tanden laten bleken?

Discussion in 'De lounge' started by shirley1987, Jul 6, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had ernstige erosie door maagzuur en ik heb daarvoor een laagje composiet voor op mijn tanden gekregen (de meest aangetaste delen). Omdat dit een medische oorzaak had kon ik met een verwijzing van de tandarts en een verklaring van de dokter bij het CBT terecht en werd dit vergoed.

Maar het topic ging in eerste instantie over bleken: voor het plaatsen van composiet heb ik mijn tanden in de bovenkaak eerst een week gebleekt met de thuismethode met een heel laag percentage. Vond het wel wat pijnlijk maar je zag het verschil wel. Zij vertelden dat met het percentage waarmee ik bleekte het echt wel veilig was voor je tanden maar dat met een hoger percentage bleken (zoals mijn tandarts zelf doet met britesmile bijvoorbeeld) wel slecht voor je glazuur is, zeker in mijn geval met de erosie.

2. shirley1987

shirley1987 VIP lid

Jul 6, 2011
    5,392
    2,113
    113
    Ze bedoelde ook niet bleken om het beter te krijgen. maar ze helpt me eerst alles gezond te krijgen. ik heb blijkbaar altijd verkeerd gepoetst en daar helpt ze me bij. het bleken doen we extra om mooi te krijge

3. nana33

nana33 VIP lid

Nov 17, 2008
    5,536
    3
    0
    Voor de mondhygiënisten en andere meiden met verstand ervan hier, is er ook een andere methode dan met dat irritantje bitje? (en dan bedoel ik natuurlijk wel een methode die ook geen kwaad kan). Dat bitje heb ik drie jaar geleden gebruikt en ik sliep er echt behoorlijk verrot mee. Het duurde een dikke week voor mn tanden een mooie kleur kregen en ook gezien de kosten heb ik dat er niet meer voor over (zeker omdat ze na een jaar weer hun oude gele kleurtje hadden). Ik ben nu op zoek naar iets dat wat sneller werkt. Ik vind het dan minder erg als het duur is en niet zo lang houdt, zolang het maar niet schadelijk is voor mn toch al heel gevoelige tanden.

4. catharina1985

catharina1985 Fanatiek lid

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    @nana, jazeker is dat er. Er zijn ook de power bleach methodes (bijvoorbeeld brite smile) Hiermee bleek je gewoon in de tandartspraktijk (afspraak duurt ongeveer 1,5 uur) ze brengen dan een aantal keren bleekgel aan.
    Na 1,5 uur ben je klaar. Je tanden zijn dan zeker een flink aantal tinten witter.
    Meestal loopt het wel iets sneller terug dan de uitgebreide methode met de bitjes, maar je zegt al dat je dat niet erg vindt!

5. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Ja maar bij die methodes gebruiken ze veel hogere % bleekgel! Is veel agressiever!

Ik snap heel goed dat het niet lekker slaapt, lijkt mij ook niet! Misschien een idee om ze overdag te dragen een aantal u??

6. catharina1985

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    Dat is niet waar. Bij de brite smile methode wordt een laag percentage waterstof peroxide gebruikt. Door een lamp wordt de gel geactiveerd waardoor het sneller inwerkt.
    Het is ook zeker niet schadelijk voor je tanden en als het door een gecertificeerd iemand gedaan wordt, wordt je tandvlees ook goed beschermd.

7. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Voor zo'n snel resultaat moet er minimaal met 30% gebleekt worden

8. catharina1985

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    De bovengenoemde methode werkt met 15% en is een van de veiligste/bekendste methodes.

30% wordt in de tandheelkunde als onveilig beschouwd, ik ken geen tandarts die werkt met methodes boven de 20%.

9. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Dan moet je even het nieuws van vorige week terugkijken. Per 1nov a.s. moeten alle % naar beneden. Er waren genoeg tandartsen die meer dan 20% gebruiken.

10. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    In de praktijk waar ik werk gebruiken we trpuwens 10%.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

12. Siren84

Siren84 VIP lid

Jul 8, 2010
    5,115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
  13. Foxter

Foxter Niet meer actief

15% :) Je krijgt eerst een check van een tandarts en een mondhygienist en dan wordt alles uitgelegd.

14. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Nu we hier toch bezig zijn...

Ik heb er ook wel eens over nagedacht om mijn tanden te bleken. Maar wat ik mij nou afvraag: kleurt alles in dezelfde mate mee?
    Ik heb namelijk een stukje van mijn voortand afgebroken (20 jaar terug) en dat is aangevuld met composiet in de kleur van mijn voortand.
    Dus ik denk dan: als ik alles bleek, bleekt dat composiet dan ook? Lijkt me namelijk niet.

En sowieso: wordt altijd alles egaal? Want je tanden hebben ook verschillende kleuren in zich. Bij mij zijn sommige bovenaan wat donkerder en dan onderaan wat lichter. Ik vraag me af hoe dat dan uitpakt.

Ik dacht trouwens ook altijd dat het heel erg slecht was voor je glazuur, en daarom had ik het al aan de kant geschoven, maar nu vind ik het toch wel interessant...

15. catharina1985

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    @siren, waar dat soort percentage's gebruikt worden zijn meestal bleek klinieken. Vaak is daar helemaal geen tandarts aanwezig. Vanaf 1 november mag dat gelukkig sowieso niet meer.

@lindangel, composiet bleekt inderdaad niet mee. Je zal dat stukje dan dus moeten laten vervangen in de juiste kleur (wat niet zo'n grote moeite is trouwens)
    Meestal worden je tanden egaal als je een goed systeem gebruikt. Je tanden hebben namelijk een verzadigingspunt (dus een punt waarop ze niet witter kunnen) het kan zijn dat in het begin de lichtere gedeeltes eerder op dat punt zijn en dat je wat kleurverschil ziet. Als je dan wat langer doorbleekt bereiken de wat donkerdere gedeeltes ook dat verzadigingspunt en is het egaal. Met veel kleurverschil in tanden is het dus soms nodig wat langer te bleken dan bij mensen die dat niet hebben.

16. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    @catharina1985: ja, maar dat vervangen doe ik liever niet. Het 'stukje' (zoals ik het altijd liefkozend noem) is er namelijk al meerdere keren afgevallen, en nu zit het eindelijk al jaren goed. Mijn ervaring is: of het zit goed, of niet. En als het goed zit: niet aankomen.
    Bovendien: ik moet op een gegeven moment ook iets anders verzinnen - een stifttand of een kroon oid (ik zeg het vast helemaal verkeerd) - want dit is geen oplossing voor altijd. Misschien is het wel een optie om die dan een tintje lichter te nemen, en de rest van mijn tanden te bleken.
    Waar ik dan alleen wel mee zit, is dat je dan dus altijd MOET blijven bleken. Want anders is een tand witter dan de rest.

Overwegingen, overwegingen.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik vindt het jammer dat het niet zo lang houdt? Ik bedoel dan blijf je bezig met bleken toch?

18. catharina1985

Jul 28, 2010
    2,092
    8
    38
    NULL
    NULL
    @lindangel, dat is deels waar. Je zal het bleken moeten bijhouden. Maar vergeet niet dat als je nu een kroon zou nemen, je alsnog over een aantal jaar iets zal moeten doen. Je tanden zullen namelijk geler worden en je kroon niet. Dus zal je over een aantal jaar of de kroon moeten vervangen of de rest moeten bleken om weer dezelfde kleur te krijgen.

Wat het stukje betreft, als het niet al te groot is valt het kleur verschil na bleken meestal niet enorm op. Of je tanden moeten nu echt heel geel zijn.

@lov23, als je niet rookt, en normale hoeveelheden thee/koffie, wijn etcetera drinkt blijft het ongeveer 2/3 jaar op kleur.
    Er zijn ook systemen met bitjes, waarbij ze aanraden om 1 nacht in de 2 maanden het bitje in te doen waarmee je het heel mooi op kleur houdt.
    Verder zeg ik altijd, je foundation/mascara etcetera raken ook op, die moet je ook steeds weer opnieuw kopen. waarom niet een in de paar jaar wat uitgeven aan je tanden?

19. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

Dec 5, 2011
    659
    0
    0
    Ik heb ooit de Crest 3D White strips gebruikt. Werkt als een tierelier, en een stuk goedkoper. Tanden heel stuk witter in 1 week voor onder de 30 euro. Maar of ze dat nu nog verkopen? Ga er weer eens zelf ook achteraan, was het al vergeten en wil zelf ook weer witte tanden!

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ah oke....maar wat kost het eigenlijk?
    Ik heb gerookt en daarom wil ik het eigenlijk doen maar mij is het zo afgeraden door mijn tandarts dat ik het had afgeschreven.
    Maar maakt het niks uit als je veel gaatjes hebt gehad bv?

Share This Page