mijn borstvoedingsavontuur begonnen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door moonmama, 21 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moonmama

moonmama Actief lid

4 aug 2013
    469
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames.

Op 19 sept ben ik bevallen van een gezonde meisje na een heftige bevalling.
    Helaas ging het niet zoals we in gedachten hadden maar gelukkig toch goed gekomen.

Gelijk een geweldige zuigreflex. Begon meteen goed aan te happen.
    Maar helaas vandaag dag en 7% van haar gewicht kwijt. De kraamverzorgster zei dat ik moest beginnen met kolven zodat mijn productie op gang zou komen. Helaas maar 5cc intotaal uit beide borsten gehaald. Heel erg teleurgesteld in me zelf. Gelijk begonnen met veel warms te drinken.
    Ben nu erg bang dat het mis gaat en ik toch kv moet gaan geven wat ik absoluut niet wil.
    Iemand die dit ook meegemaakt heeft en me tips of gerustelling kan geven?

Radeloze new mama

2. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Vooral rustig blijven, niet stressen. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know.
    Probeer zoveel als kan te rusten, gezond te eten en lekker te veel te drinken. Er is ook borstvoedingsthee te krijgen, van Weleda geloof ik. Bij ons verkoopt de DA het.
    Hier ook de 7% aangetikt, maar de dag erna begon ze direct goed aan te komen en nog voor de kraamverzorgster weg was, was ze al boven haar geboortegewicht. Hopelijk geeft dat je wat moed :)
    Zet 'm op!

3. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Wat ik vergeet te typen: veel aanleggen natuurlijk. Maar dat zul je ongetwijfeld doen.
    Een paar jaar geleden was niet 7, maar uit m'n hoofd 10% pas "problematisch". Helpt misschien een beetje relativeren.

4. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    19e bevallen vandaag is het de 21. Het komt vanzelf, 5cc is al keurig. 3e-4e dag komt de stuwing en schiet je productie omhoog. Hou je rustig lekker in bed met de kleine veel drinken en hou vertrouwen het komt goed.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    #5 Zoe123, 21 sep 2013
    Laatst bewerkt: 21 sep 2013
    Geen paniek, kindje is er net.Je hoeft echt niet teleurgesteld te zijn hoor! Bij de een.spuit de melk er meteen uit en.bij de ander duurt het wat langer.Heel normaal dus! Het is zo kort na de geboorte niet heel belangrijk dat je meteen enorme hoeveelheden kolft.

Belangrijker is wel: hoe gaat het met voeden? Hoe gaat het aanleggen? Op hoeveel voedingen zit je nu? Heb je al stuwing gehad? Drinkt je kindje goed?

6. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Inderdaad, rustig blijven. Na twee dagen is je borstvoeding nog niet echt op gang gekomen. Dit begint op de derde en vierde dag, dan krijg je ook stuwing.

Vaak zie je op de vierde dag dat je kindje weer iets gaat groeien.
    Hoe vaak voed je nu? In plaats van kolven kan je er ook voor kiezen om je meisje vaker aan te leggen. Dit helpt ook. Verder rust nemen, voldoende drinken, kraambezoek tot een minimum beperken. Je hoeft niet bij te voeden met kv, als bijvoeden nodig is. Je kan ook jouw gekolfde melk geven.

Succes!

7. Xellepel

Xellepel Bekend lid

28 aug 2013
    803
    0
    0
    Bij mij ging het zo op advies kraamzorg en verloskundige toen mijn kleintje ook op 7 procent zat.

- 1 borst geven, de andere kolven. 30 cc flesvoeding geven, gekolfde voeding bewaren en opsparen.
    - dit doen totdat je zelf 30 cc borstvoeding kan geven.
    - De volgende voeding gaf ik weer 1 borst en kolfde de andere terwijl mijn man de fles weer gaf met de voeding van de kolfbeurt daarvoor.
    - En zo doorgaan totdat je kleintje aankomt. Toen ben ik gestopt met kolven en flesjes maar gaf ik gewoon de borst. Productie was toen ook goed.

tip; kolf met je kleintje op schoot. goed voor de toeschietreflex

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.944
    113
    Vrouw
    Mocht het nodig zijn om wat borstvoeding te geven, dan zou ik er voor kiezen dit via fingerfeeding te geven

9. Tamy

Tamy Actief lid

22 nov 2010
    181
    0
    0
    Mocht je een beetje KV moeten geven, dan is dat niet het einde van de borstvoeding hoor. Kan met vinger of cupvoeden of flesje. Het belangrijkste is dat de kleine een goede start maakt. Het duurt even voordat de stuwing/melk binnenkomt, bij mij zelfs 4 dagen. Mijn kindje heeft de eerste dagen een beetje KV gehad en ik heb gekolfd met een goede dubbelkolf (bv Medela). Wordt elke dag beetje meer CC's. Kan je gewoon huren bij de thuiszorgwinkel. Zo krijgt je baby ook al het goede van jou. Dus baby ook blijven aanleggen naast het kolven.

Zoek anders advies bij een lactatiekundige, via verzekering is dat vaak vergoed. Mijn verloskundige praktijk heeft een gratis lactatie spreekuur. Anders even bellen met je verloskundige, die helpt je vast graag verder.

Ik heb trouwens wel 18mnd borstvoeding gegeven. Het kan dus allemaal wel! Komt goed, geen stress.

Succes meid.

10. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Aanleggen!!!!!!!!!
    Bij elke kik!

Let wel met kolven krijg je vaak niet hetzelfde eruit als kindje binnen krijgt.

Hoop dat je lukt rustig te blijven en vraag anders een consult aan bij en lactatiekundige, zij komen thuis en dit wordt vaak volledig vergoed.

Misschien helpt mijn ervaring:
    Onze zoon is geboren met ruim 4,7 kilo en ruim 56 cm. Ik had meteen melk voor hem, maar dit was niet genoeg voor zijn grote lichaam....dus binnen een paar dagen 10% afgevallen. Ik totaal verdrietig, onzeker en in de stress. Rustig 2 dagen gaan kolven na iedere voeding en lees het onderschift. Hij heeft 15 maanden heerlijk genoten van de borstvoeding #trots#

Houd vol!

11. moonmama

moonmama Actief lid

4 aug 2013
    469
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geef de afgekolfde melk via fingerfeeding.
    Merk nu dat ik goeie slikgeluiden hoor en wnnr ze nu slaapt ze ook echt blijft slapen zonder steeds smakgeluiden te maken.
    Net gekolfd en was nu 7cc. Die ga ik opsparen en strx geven zodat ze goed slaap vannacht. Ben benieuwd naar morgen het gewicht.

Bedankt voor jullie woorden. Kan weer wat glimlachen.
    Kan niet wachten wnnr ik echt vab haar kan gaan genieten.

12. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Hier ook dag 3 en 4 na elke voeding gekolfd om de productie op gang te brengen terwijl mijn man de kleine kunstvoeding gaf met fingerfeeding omdat ze teveel afviel. Vanaf dag 5 enorme stuwing en gestopt met fingerfeeden en snel het kolven afgebouwd, op die twee dagen na heeft mijn dochter 10 maanden lang uitsluitend borstvoeding gehad.
    Het kan even duren voor je productie goed op gang is, gewoon blijven aanleggen en indidn nodig bijvoeden met fingerfeeding en liever niet met flesjes

13. ona81

ona81 Bekend lid

19 aug 2011
    844
    0
    0
    Heerlijk thuis geweest tot onze zoon 8 manden was,
    Idd fingerfeeding is dan even een betere optie IBM verwarring tepel /speen

14. Faith1988

Faith1988 Lid

1 mei 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier was de kleine ook meer als 7% afgevallen tot de tweede dag na haar geboorte. De kraamzorg (heel erg pro borstvoeding) wou al een kolf laten halen, maar heeft mij met de hand eerst laten proberen (dat ging vrij goed, ook al was het maar weinig) en dat beetje hebben we de kleine meid toen met een lepeltje gevoerd, waarna ze genoeg kracht had om een uur later zelf aan te happen en de dag erna was ze niet meer afgevallen :)

Hier heeft het die nacht ook echt goed geholpen om haar vaak aan te leggen (ze kwam toen om de 2 uur, dus gewoon steeds aangelegd) en de stuwing begon inderdaad de 3de dag opeens.
    Belangrijk is gewoon rustig blijven en vertrouwen erin hebben (en dat is heel moeilijk), bij mij hielp het om er met de kraamhulp en mijn moeder over te praten en daardoor vond ik meer rust en vertrouwen in dat het wel goed zou komen.

15. Mirri

Mirri Fanatiek lid

25 sep 2009
    4.551
    1
    38
    N.Holland
    Rust, doorzettingsvermogen, goed eten en drinken.
    Fenegriek thee en doorzetten en rust. Focus op je baby en de borstvoeding.
    O, ja huid op huid contact met je kindje helpen ook voor het toeschietreflex !
    Of n consult met een lactatiekundige.
    Succez !

16. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Aanleggen aanleggen aanleggen...
    Huid op huid contact
    Alles op verzoek (zowel jouw verzoek als van je kindje)
    Liefst geen kv geven, indien dit toch nodig is, dan fingerfeeden en liever geen flesje gebruiken
    Borstvoedingsthee van Weleda drinken (bah! Maar je went er aan)
    Of je besteld 'Boezemvriendjes' bij Eurolac

Heb vertrouwen in jezelf, jouw lichaam en jouw kindje!
    Vraag advies aan LLL of VBN of een lactatiekundige bij jou in de buurt
    ( niet ten nadele van kraamverzorgsters en verloskundigen, maar borstvoeding is toch vaak niet helemaal hun expertise)

17. moonmama

moonmama Actief lid

4 aug 2013
    469
    0
    0
    NULL
    NULL
    Afgelopen nacht kwam ze steeds om de uur en gaf ik maar 1 borst en zorgde ervoor dat ze er 2x uit dronk zodat ze het goed leegde.
    Ze had de hele nact geen plasluier. Waardoor ik me wel zorgde maakte maar vroeg in de ochtend een plas en poepluier.

Het kolfen gaat ook beter. Net 20cc uit 1 borst gekolfd en ze had er zelf ook 2x van gedronken. Mooi geel van kleur.

Ze is ook mooi aangekomen. Wat hartstikke geweldig is. Laat ook zien dat we vroegtijdig actie hebben genomen.
    Dank jullie wel voor jullie steun en tips. Hopelijk.blijft het goed gaan en kunnen we lang van de.bv genieten.

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Borstvoedingsthee van Weleda drinken; helpt goed voor de productie en je hebt meteen wat warms.
    Borsten voor het kolven ook verwarmen met een warme luier van je kleine. Warm water uit de kraan in de luier laten lopen en die over je borsten leggen.
    Voor het kolven je borsten goed masseren en los "wiebelen" en naar je kindje kijken als je aan het kolven bent.
    Succes!

Deel Deze Pagina