ik voel me net een fopspeen!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door debbie2007, 5 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hoi!

Hoe ons schattige monstertje NIET slaapt
    Afgelopen nacht heb ik denk ik 1,5 uur geslapen. Ben zo in de weer geweest met onze kleine. Eigenlijk lijkt het verhaal heel erg op dat van een andere moeder, Natas1.
    Wakker wakker en nog eens wakker en steeds willen drinken. Dan leg ik haar aan, doet ze voor de show 3 slokken en dan gaat ze liggen tukken met mn tepel muurvast in haar mondje. Het is echt een gevecht om haar los te krijgen, doe dat met mn pink om het vacuum op te heffen, maar ze wordt dan heel driftig. Als ik haar dan loskrijg en ze slaapt nog leg ik haar in dr bedje. Na 3 minuten is het plots herrie: gedram, gepers, bijna huilen, ze slaat de dekentjes van zich af etc (het is nogal een bewegelijk beebje, net als in mn buik, alleen nu gaat elke beweging vergezeld van een eigen karakteristiek komisch geluid). Als ze zo onrustig wordt kan ze nog wel eens een mondje teruggeven, dat is niet zo erg, als het maar niet 20 keer per nacht gebeurt, want dan drijft ze in dr bedje, dus ik probeer dat te voorkomen en pak haar op... en dan ben ik weer Miss fopspeen. Ze vraagt om in slaap te vallen lijkt wel, of zich ok te voelen.

Licht in de slaapkamer?
    Het gekke is dat als ik het licht aanlaat de herrie een stuk later komt. Als ik het licht uitdoe raakt ze soort van in paniek of zo. Is dat normaal? Moet ik een klein lampje aanlaten of zo? (oh, dit is geen lactactie-vraag, sorrie)

Gewicht en luiers
    Overdag drinkt ze prima, netjes een hele voeding, slaapt netjes tussendoor. Ze komt ook prima aan (van 3.4 toen we het ziekenhuis verlieten, tot 3.8 12 dagen later, 100 gram boven haar geboortegewicht).
    Ze poept 3/4 luiers vol per dag (het is meestal wel even werken, maar geen verschrikkelijke huilbuien). Dat gepers van dr lijkt soms wat theatraal gedoe, want als ze is afgeleid door iets anders is ze ineens stil.

Spruw?
    Eerder stelde ik hier al een vraag over spruw (nog niet beantwoord). Ze heeft nog steeds een wit tongetje, maar verder in haar mondje zie ik niks. Ook heb ik geen last meer dan mn tepels. En omdat ze overdag gewoon zo netjes drinkt (laat niet los bijvoorbeeld) kijk ik het liever even aan. Spruw behandelen lijkt me nu ook geen feest voor haar, en het lijkt alsof ze er geen last van heeft (of komen hier de onrustige nachten van?), dus ik hoop dat het vanzelf weggaat. ALS het spruw is... Luieruitslag heeft ze ook niet.
    Ze steekt nog wel dr tongetje regelmatig uit, hoewel ik niet weet wat "vaak" is.

Zuur?
    Soms heb ik wel het idee dat ze misschien last heeft van zuur, ook als ze in haar bedje ligt kan ze soms onrustig zijn en een vies bekkie trekken, en dr tongetje naar buiten duwen.

Regeldagen?
    Gister overdag kwam ze trouwens wat vaker dan normaal: iedere 2.5 uur ongeveer, maar wel voor volledige voedingen. Alsof ze toe is aan meer of zo? Ze vroeg soms zelfs om nog meer na een pauze en dronk dan vrolijk en goed verder. Ze drinkt vrij snel overigens, maar de melk komt ook met een sloot tegelijk.
    Regeldagen? Ze is op 1 dag na 3 weken oud. Komt hier de onrust misschien van?

Hoge melkproductie - hoe voorkom ik overstromingen?
    O ja, nog een vraagje: nu ze dus wel es om een 2e deel vraagt stap ik over op de 2e borst (normaal dronk ze aan 1, voor 10 minuten ongeveer). Het nadeel daarvan is dat de melk zo hard stroomt in het begin en ze zich dus eerder verslikt of mondjes teruggeeft omdat ze niet meer zoveel honger heeft als in het begin en niet meer zo hard drinkt. Ik had al gelezen dat je het beste even de druk eraf kunt kolven, of opvangen in een spuugdoekje, maar om hoeveel gaat dat dan? De melk blijft er namelijk uitspuiten als ik nog maar zachtjes de tepel beetpak. Na 10 minuten drinken staat er nog behoorlijke druk op.
    Hoe handel ik die enorme melkproductie het beste (de druk eraf halen), zonder dat alles onder de melk zit en plakt (serieus waar hoor hahaha) of zij de interesse verliest? Misschien elke borst 5 minuten (omdat ze een vlotte drinker is kan het misschien zo kort)? Of is het beter eentje "leeg" te drinken en een tweede als extraatje aanbieden?
    Om het teruggeven van melk en evt krampjes te voorkomen/verminderen probeer ik altijd of er een boertje of mondje melk komt door haar op dr zij te leggen en zachtjes tussen de schouderbladjes te wrijven (ze valt dan altijd in slaap, heerlijk vindt ze dat). Dat werkt altijd wel. En ik houd haar na de voeding een beetje rechtop (half liggend zeg maar).

Kortom, een hoop vragen...
    kHeb geprobeerd wat structuur aan te brengen met kopjes.
    Heeft ze misschien toch ergens last van? Spruw, zuur, krampjes? Of word ik gebruikt als fopspeen ;) ? Ik wil eigenlijk liever niet aan een fopspeen beginnen, maar zou dat in dit geval helpen?
    Kunnen babies "bang" zijn in het donker en is een klein lichtje een optie?
    En hoe hou ik de melkstroom onder controle?

Eigenlijk ben ik niet radeloos of super ongerust hoor. En zelfs tijdens die nachtelijke uren geniet ik van d'r, het is zo'n schatje. Ze mekkert en houdt me uit de slaap, maar als ik dan een glimlachje kado krijg, dan ben ik weer helemaal gelukkig hoor. Ik denk ook wel dat het erbij hoort, dat zoeken... het blijft gewoon aftasten, voor haar en voor ons, elkaar leren kennen. Maar wie weet heb je wat adviezen, zou fijn zijn!

2. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    ik zie nu trouwens dat Chacha dezelfde vraag heeft gesteld over de hoge melkproductie en hoe ze daarmee moet omgaan...
    ik let wel even op wat voor antwoord daar komt... hoeft het niet dubbel...

Debbie

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Debbie,

Dat is een heel verhaal geworden zeg, gelukkig wel duidelijk dus ik zal proberen om ook stap voor stap je puntjes na te gaan.

Het niet slapen: Dat breekt je wel op zeg als je inderdaad maar 1,5 uur slaapt. dat moet ze niet te vaak doen. Helaas heb ik niet 1 kant en klare tip die oplossing kan bieden. Soms is het net even schuiven met 1 of 2 voedingen maar echt een regel is daar niet voor.

Het gedrag wat je beschrijft is voor vele moeders O zo herkenbaar. Het idee dat ze midden in de nacht een loopje met je nemen als het ware. Voor haar is BV meer dan alleen voeden. Het is ook het bij jou zijn, geborgenheid, troost, zekerheid, warmte, etc. Er zijn kindjes die erg sterk reageren op het feit dat ze alleen in een bedje liggen.

Bij veel kindjes gaat het goed zolang er "leven" is. Licht, geluid, beweging, etc. In denacht is ineens alles stil. Sommige kindjes vinden dit onprettig en willen dan niets liever dan bij jou zijn. Bij jou aan de borst, de ultieme veiligheid!

Dat jij liever slaapt....tja... weet zij veel dat wij iets hebben van een dag en nachtritme.....

Sommige kindjes vinden het fijn om heel dicht bij moeder te slapen, in een bedje naast het bed of zelfs op een veilig plekje bij jou in bed. dan kan jij ook makkelijk aanleggen en ongemerkt weer in slaap sukkelen.

Haar gewicht en luiers zien er, afgaande op jouw beschrijving goed uit. Geen reden tot zorgen.

Ik zou me ook geen zorgen maken over mogelijk spruw, Als ik me je eerdere vraag herinner dan zie ik daar geen reden toe om de denken dat er spruw in het spel is.

Zuur; dat kan makkelijk. Kindjes hebben een iets andere anatomie van het gebied in de keel en de slokdarm. Als het evne niet lekker zit dan kunnen ze heel makkelijk wat uit de maag in hun mondje terugkrijgen (zonder overigens dat heftige kokhalsreflex wat wij als volwassenen hebben)

Regeldagen is inderdaad een aardig fenomeen wat menig moeder goed van slag kan maken. De eerste is rond 10 dagen en globaal gezegd is de volgende rond 6 weken, 3 maanden en op momenten dat er iets onder de leden zit. Bijvoorbeeld een onderliggende infectie die het nodig maakt om een extra boost te krijgen.

3 weken is dus niet specifiek een regel periode. Maar wel goed dat je daar aan denkt wanneer het even een ander ritme van voeden is.

Dan jou vraag over hoge melkproductie.
    Ik denk namelijk dat de oorzaak van veel van jou vragen hierop terug te voeren is. Veel melk is een lastig probleem. het klinkt als een luxe probleem maar het is zowel voor jou als voor je meisje lastig.

Jij hebt veel melk met alle (zo mooi omschreven) ongemakken van dien. Ik zag het al weer helemaal voor me hoe jij het plakkerige natte gedoe beschreef (Ik heb zelf ook altijd veel melk gehad en herken je hele verhaal)

Jijzelf hebt een sterk toeschietreflex, misschien niet eens echt lege borsten na de voeding. Misschien 1 maar zeker geen 2 lege borsten. Je hebt meer kans op stuwing, wat weer meer kans op verstopte melkkanaaltjes geeft, wat weer meer kans op een borstontsteking geeft.
    Ook kan je meer blijven lekken. Dat is meteen de reden dat je bij veel melk een groter risico hebt op het krijgen van spruw (lekker zoete, warme vochtige omgeving)

en of dat dan alles is, dan kan je meisje er ook last van hebben. Ze krijgt snel veel melk te verwerken. Als kindjes effectief drinken kunnen ze met 5-7 minuten vol zitten.

Doordat vaak de borst nog niet helemaal leeg is komen ze niet voldoende aan de vette achtermelk toe. Voor de groei maakt dat vaak niet uit want deze kindjes groeien meer dan gemiddeld (meer dan 200 gram per week)

Wel heeft het gevolgen voor de werking van de darmen. Doordat de voeding in verhouding minder vet bevat zal de voeding een soort van vergisten wat meer gassen en lucht in de darmen geeft. Ook kan het soms zijn dat ze ondanks een goede voeding toch na korte tijd al weer "honger" lijken te hebben. De voeding al al weer verteerd.

Kortom de voedingen kunnen erg onrustig verlopen.

Om de voedingen meer rust te geven zeggen we inderdaad dat het goed is om de eerste stroom even af te kolven of weg te laten lopen (of in een flesje op te vangen (wordt watm inder gekledder). de kracht is dan minder, ze kan langer drinken , krijgt meer vette melk en is langer verzadigd.

Een bijkomend voordeel is dat wanneer de voedingen langer kunnen duren ook haar zuigbehoeft meer wordt bevredigd. Dan hoeft ze niet alleen daarvoor jou als speen te gebruiken.

Als je meer wilt lezen over teveel melk lees dan de volgende link eens:

http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... riode.html

Of download de folder over teveel melk van de VBN op de site www.borstvoedingnatuurlijk.nl

Als je jezelf hierin herkent dan is het inderdaad zaak om te kijken of het vraag en aanbod (wat nu dus niet klopt) meer in balans te krijgen.

Succes en ik lees het wel weer.

Ilse

4. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Hoi Ilse

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik herken zoveel van wat je schrijft, dat ik nu gerustgesteld ervanuit kan gaan dat het de overdaad aan melk is die hier en daar wat onrust veroorzaakt. Kwestie van vraag en aanbod op elkaar af gaan stemmen.

Gisterochtend ben ik begonnen met voeden tegen de zwaartekracht in (in 1 van de links die je gaf). Nu vind ik echt op zn kop drinken een hele toer, en ze ligt ook (nog) niet zo comfortabel. Ik moet dr koppie goed vast houden, die kan ze zelf niet 10 minuten omhoog houden, en als ze haar hoofdje laat zakken ligt ze met haar neusje tegen mn borst...oefenen dus. Maar "neutraal" drinken, dat de hele borst en haar hoofdje op hetzelfde niveau zijn (ik lig dus onderuitgezakt), scheelt al een hoop geklok. Ze kan beter regelen wat haar keeltje instroomt. Geen idee of dat het belangrijkste doel is van deze techniek, maar ik ben er blij mee.

Ik heb ook geprobeerd te kolven (nog nooit gedaan), maar dat ging gister niet zo gemakkelijk. Zo loopt de melk spontaan uit je borsten, maar als ik dat plastic zie lijkt de tap ineens hermetisch gesloten.
    Vanmorgen ging het een stuk beter (ik zat naast een wakkerwordend babietje dat elk moment om melk kon gaan vragen...). Uit de ene borst haalde ik binnen 5 minuten 60cc, uit de andere 20, maar daar had ze ook uit lopen snacken, en bovendien wilde de kleine nu toch echt aan de borst, dus ben gestopt met kolven.

Het lijkt echt alsof ze sinds ik gister met die drinktechniek begon rustiger drinkt, ze geeft dan alleen nog een mondje terug, of een boertje en ik heb al anderhalve dag niet meer continu hoeven opletten of ze er niet een halve of hele voeding uitgooit. Ze heeft ook weer minder last van het zuur.

Ik merk nog niet echt dat ze de vettere melk krijgt vandaag, maar dat kan ook komen omdat ik niet genoeg gekolfd heb. Ze vraagt vaak, is behoorlijk wat wakker vandaag, en als iets even wat minder loopt (een krampje hier of daar, of moe) dan wil ze aan de borst. Weer die 5 slokken voor de show en ze slaapt weer.

Het slapen wisselt. Soms slaapt ze van 1 tot 5 (jippie!), maar afgelopen nacht had ze veel meer zin in de slaapkamer ontdekken met dr grote wakkere ogen en ons wakker-kraaien. Ze vraagt dan ook vaker om de borst.

Maar ik ben al heel blij met de goede adviezen en een tekentje van vooruitgang! Ik ga er vrolijk mee door!

Groetjes,
    D.

Deel Deze Pagina