Welke pannen voor inductie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anouk2005, 3 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Na jaren op gas te hebben gekookt zijn we over op inductie en ik ben er weinig enthousiast over. Of het gaat te snel en anders weer te langzaam. Het koken gaat opzich wel maar bakken/ braden is een ramp. 9 van de 10x brandt het aan. Ik vermoed dat de pannen niet meer goed zijn en daarom wil ik andere koekepannen maar wat is een aanrader voor inductie?

2. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Heb je de pannen gebruikt die je ook al gebruikte bij gas? Staat mij bij dat dat word afgeraden! En goede pannen, ik ben na 17 jaar nog steeds op zoek. Tefal anti aanbak trekken allemaal binnen een jaar krom of die onderste zilveren bodem rand laat los en koekenpannen zonder anti aanbak daar kan ik niet fatsoenlijk in bakken.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja de huidige pannen hebben we ook gebruikt op gas.

4. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Ik heb ook erg moeten wennen aan koken op inductie, heeft echt wel een tijdje geduurd.
    Ik heb alleen mijn tefal-pannen vervangen, die konden niet op inductie. Heb nu koekenpan, wok en pannenkoekenpan van Tefal.
    Mijn andere pannen waren wel geschikt en gebruik ik nog steeds; zijn bijna 12 jaar op gas gebruikt en inmiddels al weer 5 jaar op inductie. Pannen zijn al best oud, ik gebruik ze al 17 jaar en daarvoor stonden ze bij mijn oma op zolder. Ze had ze gekocht om cadeau te geven als een kleindochter zou trouwen, maar de kleindochters voor mij wilden de set niet, waardoor die een aantal jaar op zolder heeft gestaan.

Ik gebruik bij het koken eigenlijk alleen de één na hoogste stand om het snel te verhitten (mijn kookplaat gaat tot 9, ik begin dus op 8), zodra iets aan de kook is, zet ik het wat lager (op 6). De andere standen gebruik ik eigenlijk niet.

En dat verbranden had ik in het begin ook (ik heb zelfs rijst laten aanbranden, terwijl er nog water in de pan zat -geen idee hoe dat kan-), het is echt even wennen. Vooral toen we net inductie hadden, heb ik heel vaak gezegd dat ik weer gas wilde.

5. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik moest ook echt wennen aan het begin, maar ik zou nu niet meer anders willen!

Ik heb de gewone pannen van BK, en de andere pannen gewoon van Blokker eigen merk!
    Ik zou wel nieuwe aanschaffen (koekenpan). Bij ons is de inductieplaat beschadigd door de koekenpan die we op gas gebruikte!

6. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben. Ik heb vanavond ook echt flink staan mopperen, een hele pan met vissticks compleet verbrand en heel mijn keuken/ woonkamer in een grijze rookwolk. Ik zei ook al tegen mijn man dat ik terug wil naar gas want toen had ik dit nooit, gisteren lukte het ook amper om een ei te bakken, ook weer verbrand en aan de pan blijven plakken ;)
    Ik heb nu ook zitten kijken bij BK pannen want die zouden ook geschikt zijn. Ik denk dat ik er om te beginnen maar eens 1 ga bestellen en kijken hoe dit dan gaat. Ik zal ook nogeens kijken naar de Tefal pannen.
    Wel goede tips mbt het koken, die van ons gaat ook tot 9.
    Bedankt voor je reactie.

7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.952
    14.997
    113
    Erg tevreden over BK. Wij hebben nog gas, moeder en schoonouders inductie.

JUVE en Anouk2005 vinden dit leuk.
  8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dus de BK pannen bevallen wel?
    Ik zag nu een goede aanbieding bij de Wehkamp.
    Dat is wel balen zeg een beschadiging aan je kookplaat. Dat wil ik echt niet.
    Ik ben wel enthousiast over het schoonmaken van de kookplaat. Dat is wel een verademing tov een gaskookplaat.

9. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ja die doen het prima!

Dat is echt zonde ja, baal er ook flink van!
    Lekker is dat hè, vind het schoonmaken ook zo ideaal!!

Anouk2005 vindt dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.267
    25.734
    113
    Ik zou beginnen met bij het eten blijven om te kijken wat er gebeurt. Zo kan het toch ook niet aanbranden, want je ziet op tijd of het te hard gaat. En dan leer je vanzelf welke stand juist is bij diverse kookhandelingen.

Zo zet ik water op met de powerboost (wij hebben stand 1 tm 9 en dan nog de powerboost). Een grote pan water kookt binnen 1 á 2 minuten. Dus dan loop ik niet (ver) weg.
    Een ei bakken verwarm ik eerst de pan op stand 7 of 8. Zodra het ei erin gaat: stand 6. Ik verbrand zelden wat. Dat gebeurt alleen als ik vergeet dat de stand nog te hoog is en ik wegloop.

Persoonlijk vind ik de controle over de temperatuur in de pan veel beter bij inductie dan bij gas. Dus echt kwestie van wennen en in het begin iets meer bij de pannen blijven.

Wij hebben gewoon ikea pannen. Die werken al jaren prima. Ik geloof ook niet dat het aan je pannen ligt, als eerder aan te lang op een te hoge stand.

Zeebra, GossipGirlxoxo, Anouk2005 en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.858
    113
    Oh, ik kook gewoon met mijn pannen van BK die we al 20 jaar hebben ofzo en jarenlang op gas gebruikten.
    Verder heb ik koekenpannen van die AH-actie 2 jaar geleden ofzo en een greenpan, dat gaat prima.
    In het begin was het wel wennen, kookte het over enz.

12. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik kook al jaren op de koekenpannen van Ikea. Die zijn ZO fijn! En als ze ooit aan vervanging toe zijn dan koop ik nieuwe. Kosten geen drol en werken op inductie uiteraard.

Kookpannen heb ik van BK en hapjespan van de Hema. Ook al zo'n aanrader!

13. HvL

HvL Bekend lid

6 mei 2015
    709
    420
    63
    Het is wennen inderdaad! Aanbranden kwam bij mij regelmatig voor in het begin. Ook met pannen die voor inductie geschikt zijn. Wij hebben pannen om te koken van bk en ook koekenpannen die geschikt zijn voor inductie van bk.
    Ik heb nu 5 jaar inductie en ik vind het ideaal!

14. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.411
    113
    Hier alles nieuw van Tefal gekocht toen we overgingen op inductie, specifieke (kook)pannenset voor inductie en ook koekenpannen en een hapjespan, wederom van een ‘inductie-lijn’. Onze oude pannen waren allemaal ongeschikt. Het is even wennen hoe heet het wordt en hoe snel dat gaat, maar ik heb het nu helemaal onder de knie en vind het ontzettend veel fijner dan gas (en helemaal fijner dan keramisch). Water kookt bv heel snel (power-boost stand), kookplaat reageert razendsnel (als het bv te hard gaat, zet ik ‘m lager en dat merk je ook meteen).

15. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.152
    23.236
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde verhaal! Helemaal met deze post eens.

Adje en Anouk2005 vinden dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De power boost stand hebben wij ook en die vind ik wel fijn wanneer ik een pan met water snel aan de kook wil brengen. Heb inmiddels 2 BK koekenpannen besteld, onze pannen zijn aan de onderkant ook gewoon krom want staan ook niet recht op de plaat en dan wordt de warmte ook ongelijk verdeeld. Benieuwd hoe het met mijn nieuwe pannen zal gaan ;)

evaleana vindt dit leuk.
  17. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.012
    14.676
    113
    Vrouw
    Hai, wij hebben ook sinds kort inductie en ook ik loop tegen dit probleem aan.
    Mijn koekenpannen zijn wel goed, die zijn nog vrij nieuw. Ik heb ze van een spaaractie bij de plus. Die werken echt heel goed.

Mijn braadpannen daarentegen zijn niet echt goed meer. Die branden wel aan. Die zal ik denk ik moeten gaan vervangen.
    Ik heb nu van die blauwe met zwarte binnenkant.
    Lekker groot voor een flinke pan macaroni ofzo.

Heeft iemand daar tips voor?

18. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.952
    33.620
    113
    Toen we in dit huis gingen wonen (2017) moesten we gaan koken op inductie. Even wennen ja maar ik zou nu niet meer terugwillen naar gas. Het is even spelen met de standen. Die leer je kennen op een gegeven moment. Zo bak ik pannenkoeken constant op stand 7 maar kip braad ik aan op 9 en zet ik daarna op 4. Even spelen en oefenen ermee. En een grote pan water kookt in een paar minuten volledig op de turbo. Echt, als je dat eenmaal ziet, wil je ook niet meer terug. Wij hebben de pannen die je kunt sparen bij AH en die zijn zo fijn!

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.184
    113
    Brabant
    Wat gezegd, het went! Echt!

Hier heb ik ook standaarden.
    Makkelijk ook voor de kids:
    Eitje bakken, op 12(jaja) erin,.en dan terugzetten op 6.

In een vakantiehuisje hadden ze action pannen, vreselijk.
    Ik kon er niks in bakken, alles bakte aan en het midden bleef koud.
    Dus het kan... aan de pannen liggen;)

20. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Inductie is even wennen maar dan wil je niet anders meer. Alleen al vanwege het makkelijke schoonmaken.

Deel Deze Pagina