tandarts gaatje boren

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door S08P12, 4 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. S08P12

S08P12 Lid

21 sep 2013
    45
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi.

Mijn zoon is ruim 5,5 jaar, week of 4 terug bij de tandarts geweest, kregen een andere, absoluut niet kind vriendelijk.

nu dus naar een andere tandarts waar we maandag voor het eerst heen gaan omdat zoonlief een gaatje had die geboord moet worden.

ben op zoek naar andere ervaringen en tips!
    Zelf namelijk bang voor de tandarts maar wil die angst niet op hem overbrengen!

2. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Mijn dochter moet waarschijnlijk ook een gaatje laten boren en ben zelf erg bang voor de tandarts. Mijn man gaat dus met haar om het maar niet over te brengen. Ze sealen ook wel eens tanden of kiezen in, zodat er niet geboord hoeft te worden. Ik moet voor mezelf een afspraak maken en hik er erg tegenop. Ik ben blij dat mijn man met mijn dochter gaat...

3. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Is het een kindertandarts waar je heen moet maandag?
    Hier gaan wij naar een kindertandarts, zijn erg lief en hebben ervaringen met kinderen. Mijn kinderen gaan met plezier :| naar de tandarts ook al heb de jongste toen 3 jaar 2 voortanden moeten laten trekken.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle heeft vorige maand 5(!) gaatjes laten vullen en 1 kies laten trekken. Het was echt verschrikkelijk! Tenminste, voor mij... Ik schaamde me dood dat mijn kind zoveel gaatjes had. Maar volgens de tandarts kon ik er niks aan doen. De kinderen poetsen 2x per dag, met tandpasta die bij hun leeftijd past en ze eten echt niet overdreven zoet. Volgens de tandarts had het te maken met de vorm van de tanden. De zijkanten van Jelle's tanden staat zo vast tegen elkaar dat je er met een tandenborstel niet tussen kunt. Bij Jelle komt dat o.a. omdat hij zo snel is met wisselen. Hij had met 5 jaar al zijn eerste 4 grote mensen kiezen en met 6 had hij al 6 voortanden eruit waar er alweer 5 voor terug zijn. Die 6de past er nu niet tussen. Zijn mond heeft gewoon geen kans gehad om mee te groeien, zeg maar.

Maar goed: Het vullen der gaatjes: De tandarts deed een watje met een verdovend zalfje op de plek waar hij de verdoving ging spuiten. Daarna voelde Jelle niks van de prik en het boren. Met goede uitleg viel het uiteindelijk allemaal heel erg mee. Het was ook zo gebeurd, de gaatjes zijn vaak klein er hoeft niet zo diep geboord te worden. Het enige akelige vond Jelle die stellage in zijn mond om de vulling in vorm te houden. (een soort ijzeren malletje)

Wat je wel in de gaten moet houden is dat het snel erger kan worden als je kind eenmaal een gaatje heeft. Toen de tandarts de gaatjes ontdekte, konden die niet meteen gevuld worden. Ik moest na 2 weken terug. 2 dagen voor die afspraak dacht ik iets raars te zien in zijn mond en dacht ik dat er een stukje van zijn kies was afgebroken. Dat bleek dus bij de afspraak het gaatje te zijn wat groter was geworden en dus te groot om te vullen. Die kies moest er dus uit. Doordat het een melkkies was gaat dat veel sneller omdat die veel zachter zijn van volwassen kiezen. Ik schrok me rot van die kies toen hij eruit was! De hele zijkant is gewoon weg!

Ik heb er dus echt op aangedrongen dat de andere gaatjes snel behandeld zouden worden, omdat ik bang was dat dat met de rest ook zou gebeuren. Gelukkig was de tandarts het met me eens en is de rest ook vlot gevuld.

5. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38
    Onze zoon is helaas gezegend met het even slechte gebit als zijn moeder :( Het eerste bezoek bij de tandarts liep op een drama uit. Destijds had hij sowieso al met enorme angst-stoornissen te kampen en wij zijn direct doorverwezen naar bijzondere tandheelkunde. Wauw en wat een verrijking daar ,alles zo stapje voor stapje en zo kundig. Mannetje is vrijwel niet meer bang en gaat nu met een lach naar de tandarts. De ingreep die bij hem gedaan moest worden was te groot om zo te doen. Afgelopen juni is hij onder narcose gegaan en zijn ze 3 uur! met hem bezig geweest :( Gelukkig weet hij daar niks van ;)

Met onze dochter kunnen we gelukkig wel naar de gewone tandarts.
    De tips hier vanuit bijzondere tandheelkunde waren. Het liefst rustig blijven. Probeer niet je eigen angst over te brengen. Ben je daar bang voor kies dan liever voor de andere ouder om mee te laten gaan als die geen angst heeft.

Deel Deze Pagina