Onbetaald verlof voor reis naar Aussie

Discussie in 'De lounge' gestart door lique80, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lique80

    lique80 VIP lid

    18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Hallo dames,
    Misschien kunnen jullie mijn helpen met de volgende vraag.
    Mijn zusje wil graag naar Australie. Ze wil daar een half jaar tot een jaar rondreizen. Ik heb al gelezen dat daar wettelijk niets voor vastgelegd is. En in haar CAO-personeelsinfo staat geen exact aantal maanden die je onbetaald weg mag.
    Ze zeggen dat ze haar 3 maanden kunnen geven, maar omdat ze nu langer gaat moet ze ontslag nemen. Ze mag daarna altijd terugkomen (ja zou ik ook zeggen), maar dat hangt wel af van hoe goed het bedrijf nog loopt.
    Nu is mijn vraag, hoe kan je ervoor zorgen dat ze haar ontslaan, zodat ze als ze terugkomt recht op een uitkering heeft.. Natuurlijk kan ze dit eerst gewoon vragen, of is dit raar?

    En zijn er nog andere opties...

    Ook tips voor de reis zijn van harte welkom!
     
  2. toerist18

    toerist18 VIP lid

    23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Waar ik werk zijn meerdere mensen een tijd eruit geweest omdat ze stage liepen.
    Na de stage konden ze wel weer aan de slag.
    Je laten ontslaan en dan een uitkering krijgen doen ze vast niet.
    Het is tenslotte je eigen keus.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.808
    32.714
    113
    Ze kan zich echt niet zomaar laten ontslaan hoor. Vooral met een contract voor onbepaalde tijd gaat dat niet lukken. Als een bedrijf iemand wil ontslaan moet daar een hele procedure voor gestart worden en wordt door andere instanties getest of het wel een rechtmatig ontslag is. Dat gaat dus niet. Vind ik ook terecht persoonlijk. Zij wil zelf naar Australie, dan moet ze ook de consequenties dragen als ze geen werk heeft bij terugkomst.

    Als ze een tijdelijk contract heeft kan dat wel gewoon niet verlengd worden.
     
  4. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Je misdragen ;)

    Volgens mij mag je, voor sebatical (euh hoe schrijf je dat?) maximaal een jaar weg met onbetaald verlof.

    Ik zou even googlen, en dan expedixtica ofzo.
     
  5. lique80

    lique80 VIP lid

    18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Ok, ik wist niet dat ze daarop getoetst worden. Niet aan gedacht.
    Helaas heeft ze een contract voor onbetaalde tijd..

    En misdragen, ja das een goede optie, maar dan kan ze ook niet meer terug, haha!

    WAt sabatical betreft, das helaas niet wettelijk vastgelegd..
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Denk dat je zus gewoon een keuze moet maken.

    - of ze neemt ontslag en gaat naar aussi en zodra ze terug komt meteen solliciteren en hopen dat ze snel wordt aangenomen of dat ze genoeg spaargeld heeft om het een tijdje uit te zingen.

    - of ze houdt haar baan en gaat niet naar aussi

    - of ze neemt genoegen met 3 maanden .

    Groetjes Anita
     
  7. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    over het verlof kan ik niks zeggen, heb wel tips voor de reis zelf (ben vorig jaar down under geweest)
    - huur een auto of camper, binnenlandse vluchten zijn snel en goedkoop maar je ziet veeeeeel minder van het land, een auto kopen kan ook (denk aan je international driver license)
    - huur niet bij travelers autobarn, maar bij britz of wickedcampers.com
    hostels in sydney en cairns zitten gauw vol, het kan nuttig zijn deze van tevoren te boeken
    - koop zonnebrillen, zonnebrandcreme ed pas daar, de producten hier zijn niet geschikt en het wordt gesubsidieerd door de australische overheid waardoor de prijzen erg redelijk zijn
    - als ze naar west-au of northern territory gaat: zorg voor een nmra verzekering (wegenwacht) een lading cd,s en vooral voor een goede telefoon. sateliet foon is niet per se nodig, omdat je in noodgevallen altijd een satelietverbinding kunt krijgen
    - koop goede wandelschoenen geschikt voor tropische gebieden, anders kun je je schoenen halverwege weggooien (mijn vriend had gewone wandelschoenen, was geen succes)
    - zoek de australische verkeersregels hier in NL al goed uit, want daar kun je geen informatie krijgen en bij een autoverhuurbedrijf is het enige wat ze zeggen dat rechts voorrang heeft
    - zoek info van mark de vries op internet, die heeft een hele handleiding gemaakt
    - ga naar fraser island (oostkust) :)
    ehm... dat was het voorlopig wel ;)
     
  8. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je zus heeft ook nog haar vakantiedagen? En heeft ze evt nog een saldo staan van voorgaande jaren? Die kun je optellen bij de 3 maanden onbetaald verlof. Dus dan heb je al gauw nog een maand a 5 weken erbij.
     
  9. San79

    San79 Fanatiek lid

    10 apr 2008
    2.212
    0
    0
    Den Haag
    Hoe kom je eigenlijk op het idee dat ze dan maar fijn een uitkering aan zou moeten gaan vragen? Sorry hoor, maar ik vind dit echt heel vreemd.

    "Goh, ik ga een jaar reizen, en daarna wil ik graag op kosten van de staat onderhouden worden".
     
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Daar komt trouwens bij dat je direct na "ontslag" een uitkering moet aanvragen en aan allerlei regels moet voldoen om een uitkering te behouden. Eén daarvan is: Beschikbaar zijn voor arbeid! En dat is je zus dan het eerste jaar niet.... Ook moet je vakantie "aanvragen", en meestal mag je dan 2 a 3 weken met behoud van uitkering weg.

    Dus dat is verder geen haalbare kaart.
     
  11. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Klopt zelfs ik met mijn WAO moet een vakantie die langer dan 4 weken gaat duren in het buitenland aanvragen.

    Groetjes anita
     
  12. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ze zal idd geen uitkering krijgen, mijn vriend ging na de reis via een uitzendbureau werken, maar toen hij in de eerste instantie geen werk kon vinden wilde hij ook een uitkering aanvragen maar die kreeg hij niet.
     
  13. lique80

    lique80 VIP lid

    18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Nou het is goed te weten dat dat niet gaat, wat uitkering betreft. Kan ze nu nog wat opzij zetten.

    Sommige reacties vind ik wel wat fel hoor, tuurlijk kan ik me voorstellen je wilt zelf op vakantie dus daarna ga je het ook maar redden. Maar als je je dus misdraagt, dus ontslagen wordt, krijg je wel geld...
    En het gaat natuurlijk om de tijd na de reis...
    In Nederland kan er zoveel, maar voor de normale mens lijkt er nooit iets te zijn zeg maar....
    Jammer bijvoorbeeld dat je niet wettelijk een jaar onbetaald vrij kan nemen...

    Helaas heeft ze niet zoveel vakantiedagen meer. Helaas.

    Marieke1983 bedankt voor je tips! Er zijn er nog veel meer welkom!
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Nee hoor, als jij ontslagen wordt zul je uiteindelijk wel een uitkering krijgen maar als het ontslag door eigen schuld is, dus als je je misdragen hebt, zullen ze je daar flink op korten.

    Groetjes Anita
     
  15. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee ook die vlieger gaat niet op hoor. Als het UWV er achter komt dat het je "eigen schuld" is dan kunnen ze ook besluiten geen uitkering te geven.

    Wat ik bedoelde met die vakantiedagen: stel dat ze besluit eind 2009 naar Australie te gaan. Dan heeft ze een groot deel van 2009 gewoon gewerkt en krijgt ze dus het grootste deel van haar vakantie dagen. Wnat ik ben er nl niet helemaal zeker van of het onbetaald verlof daar nog weer van wordt afgehaald (naar rato)

    Dus stel ze heeft over een heel jaar recht op 25 dagen, en ze zou naar rato krijgen ivm onbetaald verlof.... dan heeft ze nog recht op 3/4 van die 25 dagen. Als ze die nu niet opneemt tijdens het jaar, maar aansluitend of voorafgaand aan het verlof... dan heeft ze ze wel extra om het maar zo te zeggen
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Heb even voor je gezocht op www.ontslag.nl en daar staat dit

    De WW is met ingang van 1 oktober 2006 ingrijpend gewijzigd. Om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Uiteraard moet u werkloos zijn én moet u beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Ook moet u voldoen aan de basisvoorwaarde die bekend staat als de 26-uit-36-wekeneis. Dit houdt in dat u in de 36 weken direct voorafgaand aan de ontslagdatum tenminste 26 weken gewerkt moet hebben.

    Wilt u direct berekenen hoe lang en hoe hoog uw WW-uitkering is? Klik dan hier.

    Als u aan deze voorwaarden voldoet, komt u in aanmerking voor een korte basisuitkering gedurende 3 maanden. Om in aanmerking te komen voor een langere uitkering moet u ook voldoen aan de zogenaamde 4-uit-5-jareneis. Dit houdt in dat u in de laatste 5 kalenderjaren vóórafgaand aan het jaar van uw ontslag, minimaal 4 jaren heeft gewerkt. Als u in enig jaar 52 dagen of meer gewerkt heeft, telt dit jaar overigens volledig mee.

    De totale lengte van uw WW-uitkering hangt af van uw totale arbeidsverleden. Elk jaar arbeidsverleden geeft recht op 1 maand uitkering. Een werknemer met een arbeidsverleden van 9 jaar heeft dus recht op 9 maanden WW. De maximale duur van de WW bedraagt 38 maanden.

    Hoogte van WW-uitkering
    Gedurende de eerste 2 maanden bedraagt de WW-uitkering 75% van uw laatstgenoten salaris met een maximum van ca. EUR 2.605 bruto per maand (cijfers 2007). Vanaf maand 3 tot aan het einde van uw WW-uitkering bedraagt de uitkering 70% van uw laatstgenoten salaris met een maximum van ca. EUR 2.430 bruto per maand. Let op: deze bedragen zijn exclusief vakantiegeld.

    Verwijtbaar ontslag = geen WW?
    Ook is de zogenaamde verwijtbaarheidstoets in de WW versoepeld met ingang van 1 oktober 2006. Dit houdt in dat u ook recht heeft op een WW-uitkering als u met uw werkgever afspraken maakt over de voorwaarden waaronder u met het ontslag instemt. U bent dus niet langer verplicht om bezwaar te maken tegen uw ontslag om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. Wel is het van belang om bij het vastleggen van de beëindigingsafspraken juridisch advies in te winnen. Een juiste formulering van deze afspraken kan eventuele risico’s zoveel mogelijk beperken.

    U blijft echter wel uitgesloten van een WW-uitkering bij:
    - een ontslag op staande voet
    - een ontslag op uw eigen initiatief zonder dat hiervoor een noodzaak bestond.


    Aanvragen van WW-uitkering
    Na de ontslagdatum moet u zo spoedig mogelijk (binnen 48 uur) een aanvraag indienen voor een WW-uitkering bij het loket van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) bij u in de regio. U krijgt vervolgens van het UWV te horen of u in aanmerking komt voor een WW-uitkering en voor welke duur.

    Ingangsdatum WW-uitkering
    Uw WW-uitkering start normaal gesproken nadat de opzegtermijn verstreken is. Als uw werkgever na de toestemming van de CWI uw contract heeft opgezegd, sluit uw WW-uitkering naadloos aan op het einde van uw dienstverband. Iets anders loopt het als uw contract ontbonden is via de kantonrechter en u daarbij een ontslagvergoeding hebt ontvangen. In dat geval krijgt u namelijk niet te maken met een opzegtermijn. De kantonrechter beslist namelijk zelf op welke specifieke datum uw contract ontbonden wordt. Na de ontbindingsdatum krijgt u wel te maken met een zogenaamde fictieve opzegtermijn. Dit is een wachttermijn die het UWV in acht neemt voordat uw WW-uitkering tot uitbetaling komt. Deze fictieve opzegtermijn is gelijk aan de opzegtermijn die normaal gesproken door uw werkgever in acht zou moeten worden genomen minus 1 maand. De fictieve opzegtermijn begint te lopen op de eerste van de maand volgende op de maand waarin de kantonrechter zijn beschikking heeft afgegeven. Er geldt altijd een minimale fictieve opzegtermijn van 1 maand.

    Groetjes Anita
     
  17. Loeki2

    Loeki2 VIP lid

    3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Nu nog mee gaan doen met een levensloopregeling kun je ook verlof mee betalen.
     
  18. talia

    talia Fanatiek lid

    27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    in belgie bestaat zoiets als loopbaanonderbreking, hebben ze dat in nl niet?
     
  19. lique80

    lique80 VIP lid

    18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    DAt ken ik niet Talia.

    Het hele uitkeringsverhaal is duidelijk.

    En wat betreft de reis. Het is een beetje uit het niets opgekomen en ze wil november al gaan. Dus helaas geen tijd meer om dagen te sparen.

    Hartelijk dank voor alle reacties..
     
  20. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.862
    7.625
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    3 maanden is echt LANG zat voor australie. Vriend van me is ook gegaan en die was het na 7 weken helemaal zat.
     

Deel Deze Pagina