Kan dit op een cv?

Discussie in 'De lounge' gestart door Adriana85, 7 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Ben net klaar met mijn cv (ik ga voor het eerst sinds uhm 100 jaar ofzo solliciteren)

Heb wat voorbeelden van internet geplukt. De personalia, opleiding en werkervaring lukt nog wel, maar wat vinden jullie van de volgende stukjes?

Alle commentaar zowel negatief als positief is welkom!
    Alvast bedankt

2. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    VAARDIGHEDEN
    Klantgericht werken: Het is belangrijk dat klanten tevreden zijn en blijven. Door mijn werk in de horeca maar ook door mijn persoonlijke karakter zet ik alles op alles om hiervoor te zorgen. Bij mij staat de klant altijd op nummer 1.
    Organisatorisch vermogen: In de loop der jaren heb ik geleerd om efficiënt te werken. Daarom is een goede planning vooraf soms cruciaal. Ik ben praktisch ingesteld en kan goed in teamverband werken, al dan niet leidinggevend.
    Taalvaardigheden: Buitenom Nederlands spreek ik redelijk tot goed Engels, Frans en Duits.
    Persoonlijke kwaliteiten: - zorgvuldig
    - gemotiveerd
    - betrokken
    - overzichtelijk en net
    - betrouwbaar
    - doorzettingsvermogen

OVERIG
    - Ik ben in bezit van rijbewijs en auto
    - Ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit en ben flexibel.
    - In mijn vrije tijd doe ik graag leuke dingen met mijn gezin. Bijvoorbeeld een dagje naar de dierentuin, het strand of bos. Ook houd ik van lekker uit eten gaan met vriendinnen.

Iemand nog suggesties voor onder het kopje 'overig' ?

3. Miscalculated

Miscalculated Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.722
    1
    38
    Overijssel
    Ik zou er meer zoiets van maken:

VAARDIGHEDEN
    Klantgericht werken:
    Een belangrijk gegeven vind ik klanttevredenheid. Door mijn ervaringen in de Horeca, maar ook door mijn persoonlijke karakter zet ik alles op alles om de klanten een fijne middag/avond te bezorgen.

Organisatorisch vermogen:
    In de loop der jaren heb ik geleerd om efficiënt te werken. Een goede planning is daarom van cruciaal belang. Daarnaast kan ik prima functioneren in teamverband en beschik ik over een praktische en oplossingsgerichte instelling

Taalvaardigheden:
    Nederlands: Zowel mondeling als in geschifte goed
    Engels: Matig
    Frans: Matig
    Duits: Matig

Persoonlijke kwaliteiten:
    - zorgvuldig
    - Gemotiveerd
    - Betrokken
    - Ik werk overzichtelijk en secuur
    - Betrouwbaar
    - Ik beschik over een flinke dosis doorzettingsvermogen
    - Geen 9-5 mentaliteit
    -
    Hobby's:
    ....
    ...
    ...

4. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Bedankt voor je reactie!
    Ik vind hobby's invullen zo moeilijk.... Ja ik doe graag spelletjes maar dat staat zo stom hihi :)

5. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik persoonlijk zou deze cv veel te amicaal vinden als je begrijpt wat ik bedoel. Ook zou ik de opsomming van je persoonlijke kwaliteiten er uit halen en dit soort termen opnemen binnen je sollicitatiebrief. 'Buitenom NederlandS' is geen correct Nederlands.

Taalvaardigheden:

Nederlands (moedertaal)
    Engels (voldoende)
    Frans (voldoende)
    Duits (voldoende)

6. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
  7. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Hobby's zou ik weglaten. En anders heel summier. "Lekker uit eten met vriendinnen" klinkt als een zin op een datingsite om aan te geven dat je echt wel een leuk sociaal leven hebt.

8. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Oeps! Dat is wel een misser!
    Bedankt voor de tip!

9. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Veel hangt natuurlijk af voor wat type job en in welke sector je solliciteert.
    Maar ik zou het ook zakelijker houden en hobby's en dergelijke eraf laten. Het merendeel van de werkgevers kijkt toch quasi alleen naar opleiding en ervaring.

Je vaardigheden die met de job te maken hebben zou ik dan weer kort en bondig in je begeleidende motivatiebrief zetten.
    En die polsen ze sowieso toch ook als je wordt uitgenodigd voor een gesprek ;).

10. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou het korter en zakelijker houden. Behalve je taalvaardigheden en rijbewijs zou ik alles wat je noemt samenvatten in je bergeleidende brief.

Hobby's zou ik alleen vermelden als ze echt relevant zijn.

11. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ik zou dat hele stukje van vaardigheden eruit laten. Je noemt alleen karaktereigenschappen op, en die zijn juist bedoeld om te verwerken in je motivatiebrief, in een zodanige manier waarop ze relevant zijn voor de functie.

En je hebt wel een 9 tot 5 mentaliteit, want je hebt een kind en je bent zo te zien bezig voor een 2e kind. Met een 9 tot 5 mentaliteit wordt bedoeld dat je het geen probleem vindt om na werktijd door te werken tot de klus geklaard is. Jij bent nu eenmaal beperkt beschikbaar vanwege je kind(eren), door de kinderopvang, later door schooltijden en buitenschoolse opvang. Als je een gastouder hebt, of familie die opvangt, dan heb je ook nog een extra risico met dat ze ziek kunnen zijn en je dus geen opvang hebt. Hoort er allemaal bij hoor, zodra je kinderen hebt, maar je kan hierdoor dus niet zeggen dat je geen 9 tot 5 mentaliteit hebt. Best weglaten.

Zeg ook niet gelijk in je CV of brief dat je een gezin hebt, en zeker niet dat je bezig bent voor een 2e kind. Je privé leven hoeft niet ter sprake te komen, een werkgever mag er niet eens naar vragen, dus biedt die informatie niet op een presenteerblaadje aan.

In een CV horen deze zaken thuis:
    - persoonlijke gegevens
    - opleidingen en cursussen
    - arbeidsverleden
    - taalvaardigheden
    - eventueel softwarekennis

In de motivatiebrief leg je op zijn minst het volgende kort en bondig uit:
    - hoe ben je op de vacature gekomen
    - wat sprak je aan
    - waarom ben jij degene die ze zoeken
    - waarom wil je juist bij dat bedrijf werken

Succes!

12. livelife

livelife Fanatiek lid

29 mei 2011
    1.071
    0
    0
    Ik zou ook de bekende termen als 'gemotiveerd' en 'doorzettingsvermogen' niet gebruiken, deze gebruikt iedereen en zegt eigenlijk niet veel over jou als persoon. Ik geef zelf altijd de tip: welke 5 kernwoorden zijn op jou van toepassing die jou als persoon typeren, en dan geen 13 in een dozijn antwoorden ;)

Succes met solliciteren!

13. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Tip voor een goed cv, hou het kort en bondig. Zet alleen relevante informatie erop. Hobbies mogen er zeker op, laat namelijk zien wie je bent. En wat werkgevers tegenwoordig willen is onder je personalia een zogenaamde elevator pitch, dus een korte beschrijving van jezelf en je goede eigenschappen.
    Maakt het eigenlijk nooit langer dan 2 pagina's en mocht je niet veel ervaring hebben langer dan 1. Want je moet maar denken tussen al die sollicitanten moeten ze niet het half lezen omdat het pagina's lang is. En maak je sollicitatie brief nooit en te nimmer langer dan 1 kantje.

Wat jezelf beschrijft hoort eigenlijk in je brief zelf thuis.
    Succes!

14. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik vind deze informatie niet op een cv horen. Mijn cv is kort en bondig. Naw gegevens, opleidingen en werkervaring. De rest staat in de brief. :)

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.992
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit stukje zou ik sowieso weglaten.

De vaardigheden die je noemt zijn voor jezelf wel handig om vast op papier te hebben en erover nagedacht te hebben, maar ik zou toch zo veel mogelijk proberen om bij elke sollicitatie opnieuw te kijken op welke manier je ze goed in de brief kunt verwerken. Daar horen ze voor mijn gevoel toch meer thuis. Je kunt het dan ook wat specifieker maken voor die functie i.p.v. zo algemeen in een cv.

16. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Vind het te langdradig, zet alleen de belangrijkste dingen in je cv. Zoals opleidingen, werkervaring, en vaardigheden.

De rest kan in een sollicitatiebrief.

17. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik ben het eens met het bovenstaande. Maar als je in de horeca solliciteert zou ik ook gasten ipv klanten doen, dat staat wat netter (tip van mijn man, die zegt altijd een horeca gelegenheid heeft gasten en een hoer heeft klanten :p)

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Als je toch graag je hobby's wil noemen zou ik het 'interesses' noemen.
    Verder sluit ik me aan bij de rest. Kort en bondig houden en niet te amicaal.

19. IH5

IH5 Niet meer actief

"In de loop der jaren heb ik geleerd om efficiënt te werken. Een goede planning is daarom van cruciaal belang"

Eerlijk? Dit stukje gaat eigenlijk nergens over. Waarom is een goede planning van belang? Waar wijst dat 'daarom' naar terug dan? :(

En wat is de reden dat je pas 'in de loop der jaren' efficiënt hebt leren werken? Waren er problemen? Was je daarvoor heel inefficiënt?
    Ik zou deze brief wegleggen.

Maak er zoiets van:

Eén van mijn beste eigenschappen is efficiënt werken. Dit komt tot uiting in mijn werkwijze: ik ben goed in het maken van een realistische planning en houd me daaraan.

Succes!

20. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    @iedereen: bedankt voor de eerlijke feedback!

@alamea: ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit. Momenteel werk ik vier onregelmatige dagen per week, ik weet nooit wanneer ik klaar ben, dat kan om 15.00 zijn, om 17.00 maar ook om 23.00. En dat is prima te regelen daar mijn man wel kantooruren werkt.
    Je hebt gelijk, ik ga mijn gezin er niet in vermelden, en mijn hobby's ook niet aangezien ze niet relevant zijn voor de job.

@nichelle. Dat zinnetje van gasten/klanten is er bij mij ook ingestampt. Het betreft hier een baan in de detailhandel vandaar dat ik 'klant' schrijf.;)

Ik ga er straks nog eens mee aan de slag!

Deel Deze Pagina