Ah, ok! Als het enkel die 4 was zou ik er minder moeite mee hebben (maar we hebben het bij geen van beiden nog gedaan). Maar die melkkiezen, no way.
nee? maar als dat een gaatje voorkomt.. en daarmee mogelijk een angst voor de tandarts, hoe lief ze ook zijn- maar de oudste vind de tandarts nu echt wel eng.... Ook al heeft ze nadien niet veel meer gehad. Maar het zal ook zijn wat je gewend bent. Mijn man (en zijn moeder) hebben erg slechte tanden. (en meerdere tandartsen gehad overigens - dus ligt niet aan 1 tandarts ) . Qua uitleg bij de kinderen zeg ik maar dat het net is als met nagellak - even een doorzichtig beschermlaagje erop, om de boel te beschermen....
Het was de tandartsassistent die bij de behandeling aanwezig was. Ik denk dat ze zag dat het een bizar advies was en me daarom juist eerlijk (en niet collegiaal) adviseerde die afspraak niet te maken. Ze had gelijk, want nu 10 jaar later èn inmiddels bij een andere tandarts heeft nog nooit iemand tandsteen opgemerkt.
Hmm.. Jullie reacties zijn toch wel positief wb sealen.. Misschien toch maar doen. Ik ga denk ik eerst bellen voor meer uitleg. Ik heb ook geen idee om hoeveel tanden het gaat.
M'n kids zijn gelukkig totaal niet bang voor de tandarts. M'n oudste heeft 1 x een gaatje gehad en dat was een leerervaring voor haar. De tand hoefde gelukkig niet getrokken of gevuld, want het was een melktand (en inmiddels is deze er uit). Maar eerlijk, ik ben gewoon een beetje van de oude stempel- als je geen gaatjes wil moet je goed poetsen en niet teveel snoepen. Die keer dat m'n dochter een gaatje had, hebben we het er ook over gehad dat dit haar eigen schuld was (ze poetse vaak niet lang genoeg, want vond andere dingen leuker). Gaatjes in de volwassen kiezen zou ik wel willen voorkomen door sealen, maar gaatjes in de melkkiezen zijn wat mij betreft gewoon een leerervaring, die hopelijk helpen om later beter voor hun tanden en kiezen te zorgen (oudste is overigens 11- dus heb het niet over zeer jonge kids).
Mijn kiezen zijn ook gesealt. Doordat ze te diep zijn kan ik ze niet goed schoonhouden en daardoor ontstaan gaatjes. Nu kan ik ze veel beter schoonhouden. Het is niet pijnlijk en eigenlijk zo gedaan. Als mij kinderen het straks ook nodig hebben laar ik het direct doen, zeker als dat onnodige gaatjes kan voorkomen
Onze tandarts heeft het toevallig vorige week bij de oudste gedaan op dr grotemensenkiezen (ze loopt wat achter qua gebitsontwikkeling). Hij heeft het vroegah ook bij mij gedaan
Mijn ouders hebben het destijds bij mij niet gedaan, omdat ze bang waren dat er schadelijke stoffen dat sealspul zouden zitten die in je bloed kwamen. Inmiddels zijn we 30 jaar verder en zijn er heel veel onderzoeken gedaan naar dat het niet schadelijk blijkt te zijn. Mijn kiezen zijn ondertussen echt 1 grote vullingen berg. Ik heb bij mijn kinderen alles meteen laten sealen toen hun volwassen kiezen door kwamen.