Hoi! Ik heb afgelopen woensdag mijn 20 weken echo gehad en nu heb ik achteraf toch nog een paar vraagjes. Ik heb een voorliggende placenta. Een collega van mij zei meteen toen ze dat hoorde dat ik dan een keizersnede krijg omdat hij er anfers niet uit kan, Is dat zo? De verloskundige heeft er niets over gezegd namelijk. Ik heb ook een laag liggende placenta, hij zit nog vlak bij mijn schaambeen? Nu krijg ik in week 32 nog een echo voor een placenta lokalisatie om te kijken of dat weer rechtgetrokken is. Maar is dit erg dat hij laag ligt? En wat als hij straks nog laag ligt wat dan? Ik ben vergeten te vragen of dat erg is. Ik maak me er wel een beetje zorgen over. Voor de rest was alles goed en heb ik vooral genoten van mn beeb! Alvast bedankt voor jullie antwoord! Groetjes muppet
hoi Muppet, dat de placenta laag ligt en voor komt vaak voor bij 20 weken. Dat wil helemaal niet zeggen dat je een keizersnede krijgt. In de meeste gevallen trekt hij namelijk een beetje op en ligt ie dan niet meer voor de uitgang, dit gebuert in de komende weken en daarom krijg je bij 32 weken nog een echo om te zien of het dan goed is. In 95% van de gevallen is het dan ok. Ligt ie dan nog steeds voor de uitgang dan zul je echoscopisch vervolgd worden tot de bevalling, meestal gaat het dan alsnog goed maar alleen in het uitzonderlijke geval dat ie ervoor blijft liggen wordt het een keizersnede. Mirjam