Tandemvoeden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Tilly08, 8 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Hi,

    Ik heb een paar vragen wbt tandemvoeden en hoop dat er hier wat meiden zijn met ervaring. Mijn dochter van twee drinkt nog bij mij en ik ben nu zo’n zeven maanden zwanger. Er komt al een tijdje niets meer uit. Ik voel het zelf niet maar als ik m’n dochter vraag of er nog melk is zegt ze nee. Wanneer komt de melk weer een beetje op gang? Tijdens m’n eerste zwangerschap ook niet voor de bevalling gelekt ofzo. Ik hoop dat ik rond de bevalling alweer melk heb zodat ik niet dat hele circus weer in moet met een afvallende baby en een kraamzorg die continue in m’n borsten zit te knijpen.

    Sinds ik zwanger ben is borstvoeding geven echt niet leuk. Het doet vaak echt heel veel pijn (het opeens pijn doen was de reden dat ik in eerste instantie een zwangerschapstest ben gaan doen, bij de eerste ging het lastig dus had niet verwacht al zwanger te zijn) en ik word vaak helemaal kriegel van het drinken zelf (laat ik m’n dochter uiteraard niet merken). Ik ben vaak blij als ze weer stopt, dochter vindt het nog heerlijk om te komen drinken. Ik las dat dit op zich niet ongebruikelijk is tijdens de zwangerschap, maar wanneer gaat dit weer voorbij? Zie er niet naar uit dat dit blijft als ik bevallen ben en op deze manier de hele dag een baby aan de borst heb.

    En in het algemeen, hebben jullie nog tips voor tandem voeden? Ik hoor het graag!!! :D
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.489
    5.582
    113
    Vrouw
    Geen tips maar superleuk dat je het wil gaan doen
    Ik wou gaan tandemen, maar ook geen melk tijdens de zwangerschap en ik kon het niet meer handelen, icm de hele zwangerschap misselijk zijn. En toen zoon was geboren wou zijn zusje niet meer:(
    Succes en er komen vast tips!
     
    Tilly08 vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.640
    26.235
    113
    Vrouw
    Let vooral goed op jezelf, ik vond het echt minder fijn dan ik dacht dat tandemvoeden. Afspraak met nr2 max 1x per dag en nadat de baby heeft gedronken en als mama nee zegt, is het ook nee.
    Melk kwam gelijk dag 1 op gang (ik ben nooit opgedroogd, hoewel er echt wel heel weinig melk uit kwam hoor). Dag 2 kolfde ik al beste hoeveelheden.

    O ja ik heb dus wél moeten kolven en live voeden duurde helaas wel even weer. Productie was echt top. Maar hij kon niet drinken.

    Ik hoop dat nr2 snel wil stoppen met drinken, ik vind 1 aan de borst wel genoeg merk ik. Ik word er wat geïrriteerd van. Omdat hij echt gewoon veel krachtiger drinkt dan de baby
     
  4. Lousanne

    Lousanne Actief lid

    11 nov 2022
    354
    492
    63
    Vrouw
    Ik lees in je verhaal dat je het niet fijn vindt om nu in je zwangerschap je peuter te voeden. Daarnaast zeg je dat je er niet naar uitkijkt om straks een baby en een peuter aan de borst te hebben? Waarom zou je dan niet gewoon nu stoppen met borstvoeding geven aan je peuter? Die kan echt prima zonder (en ik ben helemaal pro bv hoor, maar met 2 jaar kun je prima zonder).
    Waarschijnlijk moet je melk voor de newborn straks in de kraamweek alsnog op gang komen. Dat afvallen hoort er ook een beetje bij. En een kraamverzorgende die continu in je borsten zit te knijpen hoort niet. Echt gewoon niet. Dat zou ik in het begin heel duidelijk aangeven dat ik dat niet wil hebben.
     
    JupitR, nizzie86, WWJD en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Bedankt voor je reactie! Fijn dat er wel goede afspraken te maken waren met je peuter en dat de productie goed op gang kwam. Hoe wist je eigenlijk dat je nog melk had? Ik heb weleens begrepen dat sommige mensen het voelen als de melk eruit komt, klopt dat? (Ikzelf niet dus)
     
  6. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Helemaal mee eens hoor dat een peuter het niet nodig heeft. Ik vind het niet zo’n probleem om straks een peuter en baby aan de borst te hebben, maar ik ben vooral bang dat de pijn en irritatie die ik nu heb blijft bestaan terwijl borstvoeding voor de zwangerschap gewoon een relax momentje met z’n tweeen was. Ben dus gewoon heel benieuwd of ik kan verwachten dat het na de bevalling weer “normaal” wordt. Ik houd het nu dus vol omdat m’n dochter het heel fijn vind, ik hoop dat de productie sneller op gang komt en wellicht m’n dochter ook minder jaloers is als de baby er straks is als ze ook mee mag drinken. Heb haar al een paar keer uitgelegd dat baby straks ook mee gaat drinken en een paar dagen terug wilde ze opeens aan de andere kant drinken want de aangeboden borst was voor de baby :) Vond het erg schattig.

    Maar geen idee dus of die redenen die ik voor mezelf bedacht heb ook zo gaan werken in de praktijk dus fijn dat jullie aangeven dat ik wel moet verwachten dat de baby bijv gaat afvallen in de kraamweek. Tijdens m’n vorige kraamweek zat de kraamzorg continue te proberen melk naar voren te duwen, voor mij voelde dat als knijpen, en zat ik op zo’n straks voeding schema dat ik helemaal gek werd van het slaapgebrek en in de 1.5 uur die ik had tussen voedingen niet meer in slaap kon komen zo uitgeput was ik. Met als gevolg gigantische overproductie na de kraamweek :rolleyes: Ik hoop deze kraamweek dat (enigszins) te kunnen voorkomen.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.640
    26.235
    113
    Vrouw
    Ik voelde t niet meer hoor. Net als jij vond ik t pijnlijk en vervelend gevoel. Maar zoon zei t. En hij slikte ook wel wat weg.

    Ik had snel zo'n productie dat ik in de nacht 1 kolfsessie oversloeg. Mijn productie was gelijk stabiel vanaf dag 2. Ik geniet weer van t voeden, van de baby :) die drinken toch heel anders dan een peuter. Ook mijn zoon had de borsten verdeeld :roflmao:
    Ik zet nu wel door, al 3 dagen hem niet gevoed. Merk echt dat de tegenzin van mij te groot is. Jaloers is hij niet (hij mag wel snoepjes eten en de baby niet :p ), maar vraagt wel vaak nog.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  8. Tilly08

    Tilly08 Lid

    1 mrt 2019
    95
    48
    18
    Grappig dat jouw zoon alles ook al verdeeld had :roflmao: Bedankt voor het delen van je ervaring, goed om te lezen. Ik hoop dat het je lukt om af te bouwen met je zoon, lijkt me lastig als hij actief blijft vragen (wat ik me kan voorstellen omdat hij eraan herinnert blijft wanneer hij de baby ziet drinken) maar hopelijk raakt hij er snel aan gewend :)
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.941
    3.360
    113
    Hier hebben ze 10 maand samen gedronken.

    De laatste weken van de zwangerschap had ik het idee wat er wel weer melk kwam. Maar met kolven kreeg ik er niks uit.
    Wel veel last gehad van nursing agitation tijdens de zwangerschap.
    Na de bevalling was dat een hele tijd weer over.
    Er was na de bevalling direct goed melk. M’n oudste heeft in de kraamweek nog een keer me van de stuwing afgeholpen. Ik werd trillend wakker, koud, dikke opgezette borst. Hij heeft hem goed leeggedronken en toen was het over. Denk dat ik anders tegen een borstontsteking aan had gezeten.

    Mn jongste sliep veel beter en heel snel door.
    M’n oudste kwam toen nog wel voor voedingen. Daar ben ik toen per direct mee gestopt. (Hielp helaas niks voor het wakker worden).
    Hij heeft nog een tijd savonds en sochtends gedronken. En toen nog een tijdje alleen in de ochtend.
     

Deel Deze Pagina