Kids en honden

Discussie in 'De lounge' gestart door Wachtende, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Regelmatig zijn er topics over de combinatie van honden en kinderen...
    Maar wat ons van de week overkwam...ik schrok er best wel van dat een ouder zn kind dat laat doen...

We zijn in een losloopgebied op een zandvlakte met de hond en dochterlief aan het spelen.
    Er zijn mensen verderop met 2 kids..een meisje van een jaar of 6 en een jongen van een jaar of 8.
    De jongen heeft er de grootste lol in om een blaffende en grommende hond na te doen en rent op handen en voeten rond.
    Het stikt daar van de loslopende honden....

Op een gegeven moment komen de kids in hoog tempo op mijn hond af...op handen en voeten...blaffend...grommend...
    Mijn hond is echt een hele grote sul...maar hij raakte hier toch echt wel gestressed van...ze kwamen namelijk recht op hem af...

Ik geef mijn hond het commando plat en ga naar de kids toe...
    Ik leg de kids uit dat het niet veilig is om zo op hondjes af te gaan...dat die er best van kunnen schrikken en je niet weet hoe ze reageren. Dat ze best mogen spelen maar dan wel rustig even kennis komen maken met het hondje.

De kinderen vinden dat helemaal niet leuk en gaan als hond...nog steeds blaffend en grommend weer terug naar de ouders....
    Die vervolgens verbaasd zijn dat ze op die manier mijn hond niet mochten komen aaien..

Ik zou mijn kinderen zo echt nooit op een hond af laten gaan...nou kan het natuurlijk zijn dat de mensen totaal geen verstand van honden hebben en geen idee hebben hoe het op een hond over kan komen...
    Maar ik verbaasde me zo dat ze eigenlijk een beetje boos op ons warn dat ze niet mochten spelen op die manier.

Wat vinden jullie...moeten in een losloopgebied de hondeneigenaren alle verantwoordelijkheid nemen of heb je als ouder dit soort gedrag ook in de hand te houden?

2. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Vind dat de ouder ook wel hun kids in bedwang mogen houden. Ten eerste zal ik mijn kind leren dat ze als ze een hond wil aaien het eerst aan t baasje vraagt of het kan en dan rustig benaderen. Ik vind het ook niet gek dat honden de zenuwen krijgen als kids zo doen..

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Het komt van 2 kanten denk ik.
    Als ik met m'n dochtertje zou wandelen (zodra ze kan lopen) in een losloopgebied, dan zou ik het niet tof vinden als ze wordt besprongen door een enthousiaste hond.
    Maar honden plagen en uitdagen is inderdaad gevaarlijk en ouders moeten hun kind absoluut altijd in de gaten houden, zeker in een gebied waar honden loslopen.

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik vind beiden verantwoordelijk.
    Als hondeneigenaren ben je altijd verantwoordelijk voor je hond, die kan je aanlijnen als je zoiets ziet aankomen en je weet/of niet weet hoe hij reageert. Als ouders ben je verantwoordelijk voor je kinderen, helaas hebben sommige mensen een plaat voor hun kop en leven ze teveel in hun eigen wereld.

5. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Dit idd ook.

6. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Wij hebben altijd geleerd dat je elk dier rustig moet laten kennis maken en het sowieso altijd aan het baasje moet vragen. Mijn kinderen krijgen dit ook mee. Natuurlijk is het wel aan het baasje om zijn/haar hond in bedwang te houden.

7. KakieLakie

KakieLakie Bekend lid

18 feb 2014
    837
    303
    63
    Als ik in het bos loop met mijn hond die losloopt, hoef ik maar te roepen en hij blijft naast mij staan. Maar als zo'n kind al grommend naar mijn hond toe komt rennen, snap ik het wel als een hond dit als een bedreiging zal zien. Ik vind het dan ook de verantwoording van de ouder dat zij dat kind dit afleren. Tuurlijk, je kunt de hond dan ook meteen aanlijnen, maar eigenlijk vind ik dit net zo erg als een overenthousiaste hond die op een kind komt afrennen.

8. Koon

Koon Niet meer actief

Ik leer mijn kind rustig te zijn in gezelschap van een dier en áltijd eerst aan de baas te vragen of je mag aaien.

Mijn zoontje is doodsbang voor honden, maar mocht die angst ooit eens over gaan dan geldt bovenstaande.

9. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Helemaal mee eens!

Mijn kind(eren) worden geleerd dat er rustig gedaan moet worden tegen over alle dieren en die ook met respect behandeld moeten worden.
    Altijd aan baasjes vragen of je de hond mag aaien, omdat je gewoon niet weet hoe de hond reageert :)

10. Vagans

Vagans Niet meer actief

Er zijn maar weinig echte losloop gebieden. Vind dat hier de mensen is meer rekening moeten houden met de honden. Veel meer plekken waar mens en kind mogen doen wat ze willen, deze paar plekjes zijn nou net is voor het genot van de hondjes!

Mijn hondje zou (als die de kans krijgt wat die niet krijgt) deze kinderen absoluut een waarschuwings hap gegeven hebben (hap he, geen beet) en die ouders moeten is een beetje nadenken en daar anders lekker weg blijven!

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste weet nu al dat hij het altijd eerst aan het baasje moet vragen voor hij mag aaien. Nu zal hij sowieso niet snel op een hond afgaan, door een vervelende ervaring het verleden. Hij is daar redelijk overheen, maar blijft schrikachtig en voorzichtig bij honden. Maar uiteindelijk weet je natuurlijk nooit 100% zeker hoe je kind in elke situatie zal reageren. En dat weet je van een hond ook niet. Dus vind ik het van beide partijen de verantwoordelijkheid om op hun eigen kind/hond te letten.

Onze jongste is -tot nu toe- erg enthousiast over honden en zou zowat uit de kinderwagen klimmen of uit mijn armen klimmen om erbij te kunnen. Laatst waren we bij hondeneigenaren op visite en onze zoon bleef onbevreesd en met veel enthousiasme op de hond afkruipen. Ik vind het dan een gedeelde verantwoordelijkheid van ons als ouders en de baasjes van de hond om de situatie veilig te houden. Gelukkig denken zij er net zo over. (drukste hond dagje weggebracht, andere hond steeds 'kort' gehouden) En ik heb er voor gezorgd dat onze zoon niet in de buurt van de bench kwam en de hond alleen op 'veilige' plaatsen (niet in ogen prikken e.d.) en onder begeleiding kon aaien.

Zo gaat dat prima samen. In een losloopgebied zou ik hetzelfde verwachten: ik zorg dat mijn kinderen niet zomaar op jouw hond(en) afrennen. En ik verwacht van jou dat je je hond(en) onder appèl hebt en ze niet naar mijn kinderen toe laat gaan. Of ze toch even aanlijnt als je weet dat dit niet lukt.

12. Pipperdepip

Pipperdepip Actief lid

10 aug 2014
    152
    0
    0
    Nouja zeg, dAt is nog eens vragen om problemen. Vreemd dat je dit als ouders zijnde toe staat..

Je hebt goed gehandeld !!

13. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Mijn hond raakte ook echt in de war...hij begon te piepen wat hij altijd doet als hij niet weet wat hij met de situatie aan moet.
    Gelukkig hebben we veel tijd in zn opvoeding gestoken en luisterd hij als ik zeg dat hij moet gaan liggen en wachten...
    Maar dit gedrag had hij veel honden toch wel een andere reactie op kunnen wekken...mijn dochter zat namelijk bij mijn hond...als er zoiets geks op haar afkomt kan hij best in de verdediging schieten.

Maar ik vermoed dat de ouders gewoon totaal geen weet hebben van het omgaan met een hond en uit ontwetendheid dit hebben toegstaan...heb nog even zitten twijfelen om ze te gaan uitleggen waarom ik ze tegengehouden heb maar hoorde al aan hun boosheid dat het niet goed zou vallen.

en direct je hond aanlijnen is naar mijn idee niet echt een goede actie...dan weet ik zeker dat de hond in de verdediging zou schieten. Kan me wel voorstellen dat je het doet als je hond niet genoeg naar de verbale signalen luistert. Maar ik vond het meer gepast de kids te corrigeren dan de hond :)

14. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar wat ik zo jammer vind. Een losloop gebied is een soort honden speelplaats. Een hond is een dier, je kan nooit verwachten dat die op elk moment 100% luisterd. Ook is een losloop gebied heel fijn om het luisteren te oefenen want waar moet je dat anders als ze nergens los mogen....

dus zou mijn hond een x bananen in de oren hebben en op een kindje af lopen vind ik dat toch het risico wat je zelf neemt door in een losloop gebied te gaan lopen.'

Uiteraard moet je hond niet agressief zijn tegen mensen, maar dat spreekt voor zich. Bij uitdagen of pesten ligt de verantwoording weer bij de ouders.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben het met je eens Vagans dat bij uitdagen en pesten de eerste verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Maar als die eerste 'linie' faalt, blijft het uiteindelijk wel jouw hond en dus OOK jouw verantwoordelijkheid.

Verder blijf ik de houding dat mensen dan maar niet met kinderen naar een bos moeten gaan èrg raar vinden. Alsof kinderen alleen maar in woonwijken moeten blijven en niet óók eens lekker in en bos mogen uitrazen. Dat het een losloop gebied is, betekent dat honden er los mogen lopen. Het betekent niet dat het bos alleen voor honden is. Of dat de verantwoordelijkheid van hondeneigenaars aan de rand van het bos ineens ophoudt.
    Ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen. Altijd, ook in bijv. een speeltuin.
    Hondeneigenaars zijn verantwoordelijk voor hun honden. Altijd, ook in een losloopgebied.

16. Vagans

Vagans Niet meer actief

Maar honden mogen lang niet in elk bos los hoor, als ik dat hier zie zijn er maar weinig bos gebieden of maar gedeeltes waar ze los mogen, vaak staat dit ook aangegeven met een bord of het is algemeen bekend. Zo veel meer plekken waar je met je kinderen naartoe kan gaan als je bange of drukke hond nadoenende kinderen hebt ;)

Je moet het samen leuk maken, je bent altijd verantwoordelijk voor je kind of hond, ook als honden onderling ruzie hebben.

Maar in een losloop gebied verwacht ik ook dat ik lekker ontspannen met mn hondjes kan lopen zonder mensen tegen te komen die geen rekening met de hondjes houden, wij rijden soms best wel is een stuk voor een leuk nieuw losloop gebied en dan verwacht ik ook dat er is aan ons gedacht wordt.

17. 26mei

26mei Fanatiek lid

22 sep 2013
    1.973
    330
    83
    Goed hoe je bent omgegaan met deze situatie!

Hier ook twee honden en het eerste kindje onderweg. Wij lopen dagelijks in een losloop gebied en deze (soortgelijke) situaties komen me erg bekend voor. Natuurlijk ben je verandwoordelijk voor je hond, netzo als de ouders voor de kinderen.
    Jammer genoeg kom ik vaak genoeg mensen tegen die hun kinderen optillen, beginnen te gillen of rennen als de honden in de buurt komen. Zelfs aan staarten trekken of erop proberen te klimmen. (ouders: 'ja die grote lijkt net een pony' :$) Nu luisteren ze beide goed en lopen dan gewoon weg, maar hoevaak ik de wind niet van voren krijg. Dat ze bang zijn voor honden of dat ik niet mag zeggen tegen hun kinderen dat mijn hond dat niet fijn vind. Ga dan niet in het kleine stukje losloop gebied lopen, terwijl er minimaal 4 keer zo'n groot stuk verboden is voor honden een parkeerplaats verderop.

Hoop ook zeker onze kleine respect en voorzichtigheid bij te bregen voor dieren. Netzo als we onze honden hebben 'geleerd'.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, in onze omgeving zijn er helemaal niet "zo veel meer plekken" voor ons (voorheen) angstige kind. En zeker niet in het bos. Overigens ook in de woonwijk lopen er minstens zoveel honden los als aangelijnd, terwijl het daar niet mag. Ik snap echt niet waarom jij er zo op hamert dat er maar rekening met jullie gehouden moet worden, maar je dat omgekeerd blijkbaar veel minder belangrijk vindt. Rekening houden doe je met elkaar. Dat is geen éénrichtingsverkeer.

19. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

17 feb 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Laat ik even het woonwijk gebied buiten beschouwing. Maar als jij als ouder jou kinderen goed opvoed en de baasjes hun honden wat is dan het probleem? Als je naar een losloop gebied gaat weet je dat er loslopende honden zijn. Als jouw kind angstig is of juist niet in de hand te houden, dan moet je maar naar een ander gebied gaan. En dat bedoel ik niet aanvallend op jou maar in het algemeen.

20. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik heb vroeger altijd geleerd om nooooit een dier te aaien. Ook niet als je t vraagt aan t baasje. T zijn dieren en je weet nooit hoe ze op n vreemde reageren. Gewoon van vreemde dieren afblijven.

Deel Deze Pagina