Wanneer gaat ze nou eens doorslapen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoAn1981, 8 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Weer eens een slaaptopic..
    Onze jongste van 13,5 maand heeft nog nooit echt doorgeslapen. Heel soms een nachtje of 2,3 maar dan hield het weer op. Wat het is? Ik kan er niet achterkomen. Af en toe denk ik dat we haar toch even een paar minuten moeten laten huilen maar we hebben nog een dochter die super licht slaapt. Ik merk dat ik dan denk: oei, snel er naartoe voordat ze echt begint te brullen want anders staat die ander weer naast mijn bed (als zij wakker wordt ‘s nachts, lukt het vrijwel nooit om haar weer in haar eigen bed terug in slaap te laten vallen).
    We geven eigenlijk altijd een klein flesje als ze ‘s nachts komt omdat ik geen zin heb om eindeloos te wiegen terwijl ik weet dat een flesje het eigenlijk altijd oplost. Maar nu met bijna 14 maanden denk ik steeds vaker: je moet dit toch niet meer nodig hebben? Ze eet overdag als een bootwerker :) en voor het slapengaan krijgt ze ook nog een fles van 180cc. Water oid heb ik ‘s nachts ook al geprobeerd maar dat duwt ze nijdig weg.

Al met al vraag ik me af of ik toch iets over het hoofd zie. Wat we al hebben geprobeerd:
    - fysieke oorzaken uitgesloten
    - duidelijk slaapritueeltje (inslapen is nooit een probleem)
    - bedje verplaatst
    - nachtlampje
    - verschillende kleding uitgeprobeerd ivm te warm of te koud
    - zetpil om pijn uit te sluiten

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier precies hetzelfde hoor en ik maak me er allang niet meer druk om, langer dan 2-3 nachten heeft ze nog nooit doorgeslapen. Dat was rond de 6 en 8 maanden een keer en afgelopen week, verder elke nacht wakker.
    Bij de 1e kon ik me er vreselijk druk om maken, ik dacht hoe kan dat nou toch, kind moet toch door (kunnen) slapen, tureluurs werd ik ervan.
    En nu heb ik het er lang niet altijd makkelijk mee, het is vermoeiend, maar als ik me druk maak wordt het voor mezelf alleen maar moeilijker.
    Wij kiezen voor de makkelijkste weg en dat is dus ook de fles. Begin tot halverwege de nacht is water vaak prima, eind van de nacht pikt ze dat niet meer, als ze dan wakker wordt krijgt ze melk.
    Ze is woensdag uit het ziekenhuis thuis gekomen en sliep de eerste 2 nachten door, wist niet wat ik meemaakte, dacht wellicht is het cirkeltje doorbroken, maar helaas, vannacht kwam ze gewoon weer 3x.
    De oudste hebben we met bijna 1,5 een paar nachten laten huilen (we wisten ook zeker dat er niks aan de hand was) en bij hem was het toen over.
    Bij dochter speelt er nu teveel dat ik het niet over m'n hart kan verkrijgen nu. Ik kan namelijk niet met 100% zekerheid zeggen dat ze lichamelijk geen klachten heeft, al is haar slaappatroon al maanden zo en dus niet veranderd.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De oudste is hier na slaaptraining beginnen doorslapen na een jaar. Maar nu op zes jaar nog steeds een héél moeilijke slaper. De jongste had letterlijk geen ene nacht doorgeslapen tot zijn vijftien maand. Vanaf anderhalf jaar begon dat af en toe...

Sommige kinderen zijn helaas slechte slapers.

4. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Heb je wel eens geprobeerd om niet gelijk naar haar toe te gaan? Krijgt ze wel de kans om zelf in slaap te vallen?

Als je oudste uit logeren is (of die ergens anders in huis laten slapen) kun je het eens uitproberen...

5. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.947
    33.614
    113
    Onze dochter hebben we wel laten huilen en uiteindelijk Had ze het door. Ook van alles geprobeerd maar niets hielp. Tuurlijk gingen we elke keer heen en nadat we gekeken hadden of ze warm was, geen honger en geen poep, weer weggegaan. Ik zou het toch proberen. Eerst kijken of je andere dochter echt wakker wordt en anders haar een nacht of 2 uit logeren brengen en investeren in de ‘baby’.
    Het wordt zo ook een beetje gewenning voor haar lijkt me.
    Neemt niet weg dat het heel vervelend is voor jullie!

6. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Onze middelste hebben we tot zeker 17 maanden nog wel melk gegeven 's nachts. Stopte vanzelf en toen sliep hij door.

7. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Hier na 2 jaar. :) er was geen oplossing mijn kindje was er gewoon niet aan toe.

Natuurlijk kan je ook conditioneren en gewoon laten janken, maar dat past bij mij niet.
    (Heb ook wel eens onder de kots aangetroffen, je zou maar denken jank stukje verder ik zie je morgen.)

kleinepien vindt dit leuk.
  8. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    De mijne werd tot 16 maanden een keer of 8 wakker per nacht, hij kreeg altijd water en eind van de nacht flesje verdunde melk. Blijkbaar heeft hij het echt nodig gehad want hij wordt nu steeds minder vaak wakker en slaapt sommige nachten al door!. Hij krijgt nog een fles voor het slapen gaan en in de vroege ochtend en zo slaapt hij van 20-7. Zolang hij het nodig heeft krijgt hij het. Wij kunnen wel vinden dat ie het niet meer nodig heeft, maar ja, hij is zelf gaan afbouwen, dus vertrouw erop dat dit ook vanzelf weer veranderd!

En wat iemand eerder zei, accepteren! Sterkte!

9. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als eventjes laten huilen om te zien of het aanhoudt geen optie is vanwege je andere dochter moet je het jezelf zo gemakkelijk mogelijk maken in de nacht .
    En als dat een fles is, dan is dat maar zo. Er komt heus een moment dat ze het niet meer nodig heeft .

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Tja, mijn eerste sliep door met 8 weken...:)

En toen kwam nr 2: met 3,5 jaar...:(

Inderdaad alles uitgesloten, duidelijk bedritueel etc.
    Maar.. ik was ook bang dat ze de oudste de hele tijd zou wakker maken, dus was er altijd snel bij. Misschien had het toch verstandiger geweest als ik het wat langer had aangekeken.

Bij mijn derde heb ik dat dus wel gedaan en ik weet niet of dat geholpen heeft, maar ik denk het wel.
    Daar ging ik dus pas echt naar toe met brullen, niet met gejengel.
    Die kon zich dus zelf weer in slaap krijgen. Die sliep door met 8 maanden.

Maar goed ik zou dus toch kijken voor een week of 2 of het haar lukt zelf weer in slaap te komen en te kijken hoe je oudste daarop reageert.

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan ;)

In ieder geval weet ik hoe het voelt, hang in there! :thumup:

11. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn oudste was goed 3j voordat hij voor t eerst! Een nachtje doorsliep.
    Sommige kindjes hebben dat nu eenmaal..

Bij de 2e niets anders gedaan en die sliep na een 1.5w ineens door.....

12. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik ga er al niet meteen naartoe, bij gejengel zeker niet en bij huilen neem ik de laatste tijd ook steeds vaker de gok dat oudste wakker wordt en laat haar even. Maar het werkt niet..Vannacht was ik alleen met de jongste; manlief was met de oudste naar zijn ouders en bleef daar slapen. Ze lag om 19.30 uur op bed maar had haar fles niet helemaal leeg. Op zich had ze ook al 3 aardappelen, een paar strookjes broccoli en bloemkool en een half stukje zalm op plus wat yoghurt toe dus ik vond het niet gek dat ze 210cc niet opdronk :)

Om 1.00 uur was het brullen. Eerst even gelaten maar na 5 minuten er naartoe gegaan met een klein flesje wat ze helemaal leegdronk en daarna weer rustig ging slapen. Helaas; om 4.30 uur weer gebrul. Toen dacht ik: ja, ik ga toch niet weer een flesje geven dus ik heb haar getroost (wel uit bed gehaald) en gewiegd. Dat duurde zo’n 45 minuten..Toen legde ik haar terug maar ze begon gelijk weer te krijsen. Toch maar weer een klein flesje. Die dronk ze ook leeg en ik legde haar terug. Helaas; 5 minuten later weer brullen. Toen geprobeerd haar een kleine 10 minuten te laten gaan maar het was geen succes: het ging echt naar krijsen en zelfs toen ik naar haar toe ging en haar vasthield bleef ze krijsen. Het duurde uiteindelijk tot 6.10 totdat ze weer ging slapen.

Ik ben gebroken en merk dat ik steeds minder ‘ terugveer’. Ik ben zo moe en weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Als zelfs een tweede flesje niet werkt? Bij ons in bed leggen heb ik al eens geprobeerd maar dat lijkt ze ook niet fijn te vinden, ze blijft maar woelen en gaat rechtop zitten.

13. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

@RoAn1981 heeft ze niet gewoon buikpijn/soort reflux van zoveel eten en drinken? Dan willen ze ook continu drinken ivm pijn ipv dat er sprake van dorst is.

Bij ons hielp tranquil turtle (soort nachtlampje) aanzetten ook wel eens.

14. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Kan je man niet af en toe een nacht pakken? Dat je even kan bijtanken?

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je oren laten nakijken? Klinkt toch echt alsof ze pijn heeft en daardoor troost zoekt.

16. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Sorry hier echt een luxe kind, wat we ons terdege beseffen en dankbaar voor zijn. Heb er niks bijzonders voor gedaan.

Nachtlampje hielp in t begin wel, later werd t brullen toen hij automatisch uit ging dus bleef hij maar juist weer uit.

Wij zijn beiden geen vroege slapers dus in t begin gooiden we er nog een fles melk in vlak voordat we naar bed gingen.

Laatste fles was eens stille stop, toen de periode kwam dat er flessen moesten wegvallen is de fles na avondeten als eerste er uitgegaan. Heel vreemd voor sommigen maar wij hadden zoiets van straks wordt t na avondeten ook naar bed dus laten we, als we ermee weg kunnen komen, dat nou maar gelijk doen.

Als ze om wat voor reden dan ook weinig gegeten of gedronken heeft dan breng ik haar in de avond nu alsnog een fles met melk, veelal komt ze rond 23:00 met dat idee aan zetten dat ze toch een plekkie in dr buik heeft dus als ik daar als ben voordat ze de tent afbreekt dan is ze helemaal blij, drinkt die fles leeg en gaat weer verder slapen. Dan ben ik t preventief gewoon liever voor als dat ze om 03:00 komt. Hier gebeurd dat ook niet dagelijks overigens maar met hele warme perioden, weinig eten/drinken of met sprongen/groeispurts hebben we t wel. Maar dat zie je op de dag zelf al aankomen dus kunnen we rekening mee houden.

Uiteindelijk bleef alleen dr melkfles in de ochtend over en die hebben we nu nog steeds, ze wordt intens gelukkig van ff in alle rust een fles lauwwarme koemelk wegtanken voordat ze wordt aangekleed en beneden aan dr boterham begint. En ik kan dat wel begrijpen, ik wordt ook erg gelukkig van koffie op bed. Ze drinkt al lang en breed met een rietjesbeker maar melk weigert ze daar uit te drinken, dat wil ze in dr ouwe fles ik vind t allemaal best ik ben allang blij dat ze gewone melk kan en wil drinken.

17. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    We lopen idd bij de KNO-arts aangezien ze een tijdje terug 3 oorontstekingen in 9 weken had. Dit is echter alweer een tijd geleden (mei voor het laatst) en ik krijg nu ook niet echt het idee dat het nu speelt. Volgende week woensdag moeten we toevallig weer voor een check bij de KNO-arts langs dus ik zal het gelijk even laten checken voor de zekerheid.

18. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    We doen het samen; de een maakt de fles terwijl de ander haar troost. We doen het op deze manier nadat we voortdurend een wakker kind aan ons bed hadden die van het gebrul van haar zusje wakker werd..
    Bovendien: als ze begint te huilen, ben ik toch wakker; ik slaap er never nooit niet doorheen. Dan zou ik echt een nacht ergens anders heen moeten.

19. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    I feel you....het is zo ontzettend zwaar. Wij hebben de eerste zes maanden afgezien. Nu slaapt ze prima, maar afgelopen week is ze ziek en zijn de nachten erg onrustig. Ik heb mijn man vanochtend uit laten slapen, ik ga vanavond naar het logeerbed op zolder en doe oordoppen in. Ik heb mijn slaap heel erg nodig en na een aantal gebroken nachten moet ik echt even voor mezelf kiezen. Ik vind dat heel moeilijk, omdat ik weet dat ze het liefst bij mij is als ze pijn heeft, maar ik trek het anders niet meer. Dus papa heeft vannacht troostdienst. Wij nemen haar dan altijd wel bij ons in bed en na 15 minuten woelen gaat ze wel slapen. Morgennacht gaat manlief naar zolder. Zo wisselen wij het een beetje af.

20. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Drinkt ze geen lauwe melk? Dan zou je gewoon een doos groeimelk naast je bed kunnen houden.

Deel Deze Pagina