oplaad-stekker zoek geraakt bij dealer

Discussion in 'De lounge' started by Patty82, Oct 7, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Het lijkt ons niet mee te zitten..

Een maand geleden is onze auto meegenomen door de berger naar de dealer. Daar is het probleem aan onze auto verholpen en hebben we meteen een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Wij hebben een elektrische auto en bij het afhalen stond deze gekoppeld aan de laadpaal.

Mijn man heeft de sleutels opgehaald en de auto ontkoppeld. De oplaad-stekker heeft hij in de paal achter gelaten. Omdat hij in de veronderstelling was dat deze van de dealer was.
    Nu komt het dus: de dealer heeft onze laadstekker uit de auto gehaald (deze lag onder de bodem van de kofferbak) en deze gebruikt voor het opladen. Nu heeft hij bij het afhalen van de auto niet gezegd dat hij onze laadstekker heeft gebruikt. Nu heb ik de vestiging gebeld en zij hebben geen extra stekker over. Omdat wij een thuis oplader hebben en de stekker niet in het zicht ligt, komen we er nu pas achter dat we de stekker kwijt zijn.

Een nieuwe stekker kost 280 euro, maar mijn vraag is: wie moet voor deze kosten opdraaien. Wij of de dealer.

2. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,177
    3,055
    113
    Nederland
    Ik zou zeggen de dealer. Maar hoe kan het dat ze geen extra stekker hebben dan, ze hebben toch die van jullie dus 1 teveel?

3. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Maar wat hebben ze dan met de stekker gedaan die is achtergebleven?

4. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Ze hebben maar 1 stekker en die is voor noodgevallen. Normaal gebruiken ze de stekkers van de klanten dus. De receptioniste van de werkplaats gaat navragen of een collega hem toevallig heeft liggen in zijn auto: hij heeft namelijk ook een elektrische auto.

Waar de extra stekker is gebleven, weet niemand geloof ik.

5. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Beetje lastige situatie. Je kunt uiteraard de garage aansprakelijk stellen, echter heeft je man zelf de laadstekker laten hangen aan de paal.
    Wat volkomen logisch en zonder opzet is, uiteraard omdat hij dacht dat het niet zijn stekker was.
    Waar ik benieuwd naar ben is: mag een garage zonder toestemming van de eigenaar zomaar de laadstekker pakken om te gebruiken? Zeker gezien ze zelf in de garage een laadstekker hebben. Als iemand anders hem van de laadpaal heeft meegenomen, is het dan technisch gezien diefstal? Kortom, waar ligt de verantwoordelijkheid hier? Ik vind dat er teveel factoren zijn waardoor de uitkomst onduidelijk blijft, wettelijk gezien.
    Maar ik ben wel heel erg nieuwsgierig naar hoe het zit wat dit betreft.
    Dit is nu een vrij uniek verhaal, maar we gaan het natuurlijk steeds vaker zien omdat steeds meer mensen elektrisch gaan rijden....

6. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Nou idd. De collega heeft de stekker (helaas) niet. Persoonlijk heb ik zelf nooit eerder meegemaakt dat ze de stekker van de klant gebruiken, vaak is dit een eigen stekker, die standaard in de paal zit. Zou namelijk raar zijn als ik voor een onderhoudsbeurt kom, en ik heb toevallig motorolie in de kofferbak liggen en ze gaan mijn motorolie gebruiken. Of gaat deze vergelijking niet op ;)

Nu vertelde de receptioniste dat de stekker veel duurder is, namelijk 1000 euro. Dan wordt het wel een ander verhaal, hopelijk zijn ze tegen dergelijke zaken verzekerd en kan het op die manier opgelost worden.

Om het juridisch te bekijken, de stekker is mijn eigendom en is zonder mijn toestemming of medeweten gebruikt. Zou het dan diefstal zijn? Diegene die de stekker uit de laadpaal heeft meegenomen, heeft de stekker denk ik 'gevonden'. Hij had het dan terug moeten brengen de vermoedelijke eigenaar, in de geval de dealer?

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Geven ze dat ook aan dat ze inderdaad die stekker hebben gebruikt? Zijn er misschien camerabeelden van dat specifieke punt zodat gekeken kan worden of iemand anders heeft meegenomen?

Kan het niet zijn dat de stekker door iemand anders eruit gehaald is afgelopen maand?

8. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Ja, ze hebben aangeven dat ze onze stekker hebben gebruikt. Onze stekker ligt dus niet los in de kofferbak. Ze hebben dus echt de bodem van de kofferbak omhoog gehaald om de stekker te gebruiken. Camerabeelden zijn er helaas niet, daar had ik om gevraagd. De stekker kan dus door iedereen zijn meegenomen.

Verder zijn wij de enige die onze auto gebruiken, niemand heeft verder toegang tot onze auto. Stekker wordt verder ook niet gebruikt tenzij we op een openbare plek parkeren. Dat gebeurt niet heel vaak omdat we elke avond onze auto opladen hier met de thuis oplader.

9. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

Jul 6, 2015
    1,723
    469
    83
    Female
    Dan zitten hun toch fout? Zij hadden het aan moeten geven.
    Ik zou hen vriendelijk nog dringend verzoeken een nieuwe stekker voor jullie aan te schaffen. Mocht dit niet baten, dan rechtsbijstand inschakelen...

10. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Je man had zelf ook even kunnen vragen of kijken van wie de stekker is.
    Heel eerlijk denk ik echt dat het jullie schuld is dat hij niet mee genomen is. Ik vind het niet heel.vreemd dat de dealer na een maand niet meer weet waar de stekker is.
    Iedereen heeft 'm mee kunnen nemen. Of misschien dat degene na jou wel dat de stekker van hem was en dus in de kofferbak gegooid.

11. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

May 30, 2016
    1,184
    3
    36
    NULL
    NULL
    klinkt misschien raar, maar ik denk dat je een stekker van 1000 euro niet "effe in de kofferbak gooit" maar op de plek opbergt waar hij hoort, dus in het speciale vak ónder de kofferbak. Als iemand dus een stekker meeneemt, en dankt dat ie van hem of haar is, dan zie je dat toch op het moment dat je hem op de juiste plek opbergt, dan zie je toch dat er al een stekker ligt.
    Tenzij natuurlijk de garage stiekem dure stekkers achterover drukt voor illegale verkoop....

12. Truusdemier

Truusdemier Niet meer actief

Ik ben het hier mee eens...

13. Patty82

Patty82 Bekend lid

Sep 8, 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Wij gaan er niet van uit, dat iemand zonder te vragen, onze spullen gebruikt. En als je dat doet, dat het dan even wordt aangegeven. Lijkt mij vrij normaal. Daarnaast vind ik het raar dat de auto aan het einde van de dag nog steeds aan de oplader staat. Aangezien hij daar al meer dan een week heeft gestaan. Daarnaast gaf de receptioniste aan dat er meestal wel iemand mee loopt bij het afgeven van de auto en dat is nu ook niet gebeurt. Dat ze na een maand niet weten waar de stekker is, snap ik. Maar goed als ik mijn auto naar de dealer breng, ga ik er niet vanuit dat ze mijn spullen gebruiken. Want wat als mijn stekker nu wel in de kofferbak lag en hij was op de een of andere manier stuk gegaan. Dan zou het ook een wel-niet verhaal worden. Lijkt mij dat je als dealer daar niet mee geconfronteerd wil worden en daarom alleen al je eigen spullen gebruikt.

14. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Nu maak je er wel een heel bont verhaal van... illegale verkoop?

En ja ook een stekker van 3000 euro flikker ik zo in mijn kofferbak... Waarom niet het is niet alsof er heel veel mee kan gebeuren in een kofferbak.

15. Jo85

Jo85 Niet meer actief

En daar gaat het dus mis...
    Veel te veel "ik ga er vanuit dat...."
    En te weinig gevraagd.

Wederzijdse schuld dus weinig te halen ben ik bang. En anders vraag je je rechtsbijstand toch even?

16. knutselkitty

knutselkitty Fanatiek lid

Jan 30, 2013
    2,026
    66
    48
    Female
    Sprookjesbos
    Ik vind het wel bij de dealer liggen, wie gaat er nou zo ver in iemand anders auto zoeken naar een stekker, als het ook in de garage zelf ligt?
    Lijkt mij geen fijn idee dat ze zo ver in de auto hebben lopen snuffelen
    Kofferbak oke, maar in een 'extra bodem' in de kofferbak is eigenlijk niet voor hun om te snuffelen, kan aan mij liggen...
    Hopelijk is de dealer beetje coulant en zorgen zij voor een nieuwe stekker

17. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Nou dit inderdaad!

De garage heeft z'n eigen, waarom moeten ze dan die van ts gebruiken:(

En dat je dan nog in een kofferbak kijkt A la... maar in in het extra vak...? Nee vind dat vreemd en onprofessioneel

18. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    De stekker is onderdeel van jullie auto. Ik vind t dus niet gek dat ze hem gebruiken.
    En je man heeft hem als laatste gebruikt. Hij heeft de auto tenslotte ontkoppelt..
    Ben dus bang dat t voor jullie eigen rekening komt..

19. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Dus als jij een lekke band hebt mogen ze ook niet naar je reservewiel 'snuffelen' terwijl ze die zelf ook hebben?

20. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Oh ja zie t trouwens als service dat ze de auto opladen. Nog geen garage gevonden die mijn auto aftankt..

Share This Page