik vond het ook vreemd).

De testen die je gaat doen na de eerste bloeduitslagen hangen compleet af van je uitslagen. Bij mij was mijn cortisol bijv afwijkend en nav daarvan volgde meer testen in die richting (waar niets uit kwam).

Wel even een disclaimer ik ben geen dokter ;)

En heb je kinderen of gaat het niet (of wil je niet kan ook nog), leeftijd, hoe is je hartslag, dik, dun andere bevindingen. Conclusies trekken kan alleen de dokter (en soms kan je het zelf, maar mijn glazen bol geeft er iig geen beeld over ;))

Ik denk dat je ff de dokter moet afwachten, vraag je uitslagen mee op een printje en neem iemand mee naar het gesprek zodat je samen meer begrijpt. Doe ik ook als het belangrijk is

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dit lijkt me een vrij logisch pakket aan bloedonderzoek voor een endocrinoloog ;).
    Er zijn verschillende hormonale 'assen' in het lichaam aanwezig die bestaan uit de 'aansturing' (hypofyse), de 'uitvoering' (specifieke hormoon producerende organen zoals bijnieren, eierstokken, schildklier) en 'het transport' (bepaalde hormonen worden gebonden aan eiwitten in het bloed en hebben alleen daadwerkelijk effect als het 'vrij' is. Als je meer of minder eiwitten heb, kan het effect van hormonen dus veranderen. Daarom wordt bijvoorbeeld alleen het vrij T4 gemeten).

Daarnaast wordt gescreend op ontsteking (bezinking, leucocyten = witte bloedlichaampjes, en differentiatie = onderverdeling verschillende soorten witte bloedlichaampjes wat indicatie geeft over aard van een eventuele ontsteking).

En worden gangbare vitaminen en mineralen gecheckt op aanwezig van eventueel te kort: vit B12, vit D, magnesium, calcium, ferritine, fosfaat.
    Je hebt ze allemaal nodig en je kunt dus ook klachten krijgen als er een tekort optreedt.

Waarom dit allemaal gecheckt wordt en waar arts aan denkt, tja, dat zal toch echt alleen de endocrinoloog kunnen beantwoorden. Maar ik neem aan dat je ook niet voor niets daar beland bent...

13. marlidd

marlidd Niet meer actief

hoi nee ik ben daar niet zomaar beland. ik ben een maand geleden met spoed opgenomen in het ziekenhuis. benauwd en hart op hol en vibraties en uitval 1 kant van been en zere arm. en op de longafdeling gelegen. maar bij de longen niets kunnen vinden wat ik ook wel had verwacht eerlijk gezegt . mijn harslag is opvallend hoog rond de 140. mijn lichaam is OP . ook niet heel gek omdat ik bijna 5 jaar geen nacht door heb geslapen. en daarbij al jaren ( 16jaar ) kamp met depressie.cardioloog zijn conclusie ernstige burnout. drastisch rust nemen en langzaam weer opbouwen. hij heeft afspraak gemaakt bij endocrinoloog omdat hij vermoede dat mijn lichaam in disbalans is. vermoedelijk torenhoge cortisol. de endocrinoloog vinkte de overige bloedonderzoekjes aan vandaar dat ik me afvroeg wat zijn reden daarachter kan zijn.

14. marlidd

marlidd Niet meer actief

ik wil geen conclusie trekken wat het kan zijn. ik wil alleen weten waarop ik nu geprikt ben.een beetje voorbreid zijn vind ik fijn voor als ik de uitslag krijg.dan weet ik waarover hij het heeft wanneer hij de bloeduitslagen met mij doorneemt.

maar als ik het een beetje goed begrepen heb zijn het geen gekke dingen waarop ik geprikt word.en sluit het 1 het andere uit.

15. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    bij zo"n vooronderzoek zijn er geen verwachtingen maar alleen vragen.. welke van je waarden is/zijn afwijkend? dat weten ze juist níet op voorhand en alleen met de uitslag kan je wat. in disbalans kan door al die factoren komen.

16. marlidd

marlidd Niet meer actief

17. marlidd

marlidd Niet meer actief

Er zijn al heel veel bloedbuisjes afgenomen een maand geleden. Ureum tsh , ook de leucocyten ( alleen differentati niet erbij) prolactine t4 , ,Bezinking en nog meer maar weet de namen even niet. Hij heeft die bloeduitslagen ingezien en toch pakt hij ze nogmaals mee. En voor zover ik weet waren die uitslagen goed.

Ik ga het afwachten. 13dec uitslag. Hij is met vakantie nu. Mocht er iets heel afwijkends uitkomen hoor ik het eerder.

18. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.797
    8.466
    113
    Vrouw
    Goed dat er zo uitgebreid onderzoek wordt gedaan. Ik wil wel even zeggen dat ik het bijzonder vind dat er nu pas zo goed gekeken wordt en niet eerder, juist omdat je een verleden hebt met burn-out en depressie..
    Ik hoop eigenlijk dat er iets uit komt zodat je er iets aan kan doen.

Deel Deze Pagina