Oppas oma die overdrijft....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door QMerelQ, 7 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hi,

Zit me helemaal op te vreten over het volgende:
    1 dag in de week past mijn schoonmoeder op mijn zoontje.
    Allereerst wil ik zeggen dat het een leuk mens is, en heel erg lief is voor mijn zoontje.
    Maar ze heeft geen sociaal leven buiten het verzorgen van haar eigen moeder. Ze heeft geen vriendinnen en kan niet thuiszitten.
    Nu vind ik dat het de spuigaten uit begint te lopen wat haar dagelijkse uitjes op haar oppasdag betreft.
    Ze doet 1000 dingen op een dag met hem, terwijl ik heel bewust kies wat ik doe op 1 dag. 's morgens thuis spelen en na het middagslaapje wandelen of fietsen of winkelen, beetje dat idee. 1 uitje per dag vind ik eigenlijk genoeg. Thuis spelen met speelgoed en samen liedjes zingen of dalijk in de tuin ravotten vind ik ook erg belangrijk.
    Laatst is ze op 1 dag met hem naar de kidnerboerderij geweest, toen naar haar moeder in het bejaardenhuis, toen nog minsten 1x gewandeld (want thuis zit haar hond die uitgelaten moet worden)
    en daarna is ze nog bij mijn schoonzus op bezoek geweest met hem.
    Toen ik om 18 uur thuis kwam kon hij zo het bed in zonder te eten, (papfles ten einde raad) omdat hij helemaal hysterisch was van moeïgheid....
    Vandaag zei ze me dat ze met hem naar de ijssalon wilde gaan op het terras zitten......kind is 1! Ik vind het belachelijk.
    Buiten het feit dat ze veel met hem weggaat, vind ik het niet leuk dat zij degene is die bijv voor het eerst met hem naar de kinderboerderij is gegaan! Dat wilde wij als ouders doen!!
    Hoe denken jullie hierover? Of stel ik me aan??
    Graag reacties!

2. lautjuh85

lautjuh85 Fanatiek lid

19 apr 2008
    3.996
    1.582
    113
    Ik denk dat het verstandig is als je met haar gaat praten. Zo krop je je woede alleen maar op en barst de bom straks een keer.
    Ik vind niet dat je je aanstelt, maar ik denk dat het wel verstandig is om met elkaar te communiceren. Succes ;)

3. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pff, nou vind echt niet dat je overdrijft!! Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn (in dit geval gastouder) mn dochter overal mee naartoe sleept! Met mijn gastouder heb ik daar ook duidelijke afspraken over gemaakt, dat als ze weggaat ze het (zo ruim mogelijk) van te voren aangeeft! Dit is zo met het intakegesprek vastgelegd, ik wil namelijk ook niet dat mn dochter zomaar mee gaat in de auto.. (behalve naar ziekenhuis of huisarts als er wat is met haar, of met één van de andere kindjes natuurlijk). Stel je voor dat ze een ongeluk krijgt? Maar ik kan me voorstellen dat deze afspraken niet "officieel" gemaakt zijn met je schoonmoeder. Ik zou het zeker aankaarten!! Maar tips hoe het aan te pakken heb ik zo en twee drie niet... En idd kinderboerderij wil je toch eerst zelf doen met je kindje!! Groot gelijk hoor! Ik ben zelf al zoon mieperd dat als mn gastouder als "eerste" iets geeft, ontbijtkoek ofzo dat ik denk, dat wil ik eerst doen ;) haha. Nou meid veel succes! Hopelijk kun je het rustig met haar bespreken, en voelt ze zich niet gepasseerd.....

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aan de ene kant begrijp ik jou wel. Ze doet inderdaad te veel op een dag met je zoontje. Aan de andere kant... ik snap ook wel dat zij op deze manier zoveel mogelijk van en met haar kleinkind wil genieten.

Het is lastig om nu alsnog afspraken te maken over dit soort dingen. Hoe je het ook brengt, de boodschap is toch dat zij het 'fout' doet. In ieder geval een wijze tip voor alle toekomstige ouders (zoals ik): Maak goede afspraken met de vaste oppas vóór het zover is.

5. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Hoi,

Even nog voor de duidelijkheid....
    Ze past 1 dag in de week op, maar de andere dagen van de week komt ze ook nog eens te pas en te onpas op bezoek (woont 3 straten verder) en blijft meestal lekker lang zitten. Dus het is niet zo dat ze weinig tijd met haar kleinkindje heeft....
    Soms denk ik wel eens: zal ik de gordijnen eens dichtlaten vandaag...hoe erg!
    Ik heb meerdere malen dit soort dingen besproken en krijg daar altijd erg overdreven reacties op: "ik doe echt alles fout! Ik twijfel enorm of ik het wel kan" enz... ook niet nodig vind ik, meer hysterisch als logisch nadenkend of meedenkend over het 'probleem'.
    Ik heb haar over het ijssalon idee een sms gestuurd. (lekker makkelijk, sorry....) Heb nog geen reactie terug.....

6. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ik vind het wel goed dat je haar aanspreekt. De opmerking van tupp dat je daar nu te laat voor bent, ben ik het absoluut niet mee eens. Als je het nu niet duidelijk maakt wordt het nooit beter.Als ze dan even zwaar beledigd is dan is dat maar zo. Het is jouw kind en jij bepaald toch wel wat je goed vindt en wat niet.

Als mijn moeder iets doet wat ik niet wil zeg ik dat ook gewoon. Gelukkig hebben wij er vooraf wel goed over gesproken en doet ze eigenlijk niets zonder overleg vooraf. Als ze komt vraagt ze of ze die dag kan gaan wandelen, of dat er een reden is dat het niet kan (als ze ziek zijn geweest of zo)

Ook hebben we vooraf al gezegd dat wij alle eerste dingen zelf willen doen. Dat is dan bij jullie al te laat, maar je kan het alsnog uitleggen.

Ik zou er tijdens je gesprek ook duidelijk op zijn, dat je wel begrijpt dat het leuk is en dat ze het misschien niet expres doet, maar dat je kind er overprikkeld door raakt.

7. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik begrijp jullie reacties allemaal wel.
    maar gelukkig ben ik niet zo. voor het eerst naar de kinderboerderij ja leuk voor jou maar je kleine herinnert zich er later toch niks meer van.
    ik zou bij god niet weten wanneer ik vroeger voor het eerst naar de kinderboerderij ben geweest.
    mijn moeder en schoonmoeder doen maar lekker wat ze willen doen en als ik hem moe terug krijg nou dan heeft ie zich vast lekker vermaakt zo denk ik. en als ze mij moeten vragen of ze wil wandelen hou toch op dat moet ze lekker zelf weten. al gaat ze de marathon met hem lopen kan mij niks schelen.
    ik ben blij dat ik het mij allemaal niet zo aan trek wat heb je het dan zwaar.
    dit is niet als aanval bedoelt maar je vraagt hoe anderen er over denken nou zo denk ik er over en ik ben blijkbaar heel anders dan jullie allemaal haha.

maar als je er echt mee zit dan moet je er gewoon over praten want anders word je van binnen alleen maar bozer en bozer.
    en dat ze zo vaak langs komt vind ik niet normaal je hebt toch allemaal je eigen leven.
    dat is moeilijk om daar over iets te zeggen en ik weet niet of ik dat had gedurft. maar ja je zit er zelf mee als je er niks over zegt.

liefs

8. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Ze vraagt het nogmaals omdat ze even wil weten of er een reden is om binnen te blijven, 2 prematuren, de een met puffer, de ander heeft vanmorgen al buisjes gekregen. Ze kan het dus niet "lekker zelf weten" of ze gaat wandelen, het kan alleen als de tweeling nergens last van heeft waardoor ze beter binnen kunnen blijven.

Ze vraagt het ook niet zozeer als toestemming, maar omdat wij overleggen hoe het met onze kinderen gaat.

Dat wij daar anders over denken dat kan, maar mijn moeder overlegt met ons in het belang van de gezondheid van onze kinderen en niet omdat zij zo graag wil wandelen, maar omdat zij het beste voor onze kinderen wil. En het beste voor baby's is om niet elke week overprikkeld te raken ;)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Angelbaby: bij jullie is er inderdaad een duidelijke reden om dit soort dingen even te overleggen. Ik ben nog niet zo ver, maar ik denk niet dat de grootouders straks moeten vragen of ze naar de kinderboerderij mogen. (Daarbij ga ik natuurlijk heerlijk naïef uit van een blakend gezond kindje.) Als er een reden zou zijn om even wat rustiger aan te doen (ziek, net ingeënt o.i.d.) zou ik het zelf wel even zeggen, denk ik.

Ik bedoelde trouwens met mijn vorige bericht niet, dat je het NIET meer zou moeten bespreken. Ik denk dat het moeilijk zal zijn, zeker als ik in één van jouw latere berichten lees hoe je schoonmoeder nu al een slachtofferrol aanneemt. Maar dat iets moeilijk is, betekent niet dat je het moet laten.

Als er niks verandert, zul je misschien zelfs moeten overwegen haar niet meer als vaste oppas te gebruiken, maar daar iemand voor te zoeken die iets meer afstand heeft (gastouder) Ik denk dat het makkelijker is om afspraken te maken met een 'vreemde' dan met (schoon-)familie. Oma kan dan lekker oma zijn.

10. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik denk dat je dit soort dingen krijgt als je besluit om oppas voor je kind te nemen. je kan een ander niet verbieden om naar buiten te gaan. je zou hooguit kunnen zeggen dat wat ze nu doet teveel van het goede is naar jullie idee en dat ze dat wat in wil perken op jullie verzoek. maar dingen die de "eerste keer" gebeuren daar zul je nog wel vaker tegenaan lopen. dat heb je als je werkt en besluit om je kind elders onderdak te brengen in die tijd. oma is waarschijnlijk apetrots en wil iedereen haar kleinkind laten zien,vind het onwijs leuk die ene dag dat ze mag moederen is wat over enthousiast. ik vind het wel lief eigenlijk.

11. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

K zie het probleem eigenlijk niet... Wat ik hierboven ook al las, denk dat je zulk soort dingen altijd hebt als je een oppas hebt! Heerlijk toch dat je kindje zo lekker bezig is met oma? En zoveel leuke dingen doet? En dat oma trots overal met haar kleinkind heengaat... Ik zou ervan genieten want ik denk dat heel veel vrouwen in hun handjes zouden klappen met zo'n oma!

Hier past oma ook 2 dagen in de week op en onderneemt ook vanalles met hem! En dat doe ik zelf eigenlijk ook! Ik ben altijd sochtends even eruit (al is het maar even fietsen) en smiddags eruit (naar de stad, speeltuin, kinderboerderij, ergens kletsen..)

12. LovelyDK

En over wat ik las dat iemand (weet niet meer of het ts was) viel over het feit dat iemand anders voor het eerst peperkoek gaf... Nou kom op zeg! Vind dat persoonlijk echt erg ver gaan hoor... Als het nou over het allereerste fruithapje gaat ofzo maar als je werkelijk waar ALLES zelf wil doen en meemaken zou ik thuisblijfmoeder worden en je kind vooral nooit aan iemand anders 'uitbesteden' de komende jaren..

13. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Ben ik weer....
    Het gaat me er niet zozeer om wat ze doet, mits ze het me even aangeeft v.t.v., want het is best leuk om een keer naar de kinderboerderij of wat dan ook te gaan, maar niet 10 dingen op 1 dag!!
    En heus ik heb het al eerder aangekaart, maar ze snapt het blijkbaar niet....
    Ze is ook al eens met hem gaan wandelen terwijl hij mijns inziens te verkouden was. Ze komt binnen en luisterd totaal niet naar wat ik zeg, alleen naar mijn kind. En toen is het al eens fout gegaan omdat ik haar erop aansprak dat ze was gaan wandelen terwijl ik het haar uitdrukkelijk had gevraagd niet te doen. Nou, toen was het drama ten top!
    Dus nu is het elke keer: mag ik met hem gaan wandelen??
    Alsof ik haar vanalles verbied, ook heel fijn. Als het heerlijk weer is en ze wéét dat hij geen koorts heeft of snotverkouden is, dan vind ik dat een hele overbodige en irritante vraag!

Ik snap ook wel dat wij door ons werk niet alles meekrijgen, dat is onze keuze. En dan hij de eerste keer bij haar ging lopen, daar schiet ik haar ook echt niet op af. Kan zij niks aan doen.
    Maar bijv naar een kinderboerderij ofzoiets gaan, da's een bewuste keuze en kan ze op zijn minst vragen. Nee, in dit geval hoorde ze dat mijn moeder met hem naar de geitjes had gekeken in het dorp onder het wandelen, en dat hij dat zo leuk vond. En dan denkt zij: wacht eens even, dat kan ik beter, ik ga een stapje verder.

Net hoorde ik via mijn man dat ze met hem had gebeld en ja hoor: drama....
    "ik geef de autostoel wel terug want ik mag toch niks met hem" enz enz
    Ik wordt er misselijk van van dit zielige gedrag.
    Sorry, maar het zit me erg hoog.
    Ieder zijn mening, ik vind het alleen fijn te weten dat er meer mensen zijn die van zich af zouden spugen in zo'n geval.

14. ontzettendtrotsemama

ontzettendtrotsemama Fanatiek lid

7 aug 2009
    2.204
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit kwam bij mij vandaan ;). Vind het overigens wel errug jammer dat iedereen zo fel is, dan moet ik maar thuisblijfmoeder blijven?? Sorry hoor maar wat heeft dat er mee te maken?? Misschien moet ik werken voor me geld :(?? K moet zeggen dat er steeds zo heftig wordt gereageerd op topics,bijna zo erg dat ik niet eens meer iets wil reageren omdat er zo fel gedaan wordt. Was ik eindelijk weer zover, ik zal ook eens iets schrijven, misschien heeft TS er wat aan.... maar wordt er weer zo gedaan!! Errug jammer:(.

Maare k zei het alleen om aan te geven wat voor mieperd ik KAN zijn... Ik zal ff het achterliggende verhaal erbij zetten, das misschien wel zo handig :). Wij hebben de keuze gemaakt dat we niet willen dat onze dochter "van alles en nog wat" eet wat niet nodig is.. Ze krijgt als drinken, water, thee en melk, geen diksap en al die andere zoete zooi. Ook koekjes enzo krijgt ze verder niet (behalve liga, of bescuitje ofzo) Ze kan een rijstwafeltje, soepstengel of rozijntjes krijgen. Als ik dan hoor dat ze daar ontbijtkoek heeft zitten eten vind ik dan niet echt leuk 8), maar dat heeft idd niet heel veel met het verhaal te maken :p.

O ja ff voor de duidelijkheid, als jullie maar niet denken dat mijn gastouder toestemming moet vragen om met haar naar buiten te gaan hoor!! Maar mijn gastouder woont buitenaf, en als ze dus ergens heen moet (winkels ofzo) dan moet ze de auto pakken, en ik wil liever niet dat ze STEEDS mee gaat in de auto. In de wandelwagen maakt me nie zoveel uit ;).

15. LovelyDK

Sorry dat ik dit misschien zeg maar volgens mij zit er heel wat meer dwars dan dit aangezien je nu toch best fel op haar reageert!

16. LovelyDK

Ontzettendtrotse mama sorry ik vond het geen felle reactie hoor? Maar gewoon een andere mening dan die van jullie, dat kan op een forum... Toch?

En idd als je niet wil dat je kind het eet is het wat anders, maar dat stond er niet bij..

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    meesje ik wordt misselijk van haar gedrag zeg je. ik zie het eerder als een erg gekwetste oma. ik heb met haar te doen.

18. QMerelQ

QMerelQ Fanatiek lid

9 jul 2008
    4.276
    0
    0
    Heb net per sms aangegeven dat het me verstandig lijkt dat we eens om de tafel gaan zitten met zijn 3-en.
    Schoonmama was boos tegen mijn man omdat "ze niet aan de ketting gelegd wilde worden"
    Tja....dat ze de boodschap al niet snapte was duidelijk.....
    Ben erg benieuwd hoe hysterisch ze vanavond weer gaat doen....
    Hoopte alleen op een beetje steun in deze kwestie, wilde geen felle reacties onderling uitlokken hier op dit forum. Ik respecteer ieders mening, en oppas oma's zijn heel fijn, maar soms vraag ik me gewoon af of ik teveel 'eis' t.o.v. anders moeders. Snappie??

19. LovelyDK

Ben het eigenlijk wel met yinte eens...

20. LovelyDK

Xmeesjex naar mijn mening eis je idd best veel... Vooral omdat je kindje ook al 16 maanden is...

Deel Deze Pagina