Factor 5 leiden

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Moniq, 24 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik was nieuwsgierig of er hier nog meer vrouwen zijn met factor 5 leiden.

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    dat is toch een stollingsafwijking?
    Ik heb het gelukkig niet maar ben er wel op getest na mijn pre-eclampsie/HELLP.

3. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    het is inderdaad een stollingsafwijking.
    En het komt veel vaker voor als dat gedacht wordt,vandaar dat ik dacht ik vraag of er hier nog meer vrouwen mee bekend zijn.

4. Sara1976

Sara1976 Actief lid

11 jul 2006
    233
    0
    0
    Hoi Moniq!

Beetje late reactie van mij, maar zie je berichtje nu pas.
    Ik heb ook Factor V Leiden, de heterozygote vorm. En jij? Homozygoot of Heterozygoot?

Groetjes Sara

5. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    Hoi Sara,

Ik ben toch heel blij met je reactie..hahaha :D
    Ik dacht al dat ik hier de enige zou zijn.

Ik ben homozygoot en mijn beide dochters zijn hetrozygoot.
    Weet jij al lang dat je je hebt.Ik weet het sinds 1998,maar pas sinds 2000 dat ik homozygoot ben.

Groetjes,
    Monique

6. Sara1976

Sara1976 Actief lid

11 jul 2006
    233
    0
    0
    Hoi hoi,

Ik weet het sinds halverwege mijn 1e zwangerschap, in 2004. Mijn vader heeft een TIA gehad, en na alle onderzoeken die volgden bleek dat hij factor V Leiden had. Daarna zijn mijn zus en ik getest.
    Jij dus homozygoot, dat heeft dan wel wat meer consequenties dan voor mij. Hoe is het bij jou aan het licht gekomen?
    En hoe oud zijn je dochters dan, dat zij al getest zijn?
    Heeft het bij jou ook voor problemen gezorgd met zwanger worden, of tijdens zwangerschap?
    Ik hoef alleen in het kraambed 6 weken fraxiparine te spuiten. Heb wel 2 miskramen gehad, maar waarschijnlijk heeft mijn stollingsafwijking daar niets mee te maken.

Groetjes Sara

7. Moniq

Moniq Actief lid

18 nov 2007
    387
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb in een periode van 4 jaar 3 keer trombose gehad.Toe het bij mij op mijn 19de ondekt werd was er nog niet zo heel veel over bekend.
    Overmorgen prcies 8 jaar geleden werd mijn zoon Rayvano na 37 weken door verkeerde antistolling dood geboren.
    En twee weken na zijn geboorte lag ik weer in het ziekenhuis met trombose.
    Na 7 maanden was ik weer zwanger en toen werd er tegen mij gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat dit kindje ook niet levend ter wereld zou komen.
    Ik ben toen naar het Erasmus gegaan en daar kwam naar voren dat ik met goede medicatie wel degelijk een levend kindje kon krijgen.
    Na bijna 37 weken werd mijn tweede kindje geboren.Gezond en wel.
    Romana is nu bijna 7 en de jongste Tyani is nu 3.
    Beide meiden zijn een dag na hun geboorte getest en beide zijn hetro en dat heeft wel degelijk consequenties voor hun als ze evt zwanger willen worden of zwanger zijn.

Inmiddels weet ik nu zo'n 9 jaar dat ik f5l heb en ben me er op gaan inlezen en heb ook keer meegewerkt aan een college voor studenten aan de faculteit van het erasmus over klinische genetica.

Ook als je hetro bent is het juist heel belangerijk om tijdens zwangerschap geantistold te worden.

Een collega van mij is ook hetro en zij is 6 keer zwanger geweest en waaronder ook een kindje verloren na ik dacht 6 maanden zwangerschap.
    Na die zwangershap kwam zij er achter dat zij hetro is en tijdens haar laatste zwangerschap is ook behandeld met anti stolling.
    Zij heeft nu een zoontje van 4 en 1 van een maand of 9 dacht ik.

Groetjes,
    Monique

Deel Deze Pagina