Pizzasaus maken?

Discussie in 'De lounge' gestart door KimK, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Hoiiii,

Heeft iemand al eens zelf pizzasaus gemaakt?? Iemand een heerlijk recept om te delen, ik ben zoekende haha!

2. Dodo29

Dodo29 Actief lid

24 sep 2013
    442
    229
    43
  3. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    Hier doe ik altijd een paar blikken met gepelde tomaten, flink wat Italiaanse kruiden, knoflook en een beetje ui met de staafmixer fijn maken. Dit mengsel smeer ik dan op de bodem/deeg. En daarna beleg ik verder met groentes, kaas e.d. De randen van het deeg smeer ik nog in met wat olijfolie. Lekker, gezond en low budget.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Ik gebruik deze:
    De traditionele Italiaanse pizzasaus van Ilonka

Iets anders dan de voorgaande recepten dus, maar super lekker!

Oh, en idd ook de bodem zelf maken. Wil zelf nog graag een pizzasteen hebben voor een lekkere crunchy bodem (of een steenoven in de tuin, maar da's een beetje buiten budget, maar ooit komt die er! :p)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben ook Italiaanse en zo maak ik hem ook ongeveer

Alleen met tomaten puree en geen paprikapoeder

2 blikjes ( voor 2 grote bodems)

Ui, knoflook, beetje suiker, olijfolie door de puree mengen...snufje zout erbij en een heel klein beetje water. Dan de ietwat dikke saus dun op de bodem smeren. Te waterig of teveel saus maakt de bodem week...en dat wil je niet.

Alles valt of staat met de bodem ;):)

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Haha, heb jij dan toevallig ook een goed recept voor de bodem? ;) Heb al een paar geprobeerd, maar zijn het net niet vind ik..

7. furby

furby Bekend lid

14 mrt 2010
    848
    99
    28
    NULL
    NULL
    Olijfolie verhitten in een steelpannetje. Twee teentjes knoflook en een uitje fruiten op de bodem, vervolgens blik gepelde tomaten in het pannetje. Goed doorroeren met wat Italiaanse kruiden en evt. wat peper en zout. Daarna 20 minuutjes op laag vuur en goed door blijven doorroeren.

Zo maak ik hem altijd.

8. furby

furby Bekend lid

14 mrt 2010
    848
    99
    28
    NULL
    NULL
    En voor de bodem gebruik ik altijd gewoon bloem, olie en zout maar varieer ik een beetje met het gist. Dit op gevoel.
    Zorg ook dat je de gist weekt en dat je de bodem heel goed doorkneed, ik kneed het rustig een kwartier. Daarna de tijd geven om te rijzen en voor het rollen een paar keer plat slaan.

9. blauwespeen

blauwespeen Fanatiek lid

20 mei 2012
    2.133
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Lekker allemaal hoor!
    Maandag maar eens uitproberen!

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Gewoon mix voor witbrood kopen.

Heel goed kneden en bewerken zoals je het moet doen als je brood bakt.

Na het rijzen plat rollen. Net niet te dun.

Je bakplaat ( die van de oven) invetten met olijfolie. De dunne lap met broodjesmix erop. Dan met een vork over de hele bodem gaatjes prikken ( wordt ie luchtig)

Als hij in de oven zit meestal na 12 minuten al klaar. Kijk goed naar de buitenste korst. Die mag wel bruin worden ( niet donkerbruin)

Nog nooit mislukt... en volgens mijn man de lekkerste pizza's ooit. :D

11. KimK

KimK Niet meer actief

Dank voor de recepten :)!

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Het recept van de link van Dodo29 gebruiken wij ook is erg lekker. Voor de bodem hadden wij een pakje uit de supermarkt voor pizzabodem, liggen bij de bakpakken en ingrediënten.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik me echt verveel, maak ik hem met verse tomaten. Dan maak ik gewoon een hoop saus tegelijk. Een deel vries ik in om een andere keer door de pasta te gebruiken.

Tomaten ontvellen. Terwijl ik daarmee bezig ben, fruit ik alvast een heel fijn gesneden uitje en twee teentjes knoflook. Daar gaat de tomaat bij. Ik verstop graag wat extra groenten in m'n tomatensaus. Bijvoorbeeld drie of vier blokjes diepvriesspinazie, klein stukje fijngesneden courgette etc. Niet teveel, de tomatensmaak moet wel blijven overheersen. Maar voor mijn gevoel zitten er dan net weer wat extra vitamientjes en mineraaltjes in. ;)
    Dat pureer ik gezellig tot een brei en daarna laat ik het nog even doorsudderen met de kruiden. Het liefst wat verse oregano en basilicum, anders een Italiaanse kruidenmix uit pot. Voor wat extra smaak leg ik er dan vaak nog een takje tijm, blaadje laurier en drie kruitnageltjes in. (Die prik ik in het laurierblad, raak je ze niet zo makkelijk kwijt.)

Vorige keer was m'n bodem toch wat sompig geworden. Misschien de saus te nat, want de bodem was verder hetzelfde als anders. Maar nu las ik ergens ook dat je de bodem best al even een paar minuutjes in de oven mag leggen voor je de saus en het beleg erop doet. Dan wordt hij ook knapperiger. Ga ik volgende keer proberen.

Heeft er iemand nog beleg inspiratie voor vegetarische pizza? Ik kom meestal niet verder dan kaas (daar smokkel ik dan mee) en champignons. Ook lekker hoor. Maar ik vind ham, salami, gerookte zalm e.d. erop gewoon veel lekkerder. Maar wij eten 3 à 4 dagen in de week vleesloos en we blijven steeds een beetje in dezelfde vegetarische gerechten hangen. Dus nu probeer ik er af en toe eens een vleesloze pizza doorheen te gooien.

14. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Wij zijn dol op een pizza met banaan en ananas! Klinkt ms een beetje vreemd, maar wij zijn er allemaal dol op! Uiteraard wel met ger.kaas er over! Jammie!

15. KimK

KimK Niet meer actief

16. Islah

Islah Niet meer actief

Gisteren toevallig pizza gemaakt. Saus maak ik met een blikje gepelde tomaten. Dat laten uitlekken (sap opvangen), in kleine stukjes snijden (je kan ook een blikje tomatenstukjes kopen maar dat kost het dubbele). Halve ui aanbakken en de tomatenstukjes even erbij aanbakken, dan teentje knoflook en tomatensap erbij. Met kruiden naar wens even laten pruttelen. Daarna kan je het nog indikken met wat tomatenpuree en voeg dan ook watg suiker of honing toe om het zure van de puree eruit te halen.
    Als je niet van stukjes houdt kan je het pureren met de staafmixer, ik doe dat op de laagste stand zodat het niet helemaal fijngepureerd wordt.

Bodem heb ik gisteren voor de verandering eens anders gemaakt, ik zag ergens een recept die ik wilde uitproberen. Op zich hetzelfde als hoe ik het altijd al maakte (bloem, zout, olie, gist, melk) maar dan werd er een eiwit aan toegevoegd. En ik moet zeggen dat dat eiwit het echt lekker zacht en luchtig maakte, dus voor herhalig vatbaar!

17. Islah

Islah Niet meer actief

Tupp, ik maak het vaak vegetarisch, met kaas (ja dat is dus niet helemaal vegetarisch omdat ik geen vegetarische kaas gebruik, maargoed), stukjes olijf, plakken courgette/aubergine, paprikareepjes, uiringen, champignons etc (niet allemaal tegelijk uiteraard). Soms maak ik wel een tonijnpizza maar vegetarisch vind ik ook erg lekker.

18. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    tupp, geitenkaas, pijnboompitten meebakken en later rucola er op!
    Jammmmmm....

Deel Deze Pagina