Sinds een goede week weigert m'n dochter van 15 maand om haar tandjes te laten poetsen. Ze houdt haar lippen stijf op elkaar en ik krijg het alleen met "grof geschut" voor elkaar om haar tanden te poetsen. Dat wil ik niet, dus.... wie heeft de gouden tip???
Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt natuurlijk, maar ik zal eens wat bedenken: - samen tanden poetsen, jij poetst (of papalief) je eigen tanden en de ander poetst die van haar - zelf laten beginnen met poetsen (is hier erg in trek momenteel) en dan naderhand zelf even napoetsen - een soort 'poetsliedje' bedenken wat je altijd zingt tijdens het poetsen, zo hou je het luchtig, ook voor jezelf - poetsen voor de spiegel? dan kan ze zien wat je doet - eerst je meisje 'droog' laten tandenpoetsen bij een pop of knuffel en daarna poets jij de tandjes bij je dochter - hier werkt het nog wel eens als ik Lucas aan het lachen maak met rare geluidjes en gekke bekken, dan kan mijn man zijn tanden poetsen want dan is zijn mondje open - tanden poetsen voor de tv? niet echt pedagogisch verantwoord maar soms wel effectief! - zijn er geen boekjes over tandenpoetsen? zodat ze snapt waarom het moet? nou... dat was mijn fantasie wel zo'n beetje... ik hoop dat je er wat mee kunt!
Hier ook af en toe drama, voornamelijk omdat ze het wel zelf wil doen. Heb hier een tip vandaan gehaald die redelijk werkt: ze mag zelf tien tellen poetsen (die tel ik natuurlijk snel) en dan mag mama tien tellen poetsen (die tel ik natuurlijk heel langzaam...) Maarja, hoelang dit nog goed gaat? Wat hier daarvoor best lang goed ging, was dat zij mij (droog) mocht poetsen en ik haar. Hoorde ook van tandenborstel met muziek. Dat is mijn volgende wapen in de strijd...
Ik lees ook ff mee is hier sinds een week ook drama. Heb bijna alle tips geprobeerd die genoemd zijn.
Wij zijn elektrisch gaan poetsen, op de normale manier was ook een drama. Nu staan ze allebei te wachten op hun beurt.
Hier was het ook een lange tijd drama. En soms nog, dan trekt hij z'n mond niet open. We poetsen altijd eerst winnie the pooh, knorretje en het paard (daar hangen afbeeldingen van onder de commodeplank). Dan begin ik het poetsliedje (gewoon 'in de maneschijn', maar hij linkt het aan tanden poetsen) en meestal maak ik er een hele show van: rondjes draaien, gekke bekken trekken, tussendoor m'n eigen tanden poetsen. Alles waardoor hij moet lachen (en zijn mond opengaat). Wat ook heel erg heeft geholpen, is dat hij 's ochtends zelf zijn tanden mag poetsen in de badkamer als ik ook mijn tanden poets. Hij vindt dat zo interessant dat het 's avonds makkelijker gaat. Hij vindt het nog niet leuk, maar het is ook geen grote strijd meer.
Ben grapjes gaan maken. Wat zie ik nu op je tandjes zitten..... Je kunt van alles verzinnen wat voor je eigen kind leuk is of helpt. Soms even zoeken naar de goede dingen.
Geloof dat bijna ieder kind dit wel heeft. Hier heeft ze ook periodes gehad dat het heel moeilijk ging en ook echt van alles geprobeerd. Het gaat nu eigenlijk heel goed *klopt het even af* Er zijn al veel tips genoemd idd. Wat we hier ook weleens hebben gedaan is alles wat ze die dag gegeten heeft weg te poetsen Dus, oh ik zie daar nog een stukje brood dat moet mama nog even wegpoetsen. En oh daar zit nog een stukje appel hihi. Vooral veel lachen en gek doen is hier meestal een succes. Wat je ook kunt doen is even de warme kraan aan zodat ze spiegel in de badkamer beslaat. Hier teken je een gezichtje op en daar ga je de tanden van poetsen vond ze hier latijd leuk
Kortom probeer het zo leuk mogelijk te houden ondanks dat het niet altijd even goed lukt zoals je zou willen! Oeps heb hem 2x geplaatst..
hier werkt het als papa gekke gezichten trekt en dan zegt: lach eens, dan gaat haar mondje breeduit open.
Bedankt voor jullie reacties! Heb veel van jullie tips al wel geprobeerd, maar dus nog maar meer humor, spelletjes en gekkigheid er in proberen te gooien... Tot overmaat van ramp heeft ze net een tand door de lip gehad een uurtje terug, dus d'r lip is helemaal dik. Zal wel niet veel worden met dat tanden poetsen vanavond, maar zal alsvast een goede mop bedenken ;0. Grapje. Ik hoop dat ik wat heb aan jullie tips. Nogmaals bedankt.
Ook hier ga ik het maar proberen met nog meer humor en gekke bekken. De bovenkant wil meestal nog wel hij doet alleen zijn tong uitsteken elke keer zodat ik niet bij zijn onder tanden kan.