Hoi Heidi Over(ongeveer) 10 weken beval ik van mijn eerste kindje. Mijn wens is er om borstvoeding te geven tot minimaal 8weken. Nu hebben veel van mijn vriendinnen dit ook geprobeerd maar allemaal stuk voor stuk kwam het niet op gang, tepelkloven, weinig melk tot borstontsteking aan toe. Ik vroeg mij af of ik in de aankomende 10 weken alvast iets kan doen in de voorbereiding op het geven van borstvoeding. Bijv. Alvast dagelijks droog kolven (kolven zonder dat mijn borsten melk geven zodat mij tepels vast aan zuigende gevoel kunnen wennen) Tepels insmeren? Borsten masseren... Heb jij hier tips voor? Ik wil namelijk heel graag dat het geven van borstvoeding mij wel gaat lukken!
Hoi, Wat goed dat je je aan het voorbereiden bent. Jammer dat je vriendinnen problemen tegenkwamen. Het is niet te voorspellen of jij dezelde uitdagingen zult tegenkomen. Wel is het goed om te weten hoe het principe van borstvoeding werkt: wat voeden op verzoek inhoudt, hoe je goed aanlegt, wanneer je kindje voldoende heeft gedronken, etc. En belangrijk: wanneer schakel je hulp in. Belangrijk is ook om te weten dat tepelkloven wijzen op het feit dat het ergens niet goed gaat: bij het aanhappen, binnen het mondje van het kindje. En dat je daar op kunt anticiperen. Ook goed om te weten dat wanneer de borsten niet goed geleegd worden er kans is op stuwing of minder melkaanmaak. Ik zou je willen adviseren om naar een informatiebijeenkomst van één van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties te gaan: daar krijg je uitgebreide informatie, kun je evt. folders aanschaffen zodat je ze thuis in je kraamtijd nog eens kunt naslaan en heb je vast een telefoonnummer voor wanneer je het niet meer weet of met vragen zit. Ook kun je vast kijken wat vergoed wordt aan lactatiekundige zorg: misschien kun je vast kennismaken en afspreken dat je een consult krijgt in of na de kraamtijd. Zet in ieder geval telefoonnummers van organisaties en lactatiekundige vast in je telefoon! Verder hoef je niet je borsten voor te bereiden, dus vooralsnog inlezen en nog genieten van je buikbaby!