Hoi allemaal, Ik heb een dochter van 2. Tijdens mijn vorige zwangerschap had ik cholestase. Dit is ontdekt met 34 weken. Toen had ik een waarde van 26, maar met 36 weken had ik een waarde van 144! Uroscoop sloeg niet aan en met precies 37 weken ben ik ingeleid. Nu 19 weken zwanger en 4 weken terug was mijn waarde 4, ik had last van jeuk en daarom toch voor de zekerheid geprikt. Nu is het 13. Valt nog mee, maar ik moet naar de gynaecoloog om verder beleid te bepalen. Het is zo goed als zeker dat ik het weer aan het ontwikkelen ben. Wie heeft hier ervaring mee, zo vroeg in de zwangerschap? Wat was het beleid? Loopt het langzamer op of gaat het gewoon net zo snel als in het derde trimester? Heeft het gevolgen voor jou en je kindje gehad? En zo ja welke? Een hoop vragen, maar er is nog zo weinig over bekend! Ik hoop dat iemand me kan helpen
Eerste keer bij 23 weken (2ling) en vorige keer bij 28 weken eerste symptomen. In bloed pas bij 30 weken te zien. Eerste keer deed ursachol niks, tweede keer beter, maar ik ben ook anders gaan eren en naar ee heel goede acupuncturist geweest. En de combi hield het voor mij heel goed te doen. En ik heb tweede keer prima 37 weken gehaald om iets daarna ingeleid te worden. Ging ik niet naar acupunctuur dan kreeg ik meer jeuk en ook de leverwaard en galzure werden hoger/ slechter. Kindje heeft nergens last van gehad. Eerste zwangerschap daarentegen was verschrikkelijk. Maar niet te vergeleiken omdat ik toen een tweeling droeg en veeeel ernstiger cholestase had zeg maar. Je zult gewoon medicijnen krijgen en vaak op controle gaan. Veel kunnen ze niet doen behalve monitoren. Sterke meid!
Voor de baby is er geen risico, dat neemt pas toe vanaf ik meen week 38. Hier werkte Ursochol na ongeveer 2 weken wel wat tegen de jeuk, het hield de stijging van galzure zouten niet tegen helaas. Ik werd met 36wkn ingeleid omdat mijn waarde toen keihard was gestegen en de baby groot en gezond was - de kans dat ze last zou hebben van eerder inleiden was kleiner (en ze heeft er inderdaad geen last van gehad). Hopelijk werkt ursochol deze keer wel om de jeuk wat te stillen! Ik heb verder echt geen tips, niks anders werkte bij mij, ontzettend veel geprobeerd.
Dankjewel voor je reactie. Mag ik vragen waar je rekening mee hield qua voeding? Wat at je wel / niet? Deze vraag heb ik namelijk ook staan voor de gyn. Tegen mij werd gezegd dat het helemaal niets uitmaakt. Weet je ook wat je waarde was bij de tweede zwangerschap? En hoe vaak moest jij op controle en wat deden ze dan? Alleen een echo / bloedprikken of ook ctg? Sorry voor de vragen.. maar merk dat het me nogal bezig houdt
Dankjewel voor het reageren. Hoe hoog was jouw waarde waarom ze jou eerder gingen inleiden? Ik begreep dat het tot 37 weken inderdaad geen risico vormt voor je kind. Ik ben daarom wel benieuwd wat dan toch de reden was om eerder in te leiden. Om jou te ‘verlossen’ van de jeuk of waren een meer redenen? Ik hoop ook dat dit keer de medicijnen wel werken..
Mijn waarde was 198 geloof ik, ik lag op dat moment al een week in het ziekenhuis omdat de gyn het zo rap vond stijgen en liever geen enkel risico nam. Bij een ‘niet pluis’-gevoel kreeg ik direct een ctg. En met slaapmedicatie sliep ik ook max twee uur, dus ik was helemaal op; uiteindelijk werd besloten dat het gewoon beter was in te leiden ipv nog langer afzien. Dochter was toen bijna 3,5 kg, prima formaat, prima start
Wow dat is inderdaad erg hoog. Ik kreeg ook een ctg inderdaad bij een niet pluis gevoel en ze namen alles heel serieus, heel fijn. Mooi gewicht had je kindje al met 36 weken zeg. Slaap tekort breekt ook echt op. Goed dat ze hiervoor hebben gekozen!
Ze zeggen dat qua voeding inderdaad niet uit maakt. Maar persoonlijk kreeg ik meer jeuk na vet eten. Dus geen gebakken aardappels en mayo meer voor mij bijv. Verder ben ik veel water gaan drinken en brandnetelthee en dus weinig vet, wel boter op brood en beetje olijfolie. De eerste zwangerschap zat ik rond de 200 met 27 weken. En tweede is het hoogste 60 geweest ergens rond 34 weken, toen had ik dus een acupunctuurbegandeling gemist. Verder bleef het rond de 20-30. Ik had elke week consult, bloedprikken en vaak even spieken bij de kleine. En uiteraard bij elke onzekerheid bellen. Geen extra ctg tenzij ik de baby niet voelde/ onvoldoende voelde. Heb ik 1x gevraagd want het was normaal heel druk in Mn buik en een dagje niet. Ze had een rustdag ivm mijn persoonlijke stress de dag ervoor. Geen paniek hoor! Het is voor jou vreselijk naar (en je partner). Maar het lijkt weinig kwaad te doen voor de 37 weken. Wel risico op eerder bevallen, maar dat hoeft niet zoals je leest bij anderen. Ze laten je alleen wel rond 37 weken inleiden als ze dus van de cholestase weten.
Heel erg bedankt voor je antwoorden. Dit stelt me zeker gerust. Gaat helemaal goed komen. Ik ga er al wel vanuit dat ik nu sowieso medisch wordt ook al is de waarde nog laag. Ze zullen me wel in een gaten willen houden en dat is alleen maar goed. Ik had graag een keer thuis willen bevallen, maar dat is dan jammer! Veiligheid boven alles!!
Dat thuis bevallen had ik ook graag gedaan. Maar helaas aan de monitor in het ziekenhuis. Mocht wel daarna naar huis
Ik heb geloof ik wel een probleem. Sinds 2 dagen neemt de jeuk extreem toe.. niet een beetje maar echt overal gekriebel en zit steeds te krabben. Dinsdag heb ik een afspraak bij de gyn voor actief beleid, maar nu twijfel ik eigenlijk of ik niet toch eerder bloed moet laten prikken? Dat ik morgen even overleg met dienstdoende gyn? Heb nog geen medicijnen omdat het nog laag was en het hoefde nog niet. Ondertussen 8 dagen geleden geprikt en ik merk nu echt wel een toename. Misschien toch in overleg al starten met medicijnen. Herkenbaar?
Ja. Ik voelde de jeuk ook al voor jet in het bloed te zien was. Vraag even na hoe lang het ziekenhuis doet over de lab bepaling. Hij kan snel bekend zijn als moet
Binnen een dag is het al bekend. Donderdag was ik geprikt en vrijdag wisten ze het al. Misschien dat ik preventief al kan starten met medicijnen. Ga toch even overleggen vandaag denk ik. Even kijken hoe het vandaag gaat met de jeuk
Ik kon op basis van de klachten al starten met medicatie, toen was de uitslag nog niet binnen dus. Ik zou gewoon bellen en het voorleggen!
Ik mocht ook wel aan de medicijnen toen ik zei dat het erger werd. En ik was dit keer met een hogere dosering begonnen omdat vorige keer niks leek te doen. Gewoon vragen zou ik zeggen
@Fuddey en @Iris86 dankjewel voor jullie reacties. Het lijkt nu wel weer iets mee te vallen. Kijk het nog even aan maar anders ga ik zeker bellen. Sowieso ga ik dinsdag vragen om te starten met medicijnen.. vet irritant omdat ik nog zo lang moet
Net bij de gyn geweest. Hij heeft een recept voor de ursochol meegegeven en deze mag ik slikken als de klachten toenemen. Beleid wordt elke 2 weken bloedprikken. Afhankelijk wat de waardes zijn verder beleid. Ik ben nog niet medisch, mag gewoon bij de vk blijven tenzij waardes boven de 40 komen (dat verwacht hij wel). Dan wordt beleid opnieuw met 37w inleiden. Indien de waardes boven de 100 komen dan wordt ons kindje waarschijnlijk eerder gehaald. Voor mij is het niet schadelijk en niks aan de hand alleen ons kindje loopt risico. In principe pas vanaf 37w, maar als de waardes boven de 100 komen, dan kan het ook al schadelijk zijn en willen ze ons kindje dus eerder halen. Het is nu dus even afwachten elke 2 weken wat mijn waardes doen en of de ursochol aanslaat indien ik deze ga gebruiken. Hoeft nu nog niet vanwege weinig klachten, maar boven de 40 moet ik het gebruiken. Jeuk is nu veel minder aanwezig dan vorige week. Deze week weer prikken en ben erg benieuwd!! Vind het evengoed best spannend en hoop heel erg dat het laag blijft. Heb mijn voedingspatroon in ieder aangepast, opgezocht wat belastend is voor de lever en wat juist goed is. We gaan zien wat het doet!
Waardes waren gedaald 2 weken terug naar 3!! Ik was helemaal blij. Nu deze week weer geprikt en is het gestegen naar 23.. zo stom. Had ik niet verwacht. Ik spreek de gyn vanmiddag en ga ook vragen hoe dan verder. Ben benieuwd. Nu 23 weken dus moet nog even