Al voordat mijn zoontje werd geboren, had ik mijn twijfels over borstvoeding. Ik kan me mijn gedachten niet precies meer herinneren, maar mijn gevoel zei al dat het me niet zou passen. Ik ben wel gestart met de borstvoeding en hem dit uiteindelijk 2 maanden gegeven. Omdat hij onwijs erge krampen kreeg van de borstvoeding, ben ik gaan kolven en het met de fles gaan geven maar na zo'n 3 weken had ik dat helemaal gehad. Om die reden ben ik dus vervroegd afgebouwd (dat wilde ik sowieso al voordat mijn verlofperiode voorbij zou zijn, in ieder geval voor overdags). Ik heb voordat ik ben gaan kolven een heel aantal tips geprobeerd (als het eerste beetje afkolven, maar 1 borst aanbieden per keer), maar het mocht niet baten. Mijn zoontje had een onwijs harde buik en sliep nauwelijks maar lag alleen maar te kreunen. Achteraf had ik contact kunnen opnemen met een lactatiedeskundige, maar ik denk dat mijn motivatie op dat moment niet voldoende was om helemaal tot het uiterste te gaan. Bovendien was het gekreun DIRECT over toen ik ging kolven en dat was voor mij reden genoeg om daarmee door te gaan en geen andere dingen meer te proberen. Maar goed, nu ben ik opnieuw zwanger en ik wil borstvoeding erg graag een nieuwe kans geven. Door mijn eerste ervaring heb ik echter toch veel negatief gevoel in mij over borstvoeding. Waardoor ik tegelijkertijd 'bang' ben dat ik er nog sneller de brui aan zal geven. Ik vond het geven van flesvoeding namelijk heerlijk. Geen getut meer aan mijn lijf, geen volledige afhankelijkheid, een kind die er goed op deed, etc. Nu vroeg ik mij af of jullie misschien tips hebben ter voorbereiding? Bestaan er bijvoorbeeld boeken over borstvoeding door voor mensen zoals ik zijn geschreven? Mensen als ik die dus geen overdreven overtuigingsverhalen te horen moeten krijgen omdat ze daar de kriebels van krijgen (ik kan de website van borstvoeding.com niet lezen, ook omdat er feiten worden vermeld waarvan ik weet dat het helemaal geen feiten zijn maar grote discussiepunten in de wetenschap). Ik moet dus een beetje met fluwelen handschoentjes worden aangepakt denk ik Tsja, ik vind het lastig. Ik wil gewoon iets aan mijn state of mind doen voordat ik borstvoeding opnieuw probeer. Zodat ik dit keer misschien wel in ieder geval de 6 maanden vol kan krijgen.
Je kunt een voorbereidend gesprek aangaan met een lactatiekundige en daar precies zeggen wat je van haar verwacht. Zo begin je al met handvaten die je meteen kunnen helpen als je dezelfde problemen ondervindt.
Hoi, hier ook een eerste borstvoedingservaring wat op een drama is uitgelopen. Heb alles gehad, van tepelkloven tot een dubbele borstontsteking en een kind wat meer dan 7 uur per dag huilde. Achteraf bleek dat laatste te komen door een koemelkallergie. Ook ik begon nu weer te twijfelen, en wilde bv een 2e kans geven. Maar wel op de voorwaarde dat ik geen zin heb in een hoop gezeur en gedoe. Dus ook ik had behoefte aan de fluwelen handschoentjes Vorige keer ben ik onvoorbereid aan de bv begonnen. Ik zag iedereen in m'n omgeving het zo makkelijk doen, dat moest ik ook kunnen. Nu heb ik de bv-cursus bij La Leche League gedaan. Onder het mom van: hoe meer ik weet, hoe beter ik signalen dat het niet goed gaat kan herkennen. En een goede voorbereiding is het halve werk. Ik begon supertwijfelend aan de cursus, maar voel me nu echt veel zekerder. Ik heb ook het handboek van de cursus gekocht, het handboek borstvoeding van LLL, zodat ik de komende weken alles kan nalezen. Ook weet ik dat ik m'n cursusleidster als hulplijn kan inschakelen en anders een lactatiekundige. Eerlijk gezegd een heel geruststellend idee, en ik ga straks weer vol goede moed aan de bv beginnen. Succes! Ik hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.
Hoi! Heel herkenbaar, ik word ook kriebelig van de websites en alle verhalen er omheen. Ik heb mijn dochtertje 5 mnd MM gegeven, wel gekolfd omdat ze door haar schisis niet aan de borst kon drinken. Ik heb er de hele tijd een hekel aan gehad, wat een gedoe. Ik denk dus niet dat het anders gaat worden, het gedoe, zoals jij het ook beschrijft. De reden waarom ik het gedaan heb is omdat BV goed is voor het kind. En ik heb dus, heel nuchter, met mijn man afgesproken dat ik in ieder geval de eerste 6 weken niet mee mocht stoppen, je weet wel, die periode wanneer je helemaal ramvol hormonen zit en alle gezonde gedachten het raam uit zijn Het is maar goed dat we dat af hadden gesproken, want ik riep elke dag wel 5 keer dat ik er mee ging stoppen. En daarna hebben we afgesproken dat ik het elke keer met 3 maanden zou verlengen. De laatste periode heb ik echter niet vol kunnen maken omdat mijn produktie te ver terug liep. Dus mijn tip: zorg ervoor dat je een goede lactatiekundige heb en verbied jezelf gewoon te stoppen. Ik heb het idee dat het voor mensen zoals ons gewoon nooit een leuke transcendente bindingservaring wordt. Ik heb ook veel vriedinnen die er geen bal anvonden, maar toch besloten hebben het gewoon 6 maanden te doen. Bereid je er op voor dat het niet leuk is.
Bedankt voor de reacties! Ook fijn om te lezen dat dames het herkennen Dat geeft me wel een beetje extra moed. Misschien is een uitgebreidere borstvoedingscursus wel een idee. Ik heb de vorige keer alleen zo'n voorlichtingsavond bijgewoond, maar dat was nogal basic qua informatie. @ juul75: je verhaal vind ik erg verhelderend! Misschien moet ik me inderdaad maar gewoon voorhouden dat ik het waarschijnlijk weer niet erg leuk ga vinden, maar dat ik het maar gewoon in ieder geval de eerste paar weken moet volhouden. Dus even doorzetten in de hoop dat ik vanzelf in een soort van vaarwater terecht kom waarbij het oke is. Ik zal het er ook eens met manlief over hebben.
Bij mij om de hoek zit een borstvoedingswinkel en stom dat ik er nooit eerder aan heb gedacht, maar ik ga er binnenkort eens naar binnen Ze geven ook wat cursussen (niet veel, maar het is wat) en je kunt ieder moment van de dag daar terecht met vragen.
Ik heb lactatiekundige begeleiding gehad, en ben daar heel blij mee. Ik had vreselijke hyperlactatie en het voeden was daardoor geen pretje. Bij mijn verzekeraar wordt lactatiekundige begeleiding volledig vergoed in de aanvullende verzekering die ik heb (aanvullend 3 bij Menzis). Ik heb die begeleiding via de kraamzorg gehad, en ik heb daarnaast mijn wensen mbt borstvoeding heel duidelijk kenbaar gemaakt bij de vk en de kraamhulp die ik had. Ik kan me voorstellen dat je niks aan borstvoeding.com hebt, eerlijk gezegd. Dan heb je aan dat boek ook niet zoveel (dat van Kleintjes). Ik denk wel dat je veel kunt hebben aan de verhalen van wat mensen gewoon hier op ZP, er zijn er genoeg die volledige borstvoeding geven, en er (zeker in het begin) een worsteling mee hebben gehad.
Het was inderdaad ook bij mij in het begin een worsteling. Van het niet goed op gang komen door een spoedkeizersnede en nog wat meer 'ellende'. Maar voor mij is het een succesverhaal geworden. Ik had van tevoren ook echt niet gedacht dat ik zo lang zou voeden. En die 6 maanden die ik echt wilde volmaken waren voor mij in het begin een horde waar ik echt tegenop zag (laat staan nóg langer). Dus de tip om het in kleinere delen op te delen is een hele goede. En elke keer bv is weer verschillend dus hopelijk gaat alles nu wél van een leien dakje.
Bedankt voor de reacties! De periodes opdelen is inderdaad ook een goede. Die ga ik ook meenemen. Ik heb gezien dat mijn zorgverzekeraar 100 euro vergoed voor advies van een lactatiedeskundige dus dat is in ieder geval wat. Het was een goed idee om dit topic te openen want ik begin wat meer goede moed te krijgen door jullie reacties en adviezen
Even ter informatie: mijn 'borstvoedingspakket' (via Groene Kruis kraamzorg) kostte 135 euro. Daarvoor kreeg ik: 1 intake gesprek voor de bevalling, 1 live consult tijdens de kraamtijd, onbeperkt telefonische hulp (vaak bellen ze direct terug) voor 6 weken na de geboorte. Ik heb een extra live consult (gratis) gekregen omdat ze een stagiaire hadden die van mijn probleem kon leren
En wat ook iets is om in je achterhoofd te houden is wat je met je oudste kindje doet als je de jongste aan het voeden bent. Heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar heb begrepen dat het handig is om bijv een speelgoedmand te maken waar hij alleen mee mag spelen als jij de baby aan het voeden bent, zo is het voor hem ook steeds een speciaal moment. Ik hoop voor je dat je BV gaat lukken, de eerste tijd is het idd even doorzetten maar het wordt steeds makkelijker. Ik wilde eerst 6 weken BV geven, maar het liep zo lekker dat ik toen voor de 3 mnd ging, 3 mnd werd 6 mnd, 6 mnd werd 9 mnd etc.. ik heb uiteindelijk 14 mnd gevoed.
niet echt ontopic maar wat hartstikke leuk dat ondanks dat je geen positieve ervaring hebt je het toch wil proberen en het écht een eerlijke kans wilt geven en zélf iets aan je beeld bij borstvoeding geven wilt doen. Niet helemaal goed geformuleerd maar a la, je snapt het vast.