Mijn poes is zwanger!

Discussie in 'De lounge' gestart door belliebel, 17 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Het onderwerp zegt het al: Mijn poes is zwanger!

Alleen heb ik geen idee hoelang dit al is. Ik weet wel dat ze we-ken geleden samen met een andere kat zat, en dat deze 2 elkaar mochten was duidelijk. Ik kan me alleen niet meer herinneren wanneer dit geweest is.

Afijn, Uiteraard hou ik haar goed in de gaten. Een week of 3/4 geleden kwam ze opeens spontaan dwars op mijn schoot liggen. Iets wat ze normaal nooit doet. Toen ik haar buikje aarde merkte ik op dat haar tepels toch wel erg aanwezig waren. Na een oproepje op facebook geplaatst te hebben wat andere ervan vonden, was het al snel duidelijk dat mijn vermoedens juist waren.

2 weken geleden kwam ze weer lekker tegen me aan liggen, keek me aan, gaf een mauwtje alsof ze wilde zeggen: Moet je eens voelen vrouwtje! Ik voelde de kittens bewegen. Na wat google werk kwam ik er achter dat je kittens kunt voelen bewegen tussen de 6e en 7e week van de zwangerschap. Spannend dus.

Afgelopen zaterdag merkte ik op dat er een klein kloddertje geel spul aan dr achterkantje hing. Was echt niet veel hoor, nog geen halve cm groot. Toch wel een teken dat het niet lang meer zal duren.

Nu is het vrijdag, en is er nog niets. Er vanuit gaande dat ik de kittens tussen de 6e en de 7e week voor het eerst gevoeld heb, zal ze nu toch ergens richting de 9e week gaan. Ik hou haar uiteraard goed in de gaten, mag ook niet meer naar buiten van me. Alleen als de poort afgeschermd is zodat ze nergens heen kan en ik erbij ben mag ze naar buiten.

Qua gedrag is ze nu veel aanhankelijker, Kruipt sinds dinsdag opeens in kasten en gaat onder het bed van mijn zoon liggen. Heb al 2 weken een doos klaar staan voor haar, maar daar kijkt ze niet naar op. Voor haar heb ik de onderkant van onze kledingkast leeg gehaald en er dekens in gelegd. Heb voor haar een aantal plekken gemaakt waar ze naartoe zou kunnen, maar vaak ligt ze ook gewoon lekker op ons bed te knorren.

Nu de vraag: Wat moet ik doen? Nog even afwachten tot halverwege komende week en dan toch maar eens de dierenarts bellen met de vraag hoe en wat? Ze eet nog gewoon, vertoond nog geen tekenen van een aankomende bevalling (maar dat kan natuurlijk over een paar uur opeens wel zo zijn). Ik verwacht echter niet dat ze nu al overtijd zou zijn hoor.

Eigenlijk vind ik het gewoon reuze spannend en ben ik te nieuwsgierig wat voor kittens ze gaat krijgen haha!

2. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Het gedrag wat ze vertoond hoort bij het klaarmaken om te bevallen. Ze is een plekje aan het zoeken om te gaan werpen. Je kan een doos klaarzetten maar als zij daar niet in wil werpen doet ze het niet. Toen de poes hier ging zoeken naar een plekje duurde het niet heel lang meer. Ik zou zelf nog niet naar de dierenarts gaan, dat is alleen maar een stressmoment en zolang zij gewoon nog lekker in haar vel zit en niet ongelukkig of ongezond oogt is er nog niets aan de hand. Poezen mogen ongeveer een week overtijd maar gezien je de precieze dracht niet weet is dat wat moeilijk inschatten. Succes met de bevalling en hou het nummer van de dienstdoende dierenarts bij de hand.

3. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Poezen zijn ongeveer 10 weken zwanger. Dus zal idd niet lang meer duren. Je merkt aan het gedrag van de poes wel ofnze gaat bevallen. Die van mij ging destijds heel hard mauwen.ik had ook een plekje klaargemaakt, maar ze is uiteindelijk op mijn bed en in de auto bevallen (tweede kitten bleef lang zitten, dus onderweg naar de dierenarts) leuk hoor! Laat je haar na dit nestje helpen?

4. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    ik heb altijd gezegd dat ik van poes Noucka een nestje wilde. Ze is zo enorm lief. Haar zusje Kyra hebben we al wel laten helpen. Als ze krols was mauwde ze de hele boel bij elkaar. Noucka deed dat dus niet en gaat sinds een jaar naar buiten (verhuisd). Het verbaasd me eigenlijk dat het vorigjaar al niet gebeurd is.

Maar hierna ga ik haar wel laten helpen. Er zijn genoeg katten haha!

5. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Poezen zijn 9 weken zwanger, gemiddeld 65 dagen maar het kan verschillen van 58 (erg vroeg) tot 72. De voorweeen zijn best duidelijk te herkennen en de persweeen kan je echt niet onderuit. Ook hier ging het gepaard met luid gemauw, en haar vliezen zijn gebroken over mijn armen heen (lekkerr).

6. Ukkie27

Ukkie27 Actief lid

12 feb 2012
    454
    12
    18
  7. belliebel

belliebel VIP lid

11 jun 2009
    14.226
    648
    113
    Vrouw
    Buschauffeur
    Lyt en ukkie, reageer dan niet als je dit soort dingen vermel! Mijn poezebeesten hebben een goed leven, en ja ik vind een nestje leuk!

Vooralsnog heb ik gewoon een vraag gesteld in de hoop op nuttige antwoorden.

8. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je niet allang naar de dierenarts hebt gebeld. Nu wil je je ineens laatste minuut gaan klaar maken voor kittens die komen.

Ik zou dus alsnog de dierenarts bellen en vragen om info.

9. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Op een forum kun je allerlei antwoorden krijgen. Ook reacties waar je niet op zit te wachten. :)

10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Maar waarom ben je dan nog niet bij de dierenarts geweest?

Voor kittens geldt hetzelfde als voor baby's, prenatale zorg is echt geen luxe!

11. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Bevalling

Hier vind je veel info. Een lijst oa met wat je in huis zal moeten hebben nu.

Verder zou ik ook niemand aanraden zomaar aan een nestje te beginnen zonder je echt goed in te lezen en met ongetestte katten.die vanalles kunnen overdragen. Maar goed...helaas zie je dat nog niet zoveel bij htk katten.

12. PukkiePoes

8 mrt 2012
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    TS, ben je van plan om de kittens te houden, of doe je ze weg? Mijn moeder is nml nog op zoek naar twee kittens :)

13. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Voor kittens heb je geen prenatale zorg nodig. Dierenarts bezoeken zijn voor een drachtige poes alleen maar extra stress. Wat betreft de "random dekking" ben ik het wel eens met bovenstaande. Je weet helemaal niet wat voor eventuele ziektes je mee brengt, en leuk een nestje , oh zeker. Maar er komt ook een hoop bij kijken. Heb je een kraampakket klaarliggen voor als ze moet bevallen? Heb je kittenmelk in huis en een flessen setje voor als mama niet (genoeg) melk heeft? Heb je een kruikje of een snugglesafe voor de warmte van de kittens?
    Ik hoop dat je goed voorbereid bent.

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    wij hebben 3 weken geleden ons 2e nestje gekregen (oke wij niet, onze kat lola)

Een kat kan het prima zelf. De ene wil liever alleen zijn, de andere niet. Onze Lola wacht tot mijn dochter er is lijkt het wel. Ze gaat dan met haar hoofd op m ijn dochters schoot liggen. Dan weten we.. het is zo ver.

Wel hebben we bij beide nestjes een navelstreng zelf door moeten knippen.
    Beide keren wilde ze niet in haar nest bevallen, maar later daar wel in liggen. De eerste keer wierp ze gewoon op de grond en hebben we een odu dekbed opgehaald voor haar. Zo had ze voldoende ruimte om te lopen maar werd het niet te koud.
    Dat is nml wel een dingetje.. Die kleine kittens worden snel koud.

hoewel wij bewust een nestje hebben \laten komen is het nu wel klaar. ;) (hoe schattig ze ook zijn en hoe hard mijn man mij ook aan mijn hoofd zeurt om toch een 3e nestje)

ps: als ze in jou kast gaat bevallen is dat ook de plek waar ze de komende weken wil gaan liggen.. Je moet goed nadenken of je dat wil. Het nestje is niet voor 1 moment maar voor de komende weken!!

15. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    voor zover ik weet en meegemaakt hebt regelt de poes het zelf allemaal wel.
    het is wel handig om bij de bevalling een oogje in het zeil te houden.
    het kan nog wel eens gebeuren dat ze het laatste kitten er niet uitkrijgen of er te moe voor zijn.
    dan zul je uiteraard naar de dierenarts gaan.
    onze eigen poes is toen in mijn poppenbedje bevallen en die van mijn buuf in een (helaas de verkeerde) doos.
    als ze de kittens heeft kun je haar het beste de eerste tijd op een rustig plekje zetten.
    een nestje is altijd hartstikke leuk!
    misschien wel handig om voor de tijd wat kittenmelk en een flesje/pipetje in huis te halen voor als het voeden niet heel erg goed gaat.

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bij mijn ouders thuis regelmatig nestjes gehad van kittens. Ze regel het helemaal zelf. Mijn ervaring is dat werpkist leuk lijkt mijn meestal verstoppen ze zich ok op een vertrouwde plek. Zo was onze eerste poes er een die haar kittens in alle rust op zolder kreeg in het logeer bed. Ze hield van luxe :). Zodra we ze verplaatste bracht moeder ze weer terug :).
    Een keer hebben we een nestje gehad van andere poes achter in de kelder. Zagen dat poes ineens niet meer drachtig was en zijn der gaan volgen. Uiteindelijk hoorde we gepiep uit de kelder. Echt heel zachtjes. Hebben ze verplaatst en kelder afgesloten.

Hebben nooit hoeven helpen

17. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

maar wel terecht...Ik zie ze elke week binnenkomen :(

18. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier vorig jaar een poezenbevalling meegemaakt (zwerfkatje wat reeds zwanger aan kwam lopen) en ik moest haar wel degelijk helpen bij de bevalling met doorknippen van navelstrengetjes enzo...

Overigens kon het echt niet missen dat het begonnen was, hele lijfje ging op en neer door de weeën :$

Zonder te oordelen over TS of anderen: er zijn veeeeel te veel kittens en achter gelaten katten in ons landje, dus denk hier goed over na voordat je een poes die niet geholpen is buiten rond laat lopen... Er zijn er zoveel die een mooi huisje met een gouden mandje zoeken...

Deel Deze Pagina