Hoi dames, Waarschijnlijk is het al eerder gevraagd, maar kan het niet vinden: reageren je borsten hetzelfde bij een tweede kindje? Ik had vorige keer namelijk enorm last van overproductie en sterke toeschietreflex. Met nu al de angst voor elke dag bed verschonen, mezelf en kind meerdere malen omkleden én kolven, wil ik graag weten of ik dit weer kan verwachten.
Zoals altijd geldt de regel: ieder vrouw is anders, iedere baby is anders en iedere borstvoedingsperiode is anders. Dus ik kan je geen garanties geven, maar als ik naar mijn eigen ervaring kijk: wereld van verschil! Bij nummer 1 spoot het er ook te pas en te onpas uit (douchestraal erop, t-shirt aantrekken, flink hoesten, plotseling de kou in... als er ook maar íéts te voelen was in het borstgebied ging de kraan open ) Maar nu hebben mn borsten geleerd het verschil te voelen tussen een zuigende baby en al het andere. Krijg dus alleen een tsr als het daadwerkelijk nodig is. Heerlijk. Nadeel is alleen dat ik moeilijker kolf, omdat dat dus ook niet herkend wordt als iets waarbij melk moet vloeien.
Hier ook anders hoor! Nauwelijks lekken, genoeg productie zonder veel stuwing en gemakkelijk kolven. Bij mijn dochter kwam het laat op gang, ze dronk met tepelhoedje en wilde ook niet anders meer, kolven leverde vaak niet genoeg op etc etc Na 7,5mnd was ik er helemaal klaar mee... Nu een mannetje wat gewoon heel rustig en effectief drinkt, zonder hulpmiddelen, genoeg productie, al mooie voorraad melk in de vriezer! Had me al voorbereid op wederom een intensieve periode maar het gaat nu verbazend gemakkelijk...
Ik had juist bij de tweede overproductie terwijl ik het bij de eersye niet had. En een ander verschil: in het begin wel flinke stuwing gehad maar mijn borsten zijn nu gewoon normaal. Ik heb eigenlijk nooit meer last van die 'kanonskogels', terwijl ik dat bij de oudste wel lang bleef houden als ik te geel tijd tussen voedingen / kolfbeurten liet.
compleet anders! Liep het er bij dochter al uit als ik ver weg in de stad een baby hoorde huilen, bij zoon was dat alleen als hij er langer tussen liet en ik dus 'vol' zat. Kolven ging bij dochter super moeilijk kreeg er heel weinig uit, terwijl nu bij zoontje heb ik bijna 3 maanden alleen maar gekolfd, en ging het op dag 1 al super makkelijk! Had al 100ml..... zusters keken hun ogen uit. Wel moeten vechten om hem aan de borst te krijgen, maar elk kind drinkt weer anders en omdat zoontje te zwak was in begin kreeg hij bv via de fles wat hem 'verwende' en hij niet meer wilde drinken aan de borst.
Bedankt voor jullie verhalen. Nu kan ik me wat rustiger opstellen mbt die periode. Ik laat het maar op me af komen. Vorige keer zat ik snel na de geboorte in het buitenland en was het moeilijk hulp te vinden of de juiste spullen. Als het nu niet lekker loopt, kan ik iig een lactatiedeskundige inschakelen.
Haha....nou, bij mijn eerste heb ik een jaar lang gekolfd en nu lukt het wel om bv uit de borst te geven, dus dat is wel anders ja. Verder is het wel aardig hetzelfde. Bij allebei de keren heb ik altijd melk genoeg gehad en kon ik wel rustig afbouwen als ze minder wilden drinken zonder ontstekingen enzo. Wordt wel anders als ik helemaal wil gaan stoppen deze keer denk ik.
Hier wel hetzelfde, beide keren overproductie en bijzonder pijnlijke stuwing de eerste weken. Behalve dat het kolven deze keer niet meer wil lukken. Is nu wel gestabiliseerd, behalve soms 's nachts. Ik gebruik vaak de Medela borstkuipjes om de melk van de andere borst op te vangen terwijl ze drinkt. En altijd pads in de bh. Blokvoeden helpt wel goed tegen overproductie!
Hier niet hetzelfde. Alles hangt af van de combinatie mama - kind, en de omstandigheden. Het grootste verschil was bij mij premature (moeizaam op gang kolven) versus a terme geboorte, onvoorbereid en onwetend versus ervaren, snel overprikkelde baby die vele kleine slokjes wilde versus rustige goeie drinker,... Komt wel goed. Je herkent het beter als het wat mis dreigt te gaan, en je kan gepast reageren. Technieken genoeg om productie op te krikken, dan wel te temperen. Je gaat er een tweede keer ook allemaal relaxer en makkelijker mee om.
Ja dat heb ik ook! Alleen gigantische stuwing 's morgens vroeg omdat hij de hele nacht door slaapt... Maar dan kolf ik gewoon 1 kant leeg en de andere kant drinkt hij dan later leeg! Verder helemaal geen last van stuwing gehad ook eigenlijk... Was bij dochter wel anders! Terwijl de BV voor mijn gevoel nu veel beter loopt... Al doet 'ervaring' ook veel inderdaad! Sta er zelf ook veel rustiger en gemakkelijker in....