Tanden laten sealen. Waarom? Of waarom niet?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door samarinde01, 3 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Bij de laatste controle van ons gezin, begon de tandarts over sealen van de tanden van onze oudste (8).

    Dat we daar even een afspraak voor moesten maken bij de assistent.

    Mij overrompelde dat een beetje. Ik wist niet eens dat het bestond. Ze zei dat het gaatjes voorkomt. Ze vond nu geen gaatjes, maar gaf wel advies beter te poetsen (er zat nog plak aan de binnenkant van het ondergebit).

    Hebben jullie dit laten doen? En waarom of waarom niet?
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.841
    14.169
    113
    Bij diepe groeven zou ik t doen. Het is eigenlijk gewoon een soort van laklaagje over het oppervlak.

    Bij dochter wilden we het laten doen omdat ze eigenlijk gelijk al zwakke plekken op dr kies had toen ze doorkwamen. De datum dat we hem zouden laten sealen, voordat een zwak plekje een gaatje zou worden, overleed mn vader dus dat ging niet door. (Terminaal traject, die ochtend begonnen de ademstops dus afspraak afgezegd) Toen de rust bij ons weer terug was, was het helaas al een gaatje. Die is bij haar ook gewoon geboord en gevuld, tot 2x toe (vulling foetsie) en dat ging prima.

    Nadeel, bij mij hadden ze t gezet (dan heb ik t over 23 jaar geleden) ik kon toen mn kiezen niet meer normaal op elkaar zetten die laag was te dik. Dat was irritant en ik was toen nog een kaakklemmer (je kaakspieren vaker dan normaal aangespannen hebben). Gevolg was dat ze er eigenlijk bij de volgende controle al uitgesleten/gesprongen waren en dat komt dan in je lijf. Maar goed, dat is 23 jaar geleden toen werkten we ook nog met almalgaan vullingen, tegenwoordig is een en ander wel veranderd qua afwerking.
     
  3. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij mijn zoon is het ook gedaan, hij heeft hele zwakke kiezen.Hij had 8 gaatjes helaas (slechte ervaring met vorige tandarts, die zag het over het hoofd...) en hij poetste slecht omdat hij dat gekriebel niet kon hebben in zijn mond (ass).Onze huidige tandarts heeft mijn zoon zover gekregen dat hij 2x per dag zijn tanden poetst en ze houd het extra in de gaten nu.Ik ben er wel een voorstander van na zoveel gaatjes vullen...
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.605
    3.493
    113
    Bij mijn kinderen is het gedaan en bij mij ook. Het is een extra beschermlaagje wat ook diepere groeven waar makkelijk vuil tussen blijft zitten opvult.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.844
    32.726
    113
    Bij mijn kinderen hebben ze het ook gedaan.
     
  6. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.734
    413
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ja mijn oudste heeft ook sealings. Legt een beschermlaagje op de kiezen, wat zeker bij diepe groeven fijn is als extra bescherming.
     
  7. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.441
    1.611
    113
    Mijn kiezen zijn vroeger al geseald (30 jaar geleden) en van onze dochters nu ook.
    Waarom zou je het niet doen?
     
  8. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.382
    895
    113
    Ja gelijk toen ze goed door waren, mooie extra bescherming. Heb het zelf vroeger ook gehad.
     
  9. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik heb het bij alle kinderen laten doen, meteen na het doorkomen.
     
  10. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.502
    3.165
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier wordt het volgende keer gedaan bij onze jongste - oudste heeft het ook gehad. Geen probleem en voorkomt gaatjes zover ik weet. Met name vanwege de lastig te poetsen groeven in de kiezen. Ik ben er dus erg blij mee als ze dat doen.
     
  11. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Geen idee. Misschien omdat het voor mij voelde als overbodig of zo. Omdat er nog niks aan de hand is. En misschien omdat ik ook soms schrik van de kosten van tandheelkunde, regelmatig overzichtsfoto’s van het gebit ‘echt nodig’ zou zijn (in ziekenfondstijd was dat mijn inziens helemaal niet gebruikelijk)
    En omdat ik 10 jaar geleden volgens de tandarts een afspraak moest maken voor tandsteen verwijderen en bij de balie de assistent me toefluisterde dat dat echt niet nodig was. Was een andere tandarts overigens. Maar je begrijpt, ik ben op mijn hoede en doe even zelf onderzoek.
    En ik las iets over schadelijke stoffen.. maar ik vind niets wat echt onderbouwd is. Oh en een tandheelkundige die het hele idee van sealen totaal verwierp op een of ander vakforum met heel veel vaktaal. En dus vraag ik jullie ervaringsdeskundigen maar even.
     
  12. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.441
    1.611
    113
    Ja, wat dat betreft hebben wij een tandarts die geen overbodige behandelingen doet (mijn man heeft andere ervaringen bij zijn eerdere tandarts). Ik vertrouw er echt op dat zij alleen behandelingen uitvoert die zij echt nodig vindt. Dus dat scheelt natuurlijk. Het is ook niet dat alle kiezen geseald zijn, alleen degenen die nodig waren.
     
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.628
    4.005
    113
    ze hebben mijn kiezen ook geseald, 20 jaar geleden al en 5 jaar geleden nog eens bij mijn kiezen. diepe groeven zijn lastig te poetsen, door een dun laagje eroverheen te laten leggen voorkomt dit gaatjes. ik zou het bij mijn kinderen ook laten doen. beter dat dan boren.
     
    Athina vindt dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.999
    8.804
    113
    Zoon heeft dat ook bij zijn kiezen. Omdat het moeilijker poetsen is en diepere groeve heeft.
    Sneller kans op gaatjes dus als we dat kunnen voorkomen dan doen we dat.

    Het is maar kort en het klinkt heel spannend maar is zo voorbij.
     
  15. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.275
    2.449
    113
    Vrouw
    Hierbij de beiden meisjes gedaan. Jongste is nog 5. In januari is het gedaan. Ging helemaal prima. mooie eerste tandartservaring juist.
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja ook hier gewoon gedaan bij de oudste, bij de jongste nog niet.
     
  17. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.046
    5.194
    113
    Hier ook gedaan. Oudste had zwakke melkkiezen, dus als zo’n seal kan helpen gaatjes te voorkomen in haar blijvende gebit dan graag!
     
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.046
    5.194
    113
    Een baliemedewerker die je toefluisterde dat tandsteen verwijderen niet nodig was? Wat onprofessioneel…
     
  19. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik laat m'n kinderen hun kiezen pas sealen als ze uitgewisseld zijn. Ik vind het onzin om kiezen, die er binnen een paar jaar toch uitvallen te laten sealen. Ik heb het idee dat tandartsen het vaak voorstellen om te kunnen verdienen. In extreme gevallen met zeer zwakke tanden heeft het vast wel nut, maar ik denk dat ze het bij het overgrote deel alleen uit zijn op de centen. Vroegah in mijn tijd bestond sealen helemaal niet en ik heb nog nooit een gaatje gehad.
     
  20. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.046
    5.194
    113
    Sealen gaat vaak juist om de blijvende kiezen, niet de melkkiezen. En blijvende kiezen komen vaak al door nog voor ze starten met wisselen.
     
    mamameer en Athina vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina