Tanden poetsen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sue87, 27 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Hallo Dames,

Mijn zoon van een jaar heeft een hekel aan tandenpoetsen. Ik heb liedjes geprobeerd, zelf een tandenborstel geven, samen met papa poetsen, niets helpt. Dus nu houden we hem in de houtgreep, want poetsen zal hij!

Maar nu zag ik dat er een hoektandje wat geliger is en met mn nagel kan ik er plak van af schrapen.
    We poetsen dus niet goed. Nu is dat ook niet heel makkelijk, aangezien ik een hand nodig heb voor de houtgreep, de andere voor de borstel en zoon zijn mond dicht houdt.

Hoe doen jullie dit? Hoe heb je poetsen geïntroduceerd en leuk gemaakt?

:)

2. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik lees even mee... hier hetzelfde probleem

3. Veera

Veera Niet meer actief

Ik geef de tandenborstel gewoon aan mijn dochter, ze vind dat spul lekker dus komt wel op de tandjes terecht. Heel kort poets ik soms zelf en beetje gek erbij doen zodat ze t niet erg vind
    Geen rare houtgrepen enzo, ga ik echt niet aan beginnen

4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Misschien eens met een elektrische tandenborstel proberen? Heb hier wel eens gelezen dat sommige kinderen dat heel interessant vinden dus dat het dan wel lukt.

5. demie

demie Bekend lid

17 mei 2014
    931
    0
    16
    Hier het zelfde probleem.

Gelukkig heeft ze nog maar 2 (halve) tandjes, maar het is elke keer weer zieken naar hoe we het aanpakken.

De ene dag worden ze dan ook beter gepoetst dan de andere.
    De houdgreep gebruik ik alleen als de dag ervoor ook hopeloos was.

Ik ben dus ook nog opzoek naar de gouden tip!!

6. baby001

baby001 Bekend lid

5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik vertel een (heel gek) verhaaltje en maakt het extra spannend op het moment dat ze het irritant gaat vinden. Ik zorg dat ze heel hard moet lachen en poets dan snel ;) en dat een paar keer achter elkaar. Of ..ik doe alsof ik wat hoor, ze is dan stil en dan heeft ze niet in de gaten dat ik poets ;)

Als ik klaar ben magze haar tandenborstel zelf nog even hebben

7. fafa

fafa Niet meer actief

Heel fout, maar wel effectief: tablet of telefoon met filmpjes voor hun neus.
    Zolang ze gewillig laten poetsen mogen ze kijken. Werkt hier als een trein.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Ook hier geldt: hetiseenfaaaaaseeeee

Tsja, bij een kind aan wie je nog niet echt iets uit kan leggen, zit er weinig anders op dan afleiden (desnoods een tweede persoon die gekke bekken trekt als de liedjes en verhaaltjes niet genoeg helpen. Laat ze ook zelf wat stoeien met de tandenborstel of eens proberen "jouw tanden te poetsen". En in het ergste geval de houdgreep. Even niet leuk maar tanden poetsen moet gewoon. Als je op bed gaat zitten oid kan je ook met je benen nog wat fixeren. Als ze gaan huilen, hebben ze tenminste hun mond goed open 😳

Je hoeft in mijn ervaring niet bang te zijn dat ze een hekel krijgen aan jou of tanden poetsen. Ik heb de houdgreep helaas regelmatig moeten toepassen bij beiden, en ineens laten ze het gewoon toe. Blijf elke keer opnieuw weer positief beginnen. Dan komen er nog genoeg periodes dat ze toch weer gaan protesteren en moeilijk doen, maar het gaat altijdcweer over. Het kan trouwens pijnlijk zijn om te poetsen bij doorkomende tandjes en kiesjes, kan ook een reden zijn voor protest (maar niet om het niet te doen)

Als ze ouder worden, kan je afspraken maken over eerst poetsen en dan verhaaltje lezen, of vertellen/laten zien waarom goed poetsen belangrijk is.

9. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier is het ook drama... Wij hebben het ook geprobeerd met liedjes en leuk doen en afleiden, maar het mag niet baten.
    Nu leg ik hem op z'n rug op de bank neer, leun ik over hem heen en hou dan met één arm zijn beide armpjes naar beneden en probeer zijn hoofdje in één hoek te houden. Met de ander poets ik z'n tandjes. Ik probeer ook echt wel even over ieder tandje goed heen te gaan met de borstel. Het is niet leuk, het is schreeuwen en krijsen... Maar gauw weer voorbij en daarna gaat hij lekker met de tandenborstel spelen... :)

Mijn man heeft een eigen versie bedacht van het tandenpoets liedje;)...

In plaats van:

''....'' Weet jij wel wat tandenpoetsen is?
    Onder en boven, dat is lekker fris
    Poetsen hier en poetsen daar...
    Dan nog even spoelen en ''....'' is weer klaar''

''....'' Weet jij wel wat tandenpoetsen is?
    Huilen en schreeuwen, dat is echt niet mis!''
    Poetsen hier en poetsen daar...
    Dan nog krijsen en ''....'' is weer klaar

10. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier doen we het standaard na het avondeten als ze nog in de kinderstoel zit.
    Ze wil alles zelluf doen dus ook dit. Ik geef haar dus eerst de tandenborstel en dan zit ze er gewoon op te bijten dus komt het wel bij de tandjes. Voorheen vond ze het prima als ik het deed maar nu wil ze eerst zelf, als ze er even mee heeft zitten spelen dan geeft ze hem aan mij en maak ik inderdaad ook wat grapjes en leidt haar af en dan poets ik zelf nog even.
    Ik ga geen houtgreepacties toepassen denk dat het dan alleen maar averechts zal gaan werken, zeker bij ons moppie. We maken er maar iets leuks van. Ze gaan het vanzelf wel snappen.

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier helaas nog steeds houdgreep, soms lukt het wel goed met gek doen en liedjes etc, maar heel vaak niet. Dan dus houdgreep, want goed poetsen is gewoon belangrijk.

12. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Bij mijn dochter werkt de elektrische tandenborstel goed. Een mooi prinsessending en ze poetst keurig haar tanden.
    Zoon heeft nog maar 2 tandjes, die laat ik zelf een beetje rommelen met een tandenborstel, komt vast goed met die 2 tanden.

13. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Houdgreep heb ik gelukkig nog niet hoeven toe te passen. Toen het eerste tandje kwam heb ik een tandenborstel gegeven om hem te laten kennismaken. Toen het tandje door was, zijn we begonnen met poetsen. Ik of papa poetsen eerst en daarna mag hij het zelf doen. Tandpasta wordt vaak gelijk opgegeten, maar ik mag wel overal bij.
    Ik probeer vooral zelf rustig te blijven en er een leuk moment van te maken. Als zl tegen stribbelt, dan doe ik het geluid na van een elektrische tandenborstel en dan is het lachen en vlug poetsen. Of ik pak mijn eigen tandenborstel en dan mag zl mijn tanden "poetsen" dat vindt hij ook een leuk spelletje ;)

14. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Ik leg mijn zoontje op het aankleedkussen, dan kan ik hem makkelijker in de houdgreep houden en zie ik wat ik doe. Moet zeggen dat het nu niet meer iedere avond drama is. Dus we gaan de goede kant op.

15. Gember

Gember Niet meer actief

Toevallig vroeg ik de kinderarts bij het CB hier vandaag nog naar. Bij onze dochter van 11 mnd is het ook een groot drama met tandenpoetsen. De kinderarts zei dat als tandenpoetsen op deze leeftijd gemakkelijk gaat, ze daar zeeeeeer over verbaasd is. ;)

Ik laat m'n dochter eerst even spelen met de tandenborstel zonder pasta erop. Daarna ga ik poetsen met tandpasta. Helaas wel in een soort van houdgreep. Ik leg haar bij ons op bed en hang dan een beetje boven haar. Niet leuk natuurlijk, maar goed poetsen is essentieel. Uiteindelijk went ze aan het ritueel en zal het vast wel weer beter gaan.

16. Sabine1305

Sabine1305 Fanatiek lid

17 feb 2015
    1.635
    0
    36
    Vrouw
    Nagelstyliste
    zuid-holland
    Probeer het hem niet te dwingen dat werkt namelijk alleen maar averechts en zal je langer problemen hebben met tanden poetsen dan wanneer je het leuk maakt voor hem. Wij geven onze dochter zelf de tandenborstel, ze knaagt er voornamelijk nog op maar dat maakt niet uit. We houden haar op 1 arm zodat ze in de spiegel kan kijken en poetsen dat zelf ook onze tanden zodat ze ziet hoe het moet. Nadat ze zelf "gepoetst" heeft poetsen wij haar tandjes altijd even na. Ik zeg altijd "zeg eens aaaa en doen dan zelf ook mijn mond open" of " laat je tanden eens zien en grom, grrr zodat ik haar voortandjes kan doen". Mijn geduld raakt soms ook wel eens op maar als ik haar dwing maakt ze het alleen maar moeilijker voor zichzelf en voor mij.

17. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Proest 😂🙈

T's en alle andere dames ooh wat een drama's zeg!
    Ik wist niet dat sommige kindjes er zo een drama van maken.
    Mijn dochter vind tandenpasta erg lekker dus die doet der mond maar wat graag open en zo kan ik makkelijk poetsen.
    Naderhand mag zij de tandenborstel beet houden en nog even "zelf poetsen"

18. Set

Set Bekend lid

9 jul 2014
    902
    93
    28
    NULL
    NULL
    Fijn die herkenning haha. Hier ook elke avond drama en houtgreep praktijken helaas. Leg hem ook op het aankleedkussen en hij houd heel tijd zijn mondje dicht dus ben al blij als ik een paar keer over zijn tandjes heen ben geweest. Hij mag daarvoor ook altijd zelf met tandenborstel en beetje tandpasta aan de slag. Hopelijk gaat het ooit beter want het krijsen tijdens het poetsen druist zo tegen m'n gevoel in

19. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Dank voor alle adviezen! Niet dwingen heett geen zin, want dan wordt de tandpasta eraf gegeten en de borstel in een hoek gegooit :D

Die tip can de tablet ga ik wel eens proberen!

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    hier ga ik de elektrische vanavond weer eens proberen...

Deel Deze Pagina