Is er iemand die heeft of tandem voedt? Ik wil dit graag gaan doen, maar heb een vraag (nou ja,twee) - Bij mijn zoontje gaf ik de borst (die kreeg hij nooit leeg) en als hij dan weer wou liet ik eerst die leegdrinken voordat hij aan de volgende begon. Maar hoe moet dat nu....welke moet ik nou aan wie aanbieden zodat de kleine zowel voor als achtermelk krijgt? heb me kop er al helemaal over gebreekt - Heeft iemand op verzoek tandem gevoed, en hoe gaat dat dan met bovenstaande vraag? Ik kon met 1 kind al niet bijhouden welke borst wanneer moest
Misschien kun je gewoon ieder kind 1 borst aanbieden, en dan de keer erna ruilen? En als de kleinste die kant niet leeg drinkt, dat de oudste dan nog helpt? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik denk dat het gewoon even puzzelen is tot je de beste manier hebt gevonden. Op het lactivisten forum zijn een heel aantal tandem-moeders, misschien zou je daar eens kunnen vragen. http://lactivisten.actieforum.com/forum.htm
Ook op www.borstvoedingsforum.nl en dan bij "borstvoeding na het eerste jaar" vind je ook veel tandemmoeders. Die vinden het altijd leuk om met je mee te denken!
Ik tandemvoed zelf. In het begin lette ik er vooral op dat ik Tisse eerst aanlegde. Liene durfde wel eens mijn borsten beide leeg drinken en dan had Tisse dus niet meer genoeg. Mijn vk zei me dat ik alleen moest kijken naar Tisse. Dus hem wisselde ik af. Ik heb altijd maar 1 borst gegeven omdat ik veel melk had. Dus de ene voeding linkse borst, de volgende rechtse borst en weer om. Voor- en achtermelk kan je idd niet meer bijhouden omdat je oudste kindje ook mee drinkt. Dus dat zou ik loslaten. Liene koos ook zelf welke borst ze wou. Soms begon ze aan de ene en dan zei ze: 'nee, alles op. Andere.' Nu doe ik het zo, Liene 'mag' 1 borst drinken en dan zeg ik: de andere is voor Tisse. Als een van de twee komt om te drinken, duw ik met mijn handen op mijn borsten om te zien welke de volste is en deze geef ik dan aan de 'vrager'. Zo geef ik altijd de volste. Tisse en Liene groeien beide goed en ik heb (niet te hard roepen) geen borstontstekingen gehad. Dus denk ik dat mijn manier wel werkt. Ben ook wel benieuwd hoe anderen het doen.