Regelmaat aanleren...

Discussie in 'Verzorging' gestart door Jeppie, 2 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jeppie

Jeppie Nieuw lid

2 sep 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo lieve moeders,

Ik heb een dochtertje van 8 weken en merk dat ze veel onrustig is.
    Naar mijn idee komt dit doordat ik de laatste weken best veel met haar op pad ben geweest en ze niet echt regelmaat had in haar dagelijkse ritme en daardoor teveel prikkels kreeg en ondertussen wat oververmoeid raakt.
    Nu wil ik de regelmaat toch graag aan gaan leren en haar voeden, spelen en dan slapen in haar eigen bedje.
    Daar ligt dan het probleem.. ze wil absoluut niet alleen in slaap vallen.
    Ook best logisch dat ze dit nu niet wil, als ze eerder altijd bij mij in slaap viel.

ik probeer dit toch door te zetten door haar af en toe te laten huilen of het speentje alleen even terug te doen. Echter werkt dit lang niet altijd.

Ik zou eigenlijk graag willen weten of andere moeders hier ook ervaring mee hebben en hoe jullie gehandeld hebben?
    Het ergste vind ik dat ze ontzettend zielig kan gaan huilen en ik voel me dan ontzettend schuldig en wanneer ze heel hard gaat huilen voel ik me totaal machteloos..

Ik lees graag andere ervaringen!

Liefs

2. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Wij hebben altijd regelmaat aangehouden verschonen, fles, spelen en slapen. Onze zoon is erg gevoelig dus drukte, verjaardagen enz gaan wij niet heen want daarna is het drama.
    Het slapen is hier al weken een "probleem" in zijn eigen bedje gaat hij gewoon niet. Heb het losgelaten want hij slaapt overdag heerlijk op mijn arm en in de nacht bij ons in bed. Een kindje zo klein laten huilen ben ik geen voorstander van maar ieder zijn eigen keus. Waarschijnlijk zoekt ze geborgenheid want ze is nog zo klein. Een draagzak/doek kan een uitkomst zijn heb je je handen vrij en zij krijgt haar geborgenheid.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik weet het niet, maar met 8 weekjes regelmaat lijkt me erg vroeg.
    Ik heb die regelmaat nu pas.

Wel is het belangrijk dat ze dag/nacht ritme leren.
    Dat doe je door overdag de gordijnen open te laten en 's avonds de gordijnen dicht.
    Je kindje moet nu zijn/haar regelmaat zelf nog vinden.

Het enige wat je nu kunt doen is je kindje zoveel mogelijk oppakken en troosten.
    Als mijn dochtertje heel veel ontroostbaar huilde, ging ik een wandeling maken buiten. Dan viel ze als een blok in slaap en hoefde ik d'r alleen nog in d'r bedje te leggen

4. Jeppie

Jeppie Nieuw lid

2 sep 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties :)
    Ik bedoel eigenlijk meer de regelmaat van voeden, spelen en dan slapen.
    Verder niet op vaste tijden.
    Misschien ben ik nog wel te vroeg maar ben bang dat als ze over een aantal weken naar de gastouder moet, wanneer ik weer begin te werken, dat ze ook daar dan op de arm wil slapen. En die zal er minder tijd voor hebben dan mij met meerdere kindjes.
    Ik zou het dan heel erg vinden dat ze dan nog moet wennen niet op de arm te slapen en daar dan veel huilt.

Daardoor zit ik wel heel erg in twee strijd :(

Oh trouwens zo laten huilen doe ik niet hoor, dat gaat ook totaal tegen mijn gevoel in. Dan troost ik haar wel maar soms blijft ze op de arm dan een tijdje troosteloos en helemaal overstuur.

Wandelen of draagzak lijkt me het proberen waard!

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kindje laat je heel duidelijk voelen zoals het hoort, een kindje van 7 weken hoort niet moederziel alleen in haar bedje te huilen, zonder dat degene waar haar veiligheid vanaf hangt, op haar reageert. Voor haar idee ben jij niet in een andere kamer of wat dan ook, je bent er niet en dat is paniek! Gevaar! Dus terecht dat ze je een schuldgevoel geeft.

In een bedje slapen lukte hier vanaf een maand of 4-6 wat beter, maar een kindje kan ook een prima ritme ontwikkelen en toch de veiligheid van haar moeder ervaren. Zo sliep ik bij mn dochter tijdens het dutje, lekker even wat lezen en ontspannen en mn zoon sliep altijd in de woonkamer in de wagen, hij slaapt sinds hij 1,5 of 2 is prima boven, voor die tijd altijd beneden en dan nam ik 'm 's avonds mee naar boven.

6. MamR

MamR Actief lid

10 sep 2014
    207
    0
    16
    Adm. Medewerker Mondriaan
    Naaldwijk
    Ik doe eigenlijk altijd hetzelfde. Bijvoorbeeld verschonen, fles, 'spelen' of wandelen etc, slapen. Meestal valt mijn kleine man bij mij in slaap en als hij eenmaal slaapt leg ik hem in zijn bedje. Dit gaat eigenlijk altijd goed. Soms gebeurd het ook dat hij aan het vechten is tegen zijn slaap en dan wil ik hem nog wel eens wiegen of wrijven over zijn gezichtje. Ik vind dat zelf ook prettig. Soms leg ik hem wel in zijn bedje maar dan wil meneer echt niet slapen. Meestal stop ik hem dan goed in en geef hem zijn speentje en wrijf ik een beetje over zijn bolletje. Vaak valt hij dan snel in slaap.Het gebeurd ook wel eens dat ik ook lekker mee een dutje ga doen.

Een echt ritme krijgen ze denk ik pas later. Mijn baby slaapt meestal wel op vaste tijden maar dit komt omdat hij dit al vanaf het begin af aan al doet. Ook mag ik van geluk spreken omdat mijn kleine man snel tevreden is en bijna nooit huilt

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.177
    35.847
    113
    Hier mee eens. Lekker bij je laten. Veel belangrijker dan een ritme.

8. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Wat hier erg goed hielp was inbakeren. Vanaf dat moment kon hij alleen nog maar ingebakerd in bed in slaap vallen. Hij moest soms even huilen, maar nooit langer dan 5 minuten. Gebeurde dat een enkele keer wel ging ik naar hem toe om te troosten en te laten weten dat mama komt als hij huilt. En dat heeft gewoon heel goed gewerkt.
    Hij is inmiddels 'uitgebakerd' en slaapt prima! Overal, ook als ik met hem weg ben in de maxicosi of kinderwagen.
    Met het inbakeren ben ik met 5 weken begonnen, tegelijk met een vast ritme van slapen- verschonen- voeden-knuffelen- spelen-slapen.

9. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ik breng mijn dochter naar bed als ze moe is, deed ik toen ze heel klein was niet maar werkte voor geen meter bij haar een schema. Dit werkt prima vind ik. Maar ik vind het bij haar wel heel makkelijk om te zien of ze moe is. En voedingstijden is redelijk vaste tijden, het verschilt soms een uurtje her en der, meestal wordt ze rond die tijd ook wakker, alleen bij de laatste fles niet. Ze wilde eerst ook niet alleen in slaap vallen, echt paniek als ik naar de kamer ging al, begon standaard te huilen, toen ik haar naar bed bracht toen ze moe was was dat gelijk voorbij, en heel snel vond ze het juist fijn om in bed te liggen, als ze wakker wordt nog ff kletsen tegen plafond of tutteldoekje.
    Wat bij mijn dochter ook belangrijk is, en voor veel baby's/kinderen, als ik weg ben geweest met haar en we komen thuis nog ff op schoot of in de box, etc en dan pas in bed, dus niet direct, ff omschakelen eerst naar we zijn weer thuis.
    Succes!

10. nourenyasmin

nourenyasmin Bekend lid

19 jan 2013
    566
    0
    16
    fulltime mama
    Ik heb hier bij mijn eerste dochter ook problemen mee gehad, dus bij de tweede vanaf de eerste dag een strak ritme aangehouden. Ik heb zelfs al tegen de kraamverzorgster gezegd dat ik echt wilde dat ze zelf in slaap zou leren vallen, omdat ik bij de eerste dus tot 9 maanden!! naast haar bed heb moeten zitten tot ze in slaap viel, wat soms uren duurde.
    Ik heb haar trouwens nooit heel hard of lang laten huilen hoor, maar 5 minuutjes vind ik niet zo'n probleem. Verder zorgen dat je haar echt op tijd in bed legt en niet als ze al heel moe is, dan is het zelf slapen veel moeilijker heb ik gemerkt.
    En met tandjes en sprongetjes en dergelijke is het natuurlijk een ander verhaal;)!
    Heel veel succes ermee!
    In het begin is het misschien even moeilijk, maar als je eenmaal een ritme hebt, geeft het voor jullie beide zoveel rust.

11. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Ik geloof niet dat ts bedoeld een vast ritme qua tijden, maar regelmaat in de vorm van vaste handelingen/gebeurtenissen in een vaste volgorde. Dat is juist heel goed dat had onze zoon ook heel erg nodig. Zodoende 'wist' hij wat komen ging. Dus idd verschonen, fles, samen spelen/knuffelen, alleen spelen in de box, slapen. Het niet slapen in eigen bedje overdag had hij ook moeite mee. Wij hebben ingebakerd. We zijn ook bij een osteopaat geweest, maar dat had ook een andere reden. Maar inbakeren en (ja dat hebben wij gedaan) 'gecontroleerd' laten huilen hebben bij ons baat gehad. Maar zoals ook al gezegd dat is ieder z'n eigen keuze. Inbakeren zou je nog wel kunnen proberen. Wij hebben de pacco gebruikt, top ding;)

Deel Deze Pagina