Hallo allemaal, Voor mezelf had ik het besluit genomen om geen borstvoeding te gaan geven. Nu zit ik erover te denken om alleen borstvoeding te geven de eerste dagen. In het colostrum zitten de meeste antistoffen die belangrijk zijn. Dit vind ik toch wel belangrijk. Hebben jullie ervaring om na 2/3 dagen borstvoeding af te bouwen? Hoeveel voedingen per dag moet je dan toch borstvoeding geven en hoeveel flesvoeding? Alvast bedankt voor jullie reactie!
Heel fijn dat je toch de eerste dagen borstvoeding wil geven. Ik kan(helaas) geen antwoord op jouw vragen geven.
ik ben na 6 dagen borstvoeding cold turkey gestopt. 2 dagen hele zere borsten gehad, alleen onder de douche met de hand wat gekolfd. (na 6 weken ben ik gaan relacteren, wat miste ik (en zij) het..)
Allereerst: goed dat je borstvoeding wilt geven. Ten tweede: ik weet niet of het zo makkelijk is dat je na 2/3 dagen af kan bouwen. Ik spreek nu voor mezelf, maar bij mij duurde het vijf dagen voordat de borstvoeding uberhaupt op gang was. En daarin ben ik zeker niet de enige. Maar goed, je zou ervoor kunnen kiezen om af te bouwen als het op gang is. Dan is het alleen wel zo dat je niet te snel af moet bouwen, want dan krijg je last van stuwing/lekkende borsten. Meestal wordt dan volgens mij aangeraden om elke week een voeding te laten vallen, of misschien elke paar dagen (en dan vervangen door fv uiteraard). De meeste babies drinken de eerste weken 8 keer per dag, dus dat is wel een paar weken afbouwen. Ik wil je niet demotiveren, maar zo is hoe ik het zie. En persoonlijk denk ik: als je borstvoeding eenmaal op gang is, is het zonde om zo snel te stoppen. Aan de andere kant: colostrum zit volgens mij alleen in de eerste voeding. (Correct me if I'm wrong...) Dus je kan het ook bij een voeding houden...
Ik zou voor een andere insteek gaan: koop flesvoeding, en begin met borstvoeding. Als je er klaar mee bent, ga je over naar flesvoeding. In het begin is je productie zo weer laag als je overgaat naar flesvoeding. Ik heb 5 weken borstvoeding gegeven, en was na een week van bijna alle voedingen af, daarna nog na een week gedaan over de laatste 2.
Eerst dacht je dus helemaal niet borstvoeding te willen geven, en nu misschien de eerste dagen alleen. Hoe komt deze omslag? En hoe ver ben je nu in je zwangerschap? Ik denk dat het lastig is om alleen de eerste dagen borstvoeding te gaan geven. Ten eerste omdat het eerst wel een aantal dagen duurd voordat het goed op gang komt. Dat je kindje dan eerst een paar dagen weinig binnen krijgt is in 99.99 procent van de gevallen geen ramp, je kindje heeft eerst genoeg nog in het lichaampje vanuit de buik. Maar als je dus alleen de eerste paar (wat is een paar dagen?? twee dagen??) gaat geven, krijgt je kindje nog erg weinig binnen. Bovendien zul je daarmee je borsten eerst flink stimuleren en daarna direct weer afkappen? Daarbij, borstvoeding geven moet je veelal 'leren'. Het lijkt mij erg lastig om eerst zoveel energie in borstvoeding te geven te gaan stoppen om vervolgens weer te gaan kappen. Misschien kun je voor jezelf achterhalen waarom je eerst helemaal niet en nu een beetje wilt borstvoeding. Kijk je tegen dingen op? Mocht je tot de conclusie komen dat je het echt wilt gaan proberen, dan kunnen genoeg meiden je tips geven. Ik ga je echter geen tips geven over hoe je het beste een paar dagen kunt borstvoeding, ik weet daar namelijk zo goed als niets over. Ik geef mijn kindje inmiddels bijna 15 maanden borstvoeding. En hoewel ik vroeger altijd hoopte ooit borstvoeding te kunnen geven, had ik nooit gedacht om het zo lang te gaan doen. Ik vind het magisch mooi om zelf voorzienend voor mijn kindje te zijn. Maar misschien kun je nog wat tips aan de lactatiedeskundige hier op deze website vragen? Hoe dan ook, veel succes met het maken van je beslissing, ongeacht wat de uitkomst er van zal zijn
Je productie is in de eerste 3 dagen nog zo weinig dat je volgens mij idd gewoon in 1 keer zou kunnen stoppen. Gemiddeld krijg je op dag 4 stuwing, wat een teken is dat er ipv colostrum melk komt. Ik zou gewoon kijken hoe het gaat. Gaat het prima, kun je misschien iets langer doorgaan? Gaat het niet, kun je stoppen, maar heb je wel de colostrum kunnen geven.
Met 2/3 dagen bn je nog helemaal bezig met opbouwen. Ik denk dat je het beste gewoon kut beginnen en verder je verloskundige of kraam om advies vragen. Ook een paar dagen geeft je kind al heel wat goeds mee hoor!
Ik wilde in het begin ook snel stoppen maar meer omdat ik kei gevoelige borsten heb..maar ik vind het veeel te leuk/speciaal om te stoppen! Bij mij duurde het ook even voor het echt op gang was en toen 4dagen flinke stuwing. Misschien kun je proberen langzaam af te bouwen?