Om niks?? Nou een extra winst van al 6% noem ik niet niks, maar een lekker bedrag! En ze hadden het al niet slecht. Om maar niet te spreken van praktijken die prijzen van sommige behandelingen even verdubbeld hebben. Het wordt tijd dat ze als beroepsgroep eens wat aan meer preventie gaan doen (sealen e.d.) ipv elke kies 2 keer vullen, daarna wortelkanaal behandeling plus weer een vulling en daarna een(met een beetje pech gammele) kroon erop en na 5 jaar vervolgens weer een kroon erop. KASSA!! Nee preventie levert te weinig handel op, dus dat heeft geen aandacht.
Nou dat ligt toch ietsje anders luckybird. Voor preventie; voorlichting, instructies etc kan een tandarts helemaal niks rekenen, daar bestaat gewoon geen tarief voor. Dus het is niet zo gek dat daar geen uren tijd aan besteed wordt. De overheid bepaalt namelijk nog steeds waar een tandarts iets voor kan rekenen. Verder zijn de tarieven vrijgegeven maar zijn ook de regels voor hygiene en praktijkorganisatie enorm aangescherpt. Om te voldoen aan al deze regels hebben heel veel praktijken enorm moeten investeren. Zo moet er voor elke patient tegenwoordig een begroting gemaakt worden als er een behandeling gedaan wordt van 150 euro of meer. Hier gaat een hoop extra tijd inzitten en dit is mede de reden dat de meeste tandartsen en paar procent omhoog gegaan zijn. Overigens; als je een kies hebt die 2 keer gevuld moet worden, dan een wortelkanaalbehandeling en dan een kroon is de reden daarvan toch echt bij jezelf te zoeken (al waar het begint met de vulling) en toch zeker niet de schuld van de tandarts.
Ik weet wat ik in 2011 betaalde, maar wat we dit jaar moeten betalen weet ik nog niet. Moet nog een afspraak maken. Mijn tandarts heeft geen website (ouderwets!!)