tandarts en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door joel, 28 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    ik heb een vraagje

ben nu 37 weken en 2 dagen zwanger maar moet vanavond naar tandarts want vannacht heeft het echt pijn gedaan. nu kan ik naar andere tandarts die wel lood schort heeft maar hij zegt zo ver in zwangerschap maakt t niet zo veel meer uit maar de verdoving word moeilijker zegt hij. is het zo dat als hij verdoving geeft de weeen opwekt want hij zegt dan trekt je baarmoeder samen maar ze hebben ook nog andere verdoving maar ja stel dat hij die niet heeft kan het kwaad voor de kleine en kan het idd opwekken dan? want ik moet mischien wortelkanaalbehandeling, had net op internet gelezen dat dat ook weer risico is, tja wat is het nu allemaal.
    kan iemand antwoord geven op mijn vragen?

dank je groetjes

2. Niet meer actief

Waarom zou je nu nog een loodschort nodig hebben...? Misschien hoef je sowieso trouwens wel geen foto's te maken..

Verdoving mag altijd, heb ik ook al een paar x gehad in mijn zwangerschap... en MOCHT het zo zijn dat het weeen opwekt (waar ik echt nog nooit van gehoord heb?) dan zou dat ook geen mega ramp zijn want je bent de 37 weken al voorbij..

Succes

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

hoihoi,

sinds wanneer trekt je baarmoeder samen van een verdoving bij de tandarts? Daar heb ik nog nooit van gehoord, maar inderdaad als het dan echt zo is, met 37 weken is dat geen ramp toch? mijn verloskundige raadde me aan de 1e 3 maanden van de zwangerschap niet naar de tandarts te gaan maar in de 4e maand en daarna kan het geen kwaad meer, de tandartsassistente zei hetzelfde....niet te druk maken hoor, als je met een ontsteking doorloopt is al helemaal niet goed. succes en gewoon gaan, weg met die pijn :)

4. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    tja mijn vervangende tandarts zei dat van die baarmoeder is vond het ook raar maar idd doorlopen met ontsteking in ook niet alles en ik met foto laten maken ben vrijdag al geweest maar kon zo niks ziene n als het aan houden moesten ze foto maken zeiden ze om te zien om wortelkanaal behandeling nodig was,. dus maar bedankt en nee idd als het ween op zou wekken is het niet erg nee.

5. kimr1

kimr1 Bekend lid

13 aug 2008
    545
    0
    16
    Ik ben de laatste 2 weken ook twee keer bij de tandarts geweest. Allebei de keren 1 uur in de stoel gelegen en gewoon een verdoving gehad. Volgens de tandarts kon het geen kwaad.
    Hij of zij heeft me trouwens wel allebei de keren een uur lang flink liggen schoppen terwijl ik in de stoel lag. Echt ontspannen lig je natuurlijk niet. ;)

6. music4life

music4life Niet meer actief

Als er tijdens je zwangerschap iets aan je gebit moet gebeuren, is het overigens wel noodzakelijk om speciale maatregelen te nemen. Zo is het bijvoorbeeld beter om röntgenstralen in deze periode zoveel mogelijk te vermijden. Foto’s van je gebit zijn dan ook uit den boze, behalve als het echt niet anders kan. Zorg er dan wel voor dat je baarmoeder wordt afgedekt met een loden schort.

Verder zijn ook verdovingen niet aan te raden. Zelfs wanneer je alleen plaatselijk wordt verdoofd, is het mogelijk dat de verdovende stoffen via jouw bloedbaan terechtkomen in het lichaam van je baby. Als er een gaatje gevuld moet worden, kun je dat dus beter zonder verdoving laten doen. Alleen wanneer de behandeling dan te pijnlijk wordt, kun je alsnog, in overleg met je tandarts, voor een verdoving kiezen.

7. Niet meer actief

Ja oke maar dit scheelt wel of je 5 weken zwanger bent of 37... na 3 maanden kan een tandarts verdoving geen kwaad, omdat het zoooo'n klein beetje is... ook lijkt een loden schort mij bij 37 weken niet meer nodig, aangezien de straling nu niks geen problemen meer kan veroorzaken bij de celdeling

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    een klein beetje verdoving kan geen kwaad?
    en straling ook niet meer bij 37 weken?
    Wat is dit nou voor beredernatie.....

Ik krijg altijd (dus ook als ik niet zwanger ben) een loden schort om bij mijn tandarts als hij foto's maakt, en nu zou het niet hoeven omdat iemand al 37 weken zwanger is...
    Denk dat je dit soort dingen toch zoveel mogelijk moet vermijden, maar dat het bij de TS even niet anders is.....

Misschien hoeven er geen foto's gemaakt te worden en misschien hoef je ook helemaal geen verdoving... en anders even overleg met je tandarts!

9. music4life

music4life Niet meer actief

waarom zou je geen schort aan doen ,,als het voor je gevoel niet ok is niet doen dus ,,,,

10. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Ik neem eigenlijk nooit een verdoving. Ik vraag altijd of de tandarts hem bij de hand houd voor het geval ik het echt niet meer houd, maar dat komt bijna niet voor. Ik zou geen risico nemen hoor met de zwangerschap, geen foto's en geen verdoving, tenzij je het ECHT niet meer houd van de pijn.

11. Niet meer actief

Rustig maar hoor :( wil alleen het verschil aanduiden tussen een zwangerschap van 5 weken en 37 weken dat is alles!
    En jij maakt mij niet wijs dat je een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving gaat doen hoor maar oke wat jij wil!

12. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Joel, Hoe is het gegaan bij de tandarts?

Sorry beetje laat antwoord maar ->
    Als er foto’s gemaakt moeten worden zou ik gewoon toch om de loodschort vragen, hoe dan ook het is gewoon straling en hoe minder hoe beter! Niet dat het nu nog kwaad kan voor de ontwikkelingsfasen van je kindje, de aanleg van alle organen enzo, maar toch het is wel straling. Sommige tandartsen vinden het ook niet nodig omdat de straling niet zover komt je nek/keel/borst houd het wel op, maar toch waarom niet gebruiken als het ervoor is!

Verdoving kan na de derde maand van de zwangerschap gewoon, maar dan wel zo min mogelijk carpules. In de verdoving zit altijd adrenaline, daardoor is er een kleine kans op contracties (weeën). Maar er zijn ook merken met verminderde hoeveelheid adrenaline. Deze worden dan ook in zo laag mogelijke dosering gebruikt bij zwangere en bij moeders die borstvoeding geven gebruiken wij ze ook altijd.

Verder na de behandeling (en ervoor als de pijn te erg word) alleen paracetamol slikken. Geen andere pijnstillers zolang je zwanger bent, tenzij je huisarts/tandarts anders voorschrijft. Evt even navragen bij je verloskundige/gynaecoloog.

En mocht behandeling met foto’s en verdoving nodig zijn is er dus echt wel een ontsteking. En een ontsteking is al helemaal niet goed voor je kindje en voor jezelf! En je bent natuurlijk 37 weken zwanger dus mocht je wel weeën krijgen, is er nog geen nood aan de man ;).

Liefs, Hanneke!

13. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Mijn tandarts heeft me geadviseerd om na de bevalling langs te komen om het te laten doen.
    Wel gewoon nog een x komen voor jaarlijkse controle, maar voor verdoving niet! Dus zo zie je maar weer he...

Liefs Jeanney

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Maar dat was niet voor een wortelkanaal behandeling neem ik aan ;).

15. jeanney5

jeanney5 Bekend lid

9 jul 2008
    822
    19
    18
    Ja dahhh, volgens mij wel...:) ;)

Maar tja ik heb, (nog) niet zoveel last ervan...

Ow trouwens, toen ik borstvoeding gaf aan me jongste, moest ik toen wel zo'n behandeling doen (zat toen bij een andere Tandarts) heeft het kindje bijna 2 dagen lang vreselijk last van de verdoving gehad....Ze was ong 6 mnd...

16. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Ik heb 2 weken geleden rond ei een foto gehad. Zou dat ook kwaad hebben gekund?

Deel Deze Pagina