Hallo, Ik had wat vragen over de tandarts, misschien dat iemand hier antwoorden op heeft. Ik ben ontzettend bang voor de tandarts, ging altijd bij een vaste tandarts maar die is nu weg en daardoor ben ik 1 jaar niet meer geweest. Toch weer moed gekregen en deze maand weer gegaan, eerst naar de mondhygieniste en vandaag naar de tandarts. Ik heb best wel wat gaatjes,waaronder 1 in mijn verstandskies. Nu zegt ie dus dat ze er eigenlijk alle 4 uit moeten. Kon wel janken, en heb gezegd dat ik daar goed over moet nadenken. Hij heeft nu alleen de controle gedaan en ik heb een andere afspraak gemaakt voor het boren. Ik had deze tandarts nog nooit gezien en moet zeg dat ik er niet echt over te spreken was, hij negeerde mijn angst totaal en ik had er op de weg naar huis geen fijn gevoel over. Ik wil het liefst op zoek naar een andere tandarts, die ervaring heeft met angstige patienten maar ik vraag me dit dus af; als ik me bij een andere tandarts laat behandelen, moet ik dan alles zelf betalen omdat ik niet gesineerd ( goede woord? ) ben? Of moet ik dat sowieso al omdat ik al 1 jaar niet meer bij mijn eigen tandarts ben geweest? En over mijn verstandskiezen; wordt dat ook weleens onder narcose ( geheel ) gedaan? Ik ben er zo bang voor en kan zo slecht tegen spullen achterin mijn mond, ga er altijd van kokhalzen. Kan ik er een verwijsbrief voor krijgen ofzo? Hoop dat iemand antwoord op mijn vragen heeft. Groetjes Debby
heey nou k weet precies wat je door maakt k ben ook zo angstig voor de tandarst dat k ook een jaar niet ben geweest toch maar moet verzameld en gister geweest. Wij hebben nou een nieuwe ivm verhuizing en had haar ook nog nooit gezien. Gelukkig wel een aardig mens. Gaat we fotos maken blijkt dat k nog een melk tand heb zitten met mijn gewone tand nog eronder. Nou k kon wel janken k heb nu een verwijs brief naar de kaakchirurg bah K zou als k jou was gewoon ff kijken voor een andere. Succes
Over he vergoeden zou ik contact opnemen met je zorgverzekeraar. Ik benn zelf de laatste keer ook 1,5 jaar niet geweest en hoefde alleen een vergoeding te betalen voor de foto, niet voor het boren of de mondhygienisste. Over de verstandskieen, die doen ze in 2 keer, eerste links en een andere keer rechts. Ik was er ook super bang voor aangezien ik als de dood ben voor naalden EN de tandarts, maar het viel me reuze mee. Zeker als je meld dat je bang bent doen ze het echt rustig aan, je krijg zowieso een doek over je hoofd zodat je niiet ziet waar ze mee bezig zijn. Je voelt even wat vewrik en dat was het, ik vind een gaatje boren irritanter. Alleen achteraf duurt het een paar dagen vor je weer normaal kunt eten en praten, maar je krijgt genoeg pijnstilling en mondspoeling mee om te pijn te kunnen verdoven hoor. Zorg wel dat iemand anders jou brengt en haalt, ik was de eerste keer zooo nerveus dat toen ik uit de stoel kwam ik bijna flauwviel, maar puur van de spanning en zeker niet van de pijn! succes en sterkte
Tja, wat wil je weten. Ik zou als ik jou was eens een afspraak maken bij een andere praktijk en dan alleen een kennismaking en evt even kijken. Dus gewoon zonder angst dat er 'enge' dingen gaan gebeuren rustig kennismaken. Kijken wat voor gevoel je bij de tandarts krijgt. Misschien kan je als je belt voor een afspraak al even aangeven dat je angstig bent, dan kunnen ze er in de praktijk rekening mee houden bij wie ze de afspraak zetten ! Zo zette ik toen ik nog werkte angstige patienten standaard bij 2 van onze tandartsen die daar naar mijn ervaring erg goed in zijn. Waarschijnlijk hebben ze in elke praktijk wel zo een tandarts zitten ! Ook krijgen angstige patienten bin ons standaard elke controle/behandeling dezelfde tandarts en net even wat langere tijd ingepland ! Saneren is overigens echt uit de tijd ! Of je nu 2 maanden of 2 jaar niet bij de tandarts geweest bent. Het geen wat in je verzekering zit word vergoed wat niet in je verzekering zit word niet vergoed. Sommige verzekeringen vergoeden ook de helft van sommige dingen enzo, maar dat weet ik niet precies. Kan je in je verzekering papieren waarschijnlijk allemaal opzoeken. Verstandkiezen die verwijderd moeten worden is heel vaak. Vaak zijn ze namelijk erg lastig schoon te houden, staan scheef en zorgen daardoor voor op wang bijten, of zorgen voor extra druk op de andere tanden waardoor deze gaan verschuiven. Veel redenen kunnen er zijn om ze te verwijderen, net zoals er genoeg mensen zijn bij wie ze geen problemen geven en dan kunnen ze prima blijven! Maar vaak moeten ze er ook uit. Onder algehele narcose gebeurt niet vaak moet ik zeggen, meestal gewoon plaatselijke verdoving ! Je hoeft ze niet in 2x te laten verwijderen, je kan ze ook in 4x laten verijwderen als je denkt dat dat beter is ivm je angst voor dingen achter in je mond etc ! Hoewel ze met de extractie nieteens echt heel erg achter in je mond zitten, wel achter in je mond bezig natuurlijk maar niet allemaal tegen gehemelte, tong etc, dus weinig dat je dingen voelt dat ze bezig zijn daar. Succes en sterkte in ieder geval! Liefs, Hanneke!
wj hebben hier in onze stad een angt tandarts. ben ook al een hele tijd niet geweest omdat ik echt 7 kleuren achterlaaat op een onaangename plek ik weet dat ikmoet gaan maar durf gewoon niet. ik weet dat ze daar allerlei dingen hebben om je verblijf op dat moment zo aangenam mogelijk te maken waaronder een film die draait en nog meer van dat soort dingen, ze kunnen je ook onder algehele narcose doen als je getrokken moet worden maar er behoorlijk ziek van kan zijn als je zo angstig bent je kan in je verzekeringspapieren opzoeken waarvoor je verzekerd bent. kun je t niet vinden dan kun je altijd bellen. succes meid
Mijn zus heeft ook enorme angst voor de tandarts. Nu moest er erg veel gebeuren in haar mond (ze heeft problemen met haar kaakbot, dat brokkelt af waardoor haar tanden en kiezen los gaan zitten). Ze is toen helemaal naar Limburg afgereist, omdat daar een angsttandarts zit, die je onder algehele narcose behandelt. Een deel werd vergoed vanuit haar verzekering, de rest moest ze wel zelf bij betalen... Maar waarom moeten je verstandskiezen eruit dan?
Toevallig, ik moet morgen naar de tandarts. Onder komt 1 verstandkies nu door. Ik wist dat het eraan zat te komen, ze zei dat al op de vorige controle van een paar maanden geleden. Ook de andere kant onder was iets roder. Morgen foto's maken van hoe het er boven uitziet, En dat moet ik ze waarschijnlijk alle 4 laten weghalen. Ze wil dat ik dat dan laat doen door de kaakchirurg. Dit zal dan een dagopname zijn, en gebeurd onder volledige narcose. Dus ja, het kan dus onder narcose. Ik zie er erg tegenop, maar liever algehele narcose als niet!
In 1 ervan zit een gaatje en hij zegt dat het moeilijk vullen word en hij niet kan garanderen dat het mooi word. Zal mij niet echt boeien omdat het een achterste kies is. En het beste is om tussen je 28e en 32e ze weg te laten halen, minste kans op complicaties enzo.. Groetjes Debby
Hmmm, gaatjes in gewone kiezen worden toch ook gewoon gevuld? Tja, ik ben geen tandarts natuurlijk en denk er wss te simpel over, maar ik zie echt niet waarom dat een reden zou zijn om je verstandskiezen te moeten laten trekken..Als ze verder toch geen problemen geven, dan kunnen ze toch gewoon blijven zitten? Geven verstandkiezen dan zoveel problemen dat ze vaak uit voorzorg getrokken worden. Dit is gewoon een vraag hoor, ik begrijp het echt niet Zelf heb ik ze (nog) niet, dus ook nog nooit voor deze vraag gestaan..
Verstandskiezen zijn van zichzelf heel erg zwak. Als er een gaatje inzit is de kans dat ie afbrokkelt groot. Deze kiezen ben je ook niet nodig. Ik snap ook niet waarom we ze dan wel moeten krijgen maja. Er was iets met dat als je 1 trekt de gene die erboven/onder zit ook moet iets met groeien ofzo. Ik weet niet precies maar dan trekken ze die allemaal. Ook willen verstandskiezen vaak scheef groeien zodat je andere tanden minder ruimte hebben en scheef kunnen gaanstaan. ook soms groeien ze niet helemaal uit en blijven ze in je vlees zitten wat ook de bedoeling niet is. Ik heb ze nu bijna allemaal en ik heb er gelukkig geen problemen mee maar veel in min omgeving hebben er al een paar uit. Ik hoop dat die van mij gewoon geen problemen geven. oja soms dan trekken ze volgens mij ook liever die kiezen dan vullen omdat het heel moeilijk is erbij te komen omdat ze zover achterin zitten Ik ben ook een paar jaar niet naarde tandarts geweest. Hele grote angst. Ik moest op een gegeven moment wel heen omdat er stukjes van mijn kies af waren gebroken en dat erger werd. Mijn tandarts nam me heel serieus en legde alles heel duidelijk uit. ook kon ik gewoon aangeven als hij moest stoppen of als het teveel werd. Ik had meerdere gaatjes en moest voor 2 grote afspraken in mijn zwangerschap. Maar ik ben blij dat ze nu weer gevuld zijn. Ik probeer echt wel te blijven gaan, want ik wil niet weer zoveel gaatjes hebben dat in 1 keer heel veel gedaan moet worden. Zoek eens op Google op angsttandarts. Er zijn klinieken die apart voor mensen zijn met angst. Ik weet niet hoe het met de verzekering zit dat moet je toch vragen aan je verzekering. Want elke verzekering is ook weer anders. Heel veel sterkte meid! Ik weet hoe angstig en eng het kan zijn.
Hallo, Ik heb inmiddels de afspraak voor zaterdag afgezegd en me ingeschreven bij een tandarts bij mij in de buurt die ook nog eens ervaring heeft met angst patienten. Op het aanmeld formulier heb ik ook kunnen aangeven dat ik erg bang ben. Dus hopelijk kan ik daar snel terrecht om mijn gaatjes te laten vullen en om mijn verstandskiezen te behouden.. Groetjes Debby