tandarts vraag (bange muts)

Discussion in 'Gezondheid' started by owly, Feb 12, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,373
    10,321
    113
    ben 26 weken zwanger en moest helaas naar de tand arts want er was wat afgebroken en ik had pijn. Nu bleek de pijn daar niet vandaan te komen maar van een andere kies. Het was een drukpijn maar warm en koud was ook pijnlijk. Tijdens de controle hebben ze het open gemaakt zonder verdoving (omdat we hadden gelezen dat dit beter is voor de kleine er zou adrenaline in zitten om de zenuwen te vernauwen) gelukkig geen pijn.

Mijn geluk van geen pijn was snel voorbij toen hij zei dat hij dacht dat de zenuw dood was en er een ontsteking zat en dus een zenuwkanaalbehandeling moest worden.
    Zeer pijnlijk dus een kleine verdoving in de zenuw gehad.

Nu moet ik volgende week terug ze willen dan foto's maken (met schort) en opnieuw alles bewerken tot het schoon is. en 2 maal foto's maken.

Nu maak ik me erg druk over omdat ik erg bang ben dat het niet goed is voor de kleine (heb die dag pas savonds de kleine weer gevoeld dus me erg druk lopen maken).

De vraag toch de behandeling door laten gaan (ontsteking is slecht want ontstekingcellen kunnen naar de kleine gaan)
    of extra optie was terug komen en de tijdelijke vulling eruit halen om een goede vulling te plaatsen en na de bevalling terug komen.
    (weet alleen niet of ze dan kunnen zien dat de ontsteking weg is).
    Derde optie noodvulling laten zitten en na de bevalling verder kijken.

Sorry voor het lange verhaal maar slaap er erg slecht van, ben erg bang voor de tandarts, ben bang dat ik de kleine wat aan doe.(gisteren heel lang harde buik gehad)

Dus wie heeft raad?

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier in de vorige zwangerschap helaas een wortelkanaalbehandeling moeten hebben.soms is het helaas beter om toch te behandelen ipv wachten.bij mij had ze met de verdoving rekening gehouden met de zwangerschap zodat het gewoon kon en het schort houd de straling tegen dus dat kan ook geen kwaad.
    Ik denk dat je door de stress ook je kleintje minder hebt gevoeld en die harde buik kan ook van stress komen dus probeer te ontspannen!

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat moet dat moet, lees geregeld hier over galblaas verwijderen enzovoort onder algehele narcose gebeurd dat. Dus no worry de tandarts weet dat je zwanger bent en die zal je echt niet zomaar blootstellen aan iets dat schadelijk is..

4. tr0elaa

tr0elaa Actief lid

Feb 8, 2012
    226
    0
    0
    Ik was vorige week bij de tandarts, ivm afgebroken kiezen, ze zou eigenlijk foto's moeten maken, maar heeft ze niet gedaan ivm de zwangerschap... wel heeft ze een verwijzing gemaakt naar de kaakchirurg om mijn verstandskiezen te laten verwijderen, maar daar van heb ik nog neits gehoord, omdat ze toch wel twijfelde of het verstandig was om tijdens of toch na de bevalling te gaan doen..

5. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,373
    10,321
    113
    bedankt voor jullie reacties, het is nogal verdeeld en dat is net als bij de verloskundige de een zegt kan wel de ander liever niet.

tr0elaa ook geen foto met een schort? Heb jij verder nog veel pijn of denk je het uit te kunnen stellen tot na de bevalling?

6. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

Sep 23, 2013
    1,743
    277
    83
    Female
    Jeugdhulpverlener
    Misschien dat het bij jou ook nog wel te overzien is, omdat je op 34 weken zit.. TS is nu 26 weken, dus zou dan nog 14 weken met ontstekingen moeten lopen..
    TS, ben zelf ook een bange schijterd (gelukkig met een goed gebit zonder gaatjes en moeilijkheden), maar zou denk ik toch doen wat noodzakelijk is.. Nog 14 weken met pijn en moeilijkheden rondlopen lijkt me ook niks..
    Succes met je keuze!

7. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Foto met short kan geen kwaad en ze hebben verdoving zonder adrenaline, die heb ik ook een aantal keer gehad.
    Hij moest de vloeistof wel speciaal bestellen, maar zowel de VK als tandarts verzekerde me dat het gewoon kon.
    Heb ik die tijd zeker 3 verdovingen gehad vanwege wortelkanaalbehandelingen en andere gaatjes.
    Bij een wortelkanaalbehandeling kan het zonder foto, dan moet je alleen een keer extra de kies laten vullen met medicijnen en de keer erna zonder verdoving om te checken of er echt geen zenuwen meer in de kies zitten.

8. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,373
    10,321
    113
    ik moet nog 14 weken maar heb nu geen pijn meer sinds de eerste behandeling ze moeten het alleen afmaken.
    Waar ik alleen ook nog bang voor ben is hoe groot is de kans dat ik daarna wel pijn heb. Weet ook niet of het kwaad kan om nog zo lang te lopen met een noodvulling

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik heb na mijn wortelkanaalbehandeling geen napijn gehad, dat zou ook niet moeten kunnen als de zenuwen eruit zijn.
    Enige waar ik een weekje last van heb gehad was dat het met heel koud water/drinken iets gevoelig was.
    Ik zou zeker niet nog 14 weken afwachten en bedenk dat een verdoving bij de tandarts niet aan te raden is als je borstvoeding geeft.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,552
    3,057
    113
    ik moet ook over 1,5 week een gaatje laten vullen
    wat is het risico van een gewone verdoving?

11. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    In de gewone verdoving zit adrenaline er is een hele kleine kans dat dat weeën op kan wekken.
    De meeste tandartsen hebben de verdoving zonder adrenaline wel op voorraad omdat deze ook bij hartpatiënten wordt gebruik, je zou er dus altijd even over kunnen bellen.

12. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Daar zit adrenaline in , wat er dan gebeurd met de beeb kan je je wel voorstellen :p

13. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

Jan 24, 2014
    3,053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    De tandarts weet het zelf vaak ook wel.
    Overigens heb ik altijd heel veel pijn na een gaatje vullen of een wortelkanaalbehandeling.
    Maar ik heb een gevoelig gebit.
    Verdoven kan geen kwaad, gewoon even aangeven dat je zwanger bent.

14. Priscillaxxx

Priscillaxxx Actief lid

Jun 5, 2013
    184
    45
    28
    Een wortelkanaalbehandeling gebeurt bij mij in de praktijk altijd in 2x. Bij de eerste zitting word de kies leeggemaakt, gespoeld en afgesloten met een noodvulling. Een foto is nodig om te zien of de vijltjes die het kanaal ruimen alles hebben meegenomen. Als je zwanger bent kan het tot na de bevalling wachten en dan gaat de tandarts de noodvulling eruit halen en alles opnieuw spoelen, foto maken en kijken of alles goed is. Indien dit zo is, worden de kanalen volgestopt met vulmateriaal waardoor de ontsteking weg blijft en wordt de kies/tand definitief afgesloten.

Een noodvulling kan er (indien hij goed zit) wel een half jaar tot jaar blijven zitten.
    Napijnen kunnen voorkomen, omdat de ontsteking wegtrekt. Je kunt dan paracetamol slikken. Vaak zijn de napijnen met 2 dagen weg. Als je langer hier last van houd, is het verstandig om de tandarts te bellen. Met de 2e zitting is er vrijwel nooit pijn aanwezig.

(handig als je werkt bij een tandarts ;))

15. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,373
    10,321
    113
    Allemaal bedankt voor jullie reactie.
    Heb ondanks mijn angst gekozen om maar te gaan, was te bang voor een infectie. Slecht geslapen, behoorlijke spanning (tijdens werd alles zwart en bloedheet), uk schopte zo nu en dan en gaf me een beetje meer moed om er mee door te gaan.
    De vorige keer voelde ik uk bijna niet maar nu iets meer rust gehad omdat ik wel een verdoving had vanaf het begin dus geen super pijn.
    Hopelijk komende dagen geen pijn en geen infecties hopelijk is alles achter de rug.

Share This Page