Jawel, daar komt ie weer: in hoeverre is het normaal dat mijn zoontje van bijna 10,5 maand 's nachts elke drie uur komt? Ik twijfel namelijk erg of hij voeding of troost wil en ben echt heel erg moe. Ik zou dus graag wat nachtelijke taken afschuiven, maar helaas lacteert mijn man niet. Het meest lastige is dat ik vaak in slaap val (op zich logisch), maar dat mijn zoontje wakker word als ik hem na langere tijd afkoppel en niet als ik het doe zodra hij stopt met actief drinken. De sabbelfase onderbreken leidt dus tot meteen weer moeten aanleggen, afkoppelen na actief drinken niet. Hem aan de borst laten is niet zo'n optie. Ik krijg last van nek en schouders en slaap uiteindelijk elke keer te licht. Volgens het cb zou hij 8 uur zonder voeding moeten kunnen, dat kon hijook,maar sinds 7 maanden niet meer. Ik wil wel gaan "trainen", maar hoe merk ik dat ik hem niet tekort doe? Hij groeit inmiddels prima, maar is rond 2 maanden veel te weinig aangekomen dus ik blijf bang hem tekort te doen. Hij eet inmiddels goed zijn bijvoeding, 2 boterhammen, redelijk avondeten (geen idee hoeveel precies, hij mag zelf eten) en goed fruit. Verder vroeg ik me af hoe ik straks het beste het kolven op mijn werk kan afbouwen. Ik ben probleemloos van 3 naar 2 keer per dag gegaan. Mag ik ervan uit gaan dat ik straks, vanaf 1jaar, ook zonder problemen naar 1 keer kan gaan? Ik mag dan namelijk niet meer mijn lunchpauze in 2 hakken en kan dus nog maar 1 keer kolven. En is er een schatting te geven wanneer ik veilig kan stoppen met kolven. Het begint me redelijk tegen te staan, maar heb nu 3 keer een verstopt melkkanaaltje gehad en dat is absoluut nog erger. Alvast bedankt voor je visie.
Ja, daar is' ie weer: de nachtbrakersvraag. ja, wat wil je horen: Ja, je kindje kan doorslapen. Nee, het is niet ongewoon dat een kindje nog voor voeding in de nacht komt. Jammer dat je man overigens die taak niet eens over wil nemen. Ik denk niet dat je je kindje te kort doet: wat met 2 maanden aan de hand was hoeft nu geen rol meer te spelen (ik bedoel oorzaak van minder groei in die periode). In dat opzicht kun je wat gaan spelen en experimenteren. Kolven: probeer je momenten meer naar elkaar toe te schuiven zodat je meer naar 1 moment komt. Blijf in de gaten houden of je verstopping, rode plekken etc. krijgt. Wanneer je gevoelig bent voor verstopping en borstontstekingen kun je evt. lecithine toevoegen aan je voeding: dit is een supplement waar veel moeders baat bij hebben die snel iets oplopen zoals verstopping of ontsteking. Ook natuurlijk algehele weerstand! Goede voeding en buitenlucht. En ja, rust....kom je toch weer op dat slapen. Kijk, als het niet wil lukken om de nachtvoedingen achterwege te laten, houd je zelf dan voor dat je ook al is het minder comfortabel en vermoeiend, je nog altijd meer minuten slaap pakt met je kindje aan je borst in bed dan wanneer je er uit moet om hem te troosten, toe te spreken dat hij moet slapen, in zijn eigen bed terug leggen etc. Veel succes
Helaas heeft hij zelf inmiddels andere ideeën. Sinds zondagnacht weigert hij bij mij te drinken. Het lijkt erop dat hij zodanig last heeft van tandjes dat hij alleen nog maar bijt. Ik wil hem dolgraag terug aan de borst, maar ben niet bereid midden in de nacht 2 keer te kolven. Mijn man gaat dus opeens toch een keer de nachtvoedingen doen. Ik zal proberen hem aan te leggen, maar als hij niet wil, dan gewoon een flesje. Misschien dat na de tandjes het ook weer wat beter wordt. Ik zal kijken wat ik kan schuiven met tijden. De ruimte is nogal druk bezet, dus even zoeken. Ik hoop heel erg dat het nog nodig gaat zijn.
Blijf dicht bij elkaar en lees ook dit artikel eens door, wie weet, heb je er iets aan: Help: mijn kind bijt! | Borstgevoed.nl succes!
en sluit uit dat er geen spruw of zo in het spel is: dit kan echt een vervelend gevoel geven in het mondgebied. In dat geval behandelen!
Dank je wel voor je reactie. Volgens mijn huisarts is verder alles in orde. Hij heeft gisternacht 2 keer gedronken en 1 keer, erg boos en overstuur, geweigerd. Gelukkig was het weigeren om 1 uur en om 5 uur dronk hij wel. Ik heb net lekker met hem in bad gezeten en hij wil wel, maar zet meteen zijn tandjes in me. Hij weet wel dat er iets niet klopt, hij deed het eerst best venijnig, nu wat voorzichtig, maar het lukt toch niet goed om echt aan te happen. Het voeden 's nachts wil hij ook bij kv. Ik denk dus wel dat het ook erg de zuigbehoefte en aandacht is. Lastige nu met de flesjes is dat deze veel te snel gaan, hij slokte zo 200 ml weg, notabene met kleine speen. Het bevredigt zijn behoefte dus eigenlijk niet. Helaas accepteert hij ook geen speen. Geen flesje geven was helaas ook geen optie, het is best even een uitdaging. Ik heb nog wel wat vertrouwen in het geheel. Hij is duidelijk geinteresseerd in mijn melk en ook wel in de borst. Het is even belangrijk om het ritme terug te vinden bij elkaar.
Veel geduld en beschikbaar blijven: dicht bij elkaar. Misschien huid op huid? Met beschikbaar blijven bedoel ik: drinken mag altijd, hoeft niet. Niet opdringen, wel aanbieden. Frontaal voeden, heb ik dat al genoemd? En evt. als het echt niet wil een LK inschakelen en met een hulpset terug naar de borst? Succes!
Hij is weer gaan drinken. Hij heeft zijn schema wat omgegooid en is nog wel wat bijterig, maar sinds woensdag drinkt hij weer en is zelfs meestal echt enthousiast. Het heeft een en ander absoluut ook weer in perspectief gezet. Hoe graag ik ook slaap, ik vind bv geven nog veel belangrijker en de nachtvoedingen horen er duidelijk bij bij ons. En dat vind ik weer even helemaal prima. Dank voor je hulp, het kolven overdag ga ik nog even volhouden ivm het opkrikken van de productie en dan rustig naar 1 keer.
Prima. Fijn dat je voor jezelf je prioriteiten op een rij hebt kunnen krijgen. Blijft het bijten aan de orde, lees dan eens dit door: Help: mijn kind bijt! | Borstgevoed.nl