Mijn zoon staat nu ingeschreven op een christelijke basisschool, maar nu hoor ik een aantal negatieve verhalen over deze school. Namelijk dat de school overvol zit waardoor er zelfs lokalen zijn geregeld in een andere school. Er zijn 30 leerlingen onder de zorg van een juf en dat zelfs kinderen werden overgeplaatst naar een andere school omdat zij zichzelf niet konden redden met zo weinig begeleiding. Tja dan weet ik wel zeker dat hij daar niet naartoe gaat. Hij is best onzeker en verlegen, en heeft altijd al veel aandacht nodig gehad. Denk dat hij zich niet gelukkig voelt op zo'n grote school. Nu is er bij ons in de buurt een daltonschool, een stuk kleiner, rustiger en huiselijker qua uitstraling. Nu lees ik wat het daltononderwijs inhoudt. Zelfstandigheid en zelfredzaamheid staan hierbij centraal. Ik lees meer de voordelen van het onderwijs maar niet de nadelen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen over dit onderwijs. Er zijn vast ook nadelen, maar welke? Past dit onderwijs wel bij het karakter van mijn zoon. Het is een rustig, verlegen kind, hij heeft wel veel aandacht en begeleiding nodig. Soms heb ik het idee dat hij nu al faalangst heeft. Zo wil hij vaak geen nieuwe dingen uitproberen omdat hij dan van gedachte is dat het hem toch niet lukt. Gaat hij het dan wel redden op een school waar juist wel zelfstandigheid wordt verwacht??
kinderen zitten op een daltonschool (wel in vlaanderen). Voordelen: kindjes helpen elkaar (schoudermaatje moet helpen ipv juf); veel aandacht voor respect naar elkaar ("samen spelen is samen delen"; "pesten is stom" zijn een paar slogans); leren probleemoplossend te denken. nadelen: soms chaotisch en niet goed voor ouders om te volgen. Elke vrijdag bespreken ze samen het weekthema en dan wordt dit de week erna volledig uitgewerkt. Je kan dus niet op voorhand weten dat het thema "sint" of "kerst" oid wel gaat aan bod komen, kan evengoed "circustijgers" zijn (nu weekthema). Neutraal: er wordt van ouders veel hulp en aandacht gevraagd. Ouders worden betrokken in het schoolgebeuren en helpen ook (zwemouders gaan mee naar het zwembad; elke woensdag snijden ouders het fruit voor tienuurtje ed).Vervelend als je fulltime werkt en nooit eens kan helpen. Ook wordt er thuis veel verwacht: nu al zoontje leren zelfst uit te kleden zodat hij dat volgend jaar op zwemles alleen kan, ook kindgericht opvoeden thuis (kind zelf laten problemen oplossen, overleggen, kleine taakjes geven). Vind het een goed systeem, omdat het ook de voordelen van zowel traditioneel als methodeonderwijs combineert. Zo leren ze hier taal en rekenen aan op de klassieke manier, maar aardrijkskunde, muziek ed wordt meer thematisch aangepakt. Ook ik heb een verlegen zoontje en een dochter die structuur nodig heeft en dat wordt goed gedaan. Zo worden uit zoontje zijn klas de kindjes apart meegenomen (allemaal dus niet enkel zwakke) door de zorgjuf en krijgen ze elk op hun niveau rekensommetjes. Kan dus gerust rekensommetjes van 1e leerjaar zijn voor kindjeA en rekeninitiatie (meer of minderspelletjes) voor een ander kindjeB. Maar kindjeB krijgt dan wel boekjes voor een hoger leesniveau dan kindjeA. Wordt echt ingespeeld op het niveau en het karakter van het kindje (dochter is ook opengebloeid door naar kleuterschool te gaan). Ik ben echt pro dalton dus
Mja ze verwachten geen complete zelfstandigheid vanaf dag 1 natuurlijk. Wat dat betreft zou je zoontje er vast een hoop van kunnen leren. Wij zitten niet op een officiële daltonschool maar ze stimuleren hier zelfstandigheid wel zoals ze dat op een daltonschool zouden doen. Bij de kleuters betekent dat dat ze al meteen zelfstandig leren werken.. In het begin maar 5 minuten.. Einde van het schooljaar kan dat oplopen tot een uur. Hele klas vol trotse kleuters dan... Want dan mogen ze wel een hele pizza werken! (Ze werken met de timetimer... En een uur is een vol rondje.. Dus een hele pizza. Daarvoor werken ze kleinere pizza-stukjes ) Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit ouders hoor klagen dat hun kind dat niet aan kan. Er zit natuurlijk ook een heel systeem achter waardoor als je vastloopt met je werk... Je niet stilletjes op je stoel hoeft te blijven zitten tot de zelfstandigwerkentijd voorbij is
@heleentje: hier noemen ze dat de 1-op-1-juf ipv zorgjuf. En verder werkt het bij ons redelijk zoals bij jullie Al hoef je hier als ouder redelijk weinig te doen op school. Voornamelijk met uitjes en dingen als sportdag worden ouders gevraagd mee te helpen. In principe zijn er meestal genoeg ouders die graag helpen. Wij kozen dit onderwijs ook omdat dochter specifieke behoeftes heeft. En ze goed overweg kunnen met niveauverschillen in de klas. Zo zitten er nu in onze klas zowel plus-kinderen als rugzakleerlingen. Dat vonden wij toch wel een goed punt.
Ik heb bewust gekozen voor een school die volgens de Daltonmethode werkt. Ik zie absoluut voordelen in meerdere soorten onderwijsvisies, maar bij mijn zoontje past Dalton erg goed en daarnaast vind ik dit ook het beste aansluiten op de middelbare school, die ontzettend veel zelfstandigheid verwacht. Mijn zoontje is een pienter ventje, dat alles heel vlot oppikt en zeker veel uitdaging nodig heeft. Op de school die ik heb gekozen werken ze volgens een vast dagritme, waardoor ze in iedere klas dezelfde lessen hebben. Zo kan een kindje uit groep 3 ook prima meerekenen met groep 4 of andersom. Verder hebben ze in de kleuterklas al heel veel taakjes op een grote planner. Ze hebben allemaal een eigen plaatje (soort logootje) en ze weten op die manier heel goed wat ze nog moeten doen etc. De school die ik heb gekozen is geen reguliere Daltonschool, zij gaan zelfs in sommige dingen nog iets verder, zijn redelijk prestatiegericht.
Bedankt voor julie reacties meiden!! Jullie hebben dus grotendeels positieve ervaring met het Daltononderwijs. De methode lijkt mijzelf ook ideaal om zelfstandigheid te vergroten en dat kan mijm zoon wel goed gebruiken. Het sluit ook heel goed aan bij het voortgezet onderwijs dat in mijn tijd al op die manier werkte. Ik vind het alleen jammer dat er niet klassokaal les wordt gegeven. Ik probeer me er een voorstellingvan te make. Is het mou zo dat ieder zijn eigen taak doet en dat kan dan verschlen met die van een leering die naast hem zit. De een doet bijv. rekenen terwijl de ander dat af heeft en met taal bezig is bijvoorbeeld. Stel ik mij dat goed voor? Maar het kan dus ook zo zijn dat bepaalde vakken wel klassikaal worden gevolgd. Ik moet gewoon een afspraak maken om het zelf te zien. Het is alleen zo jammer dat ze dan doen alsof ze helemaal perfect zijn en dan hoor je via via dat ze dat helemaal niet zijn
@alev: wij zitten niet op een 100% dalton school... En ze werken dus wel gewoon met normale leerjaren en ook klassikale lessen maar ook lessen in niveaugroepen. Die niveaus zitten dus alleen wel gewoon in de eigen klas. De slimmerds mogen vast beginnen. Normale uitleg volgt dan.. Waarna de meesten kunnen beginnen. En daarna evt extra of andere uitleg voor degenen die het erg moeilijk vinden.
De scholen die met Dalton werken die ik tot nu toe heb gezien hebben wel klassikale lessen. Ze starten met de groep met een korte klassikale uitleg. Daarna gaat een ieder zelfstandig werken. De leraar neemt dan een klein groepje bij zich en geeft daar bijvoorbeeld wat extra uitleg bij. Juist omdat iedereen gewend is zelfstandig te werken kan dit dan ook. En bijna overal beginnen ze wel met dezelfde lessen, zodra die af zijn mogen ze verder aan de weektaak. En dan kan het dus inderdaad gebeuren dat de ene die rekenen af heeft alvast met taal bezig is. En je kan ook gewoon een school binnenlopen zonder afspraak he! Dit raadde een directrice van een school mij eens aan, een goede school staat ook toe dat je onvoorbereid even een kijkje komt nemen. Ik had bijvoorbeeld een rondleiding gehad, maar ik moest nog even wat dingetjes later ophalen "Oh kom maar gewoon binnen lopen als je van de week even tijd hebt, dan kan je meteen zien hoe de lessen buiten de toetsmomenten gaan!"... (tijdens rondleiding hadden ze net de citotoets) Dus gedaan en zo zag ik op een willekeurig moment hoe het ging in de school. Meteen 100% overtuigd En kritische vragen stellen. Over de school waar ik voor heb gekozen waren bijvoorbeeld aardig wat vooroordelen (weinig aan soc-emotionele ontwikkeling etc.) daar heb ik ze gewoon mee geconfronteerd
hier neemt de juf een groepje kleuters apart, en dan legt ze iets aan hen uit terwijl de rest speelt. Er wordt dus echt heel goed op niveau gelet. Verder spelen hier de kleutertjes in de gang, grappig, kom je toe en alle hele kleintjes zijn met hun loopfietsjes door de gang aan t sjeesen. oudere kleutertjes kunnen dan beslissen om met een groepje van 3 tezamen in de gang een legohuis te bouwen. En idd hier heb je ook inloopdagen, zodat je als ouder een dagje kan komen kijken. ook de hulp vind ik vertederend: de oudste kleuters krijgen op uitstap allemaal een kleintje om voor te zorgen. En dat doen ze dan echt als kleine juffen of meesters
Bij ons staat op de gang de poppenhoek en de zandtafel. Plus her en der tafeltjes. Ook bij de hogere groepen staan er tafeltjes op de gang. En sinds kort hebben ze in de hogere klassen hoge tafels. Zodat je als leerkracht gewoon naar voren je leerlingen kunt aanspreken. Heb begrepen dat de meeste leerlingen dat erg prettig vinden.
Ah dank voor dit topic! Wij zijn ook aan het kijken voor mijn oudste die in augustus 4 wordt. We hebben gekeken op een Daltonschool en het was zo bijzonder om te zien dat kinderen gewoon zelfstandig op de gang aan het werk waren! Mijn man was echter wat minder overtuigd, hij vond allemaal wat chaotisch en druk. We gaan dinsdag nog op een andere school kijken wat geen Dalton-school is. Ik denk dat wij wel voor Dalton gaan, ik geloof dat kinderen er later ook veel aan hebben bijvb in het voortgezet onderwijs zelfstandig aan het werk te kunnen, maar ook om later een sociaal persoon te zijn die goed kan samenwerken met anderen.
Ik heb zelf op een daltonschool (en jenaplan) gezeten. Ik wist natuurlijk niet beter, maar idd veel zelfstandigheid en elkaar helpen. Ik heb t zelf als erg prettig ervaren. Vooral dat ik in mijn eigen tempo kon werken. De timetimer hebben ze ook bij mijn dochter op school, en dat is geen Daltononderwijs. Tenminste ze heeft t steeds over de klok die rood is. (En dan mogen wij even niet praten; zegt ze dan tegen ons, als wij teveel praten tijdens t eten ) Volgens mij wordt dat tegenwoordig veel gebruikt(?)
Bedankt voor dit topic. Wij zijn ook aan t kijken voor een school voor onze dochter. Ben al bijna overtuigd dat het dat dalton school wordt. Ga binnenkort nog bij een andere school kijken, een christelijke die hier om de hoek zit.
@arivenol: de timetimer is ook wel ideaal Hebben ze bij ons ook. Plus evt stopwatch/wekker voor individueel werk Anne werkt regelmatig met d'r eigen klokje bijvoorbeeld.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik vind jullie reacties alleen maar positief waardoor ik al bijna ben overtuigd dat het deze school gaat worden.
Leuk om de reacties te lezen. Hier zijn we voor zoonlief bij een Daltonmethode school wezen kijken en we gaan binnenkort bij een Christelijke school kijken. Tot nu toe gaf de dalton school mij een goed gevoel. Ik vraag me alleen af waarom de meeste kinderen uit de buurt naar de Christelijke school gaan terwijl die iets verder is.
Ik vind de reacties over het Daltononderwijs geweldig maar als ik eerlijk moet zijn heb ik toch liever een basisschool met een normalie/klassieke lesmethode, maar die heb je hier in de buurt niet.. Wat ik aan de Daltonmethode niet prettig vind is dat het zo chaotisch overkomt allemaal. Samenwerking met kinderen van andere leeftijd, in groepjes allerlei activiteiten in de gang, je moeten houden aan een timer, groepjes, etc etc. Maar misschien komt het omdat ik alleen de normale klassikale lesmethode gewend ben en straks vindt zoon vast die methode maar vreemd.
mijn kinderen gaan naar een reguliere school en ze hebben dit systeem ook, wordt nu vrij overal gebruikt. Evenals zelfstandig werken en werken in groepjes. wij hebben de daltonschool hier in de buurt bezocht, en dat gaat hem niet worden. Vooral door behoorlijk teleurstellende schoolresultaten. Er wordt heel veel aandacht besteed aan samen spelen en kunst/drama, maar veel kinderen in groep 8 kunnen niet fatsoenlijk schrijven of rekenen. Plus dat op deze school enorm veel geleund wordt op grotere/ slimmere kinderen. Mijn vriendin heeft haar zoon eraf gehaald omdat hij op gegeven moment het meeste van zijn tijd kwijt was aan het spelen van het hulpje voor de juf, en zelf achterbleef met eigen stof. wel leuk voor het aanleren van zorgzame taken, maar een kind met 2 jongere broertjes leert dat thuis ook wel.
Hier een meisje op een Dalton school en we zijn weer positief Sowieso staat deze school goed aangeschreven en is wat onderwijsinspectie en resultaten de beste school uit deze plaats (7 scholen). Ik vind het fijn dat ze zich richten op zelfstandigheid, samenwerken en leren plannen. Het is in de klas georganiseerd gezellig De kleuters spelen in een hoek die ze mogen kiezen en een ander clubje maakt dan een werkje (hebben ze zelf gekozen dat ze het weektaakje die dag willen maken). Als de juf bezig is met uitleggen aan een kindje of meer kindjes mogen de andere kinderen haar niet storen maar kunnen dan een beroep doen op een klasgenootje. Ook wordt er veel aandacht besteed aan pesten en is er elke week een ander thema. De kindjes mogen om de beurt 'hulpje' zijn van juf, dit is dan een dag. De klas heeft 26 kinderen dus zo mijn dochter verheugt zich er altijd op als ze weer eens hulpje mag zijn Dan mag ze bijvoorbeeld naar de klas naast hun klas lopen om wat te vragen. Ik vind dat soort dingen fijn, dochter is best verlegen en dit soort dingen zijn echt goed voor haar zelfvertrouwen. Ja, ik ben zeer tevreden En hhet belangrijkste, dochter gaat met plezier naar school.