Sinds onze oudste tandjes heeft (bij 11 maanden). Is tandenpoetsen een verschrikking. Ze is nu ondertussen al 2 en eigenlijk moeten we 2x per dag de tandjes poetsen, maar dat komt er niet van. Heeel af en toe wilt ze het zelf doen, maar dan gebeurd het natuurlijk niet goed. Napoetsen is ook een ramp. Dus tandenpoetsen gaat nu zo --> op het aankleedkussen, 1 persoon houdt haar in een soort van houdgreep tegen het slaan en schoppen en de ander persoon probeert de tanden te poetsen terwijl ze flink krijst, tanden op elkaar klemt, hoofd wegdraaid. Ik had zo gehoopt dat het eens iets makkelijker zou gaan. Wie heeft een tip? Ik heb al geprobeerd: zingen (afleiding), filmpje opzetten, uitleggen waarom we tanden poetsen, uitleggen dat iedereen tanden doet poetsen, zelf laten poetsen, een nijntje tandenborstel (ze is mega fan van nijntje), nijntje tandpasta, een beloningskaart..... Niets lijkt te helpen. Wie kent dit probleem? En wat hielp wel? Of is het een (lange) fase?
Als echt niets helpt zou ik zeggen doorzetten. Onze dochter heeft hetzelfde met tanden poetsen en haren wassen, maar het moet toch gebeuren dus dan uiteindelijk maar onder dwang. Hoop dat ze snel door heeft dat het helemaal niet zo erg is.
Hier ook altijd protest, maar zodra het klaar is, lijkt hij het alweer vergeten. Dus ik hou hem altijd gewoon stevig vast. Hoofd tegen mij aan, dan met ene arm beide handjes vast, andere hand poetsen. Als ik hem niet stevig vasthou dan laat hij het echt niet toe, dus dan maar zo.
Hier bijna 8 maanden en die twee hele ondertanden poetsen we ook. Eerst met een beetje water nu met een druppie van die woezel en pip tandpasta en die vindt ze prachtig, ruikt mierzoet maar goed. Geen protest verder.
Oh ja wat een drama. Mijn meisje van anderhalf laat haar tanden ook echt niet poetsen. Bij mij gaat ze dus in de houdgreep en zodra ze het op een krijsen zet poets ik vlug haar tanden. Het voelt als kindermishandeling maar ik weet ook niet hoe het anders moet...
Misschien nog een elektrische tandenborstel proberen? Of haar jouw tanden laten 'poetsen' terwijl jij die van haar doet? Is zij niet de enige die 'lijdt', helpt haar misschien om het wat minder erg te vinden?
hier gaat het ook niet altijd gemakkelijk. ik doe het tanden poetsen in de kinderstoel. en dan ga ik er achter staan. dit werkt nog het beste. maar leuk is anders.
Die fase hebben wij ook gehad, duurde best lang. Ik ging er gewoon bovenop zitten, hield met m'n ene arm de hoofdjes stil en met de andere poetste ik. En gewoon twee keer per dag. Niet leuk, maar ik vind de tanden heel belangrijk, dus het gebeurd gewoon.
Hier ook een drama, meneer wil t eigenlijk alleen zelf doen, maar slikt alleen de tandpasta eraf en wil weer nieuwe erop. Gebeurt natuurlijk niet. Maar ik laat hem eerst zelf wat poetsen, na 5-10 vraag ik of ik even mag en pak zijn borstel en dan poets ik snel zijn tandjes. Soms wil hij mijn tanden poetsen en daarna zijn eigen tanden. Maar vaak werkt dit wel. Vaak ook niet maar wij poetsen vanaf t begin al 2x. Mijn tandarts zei: als het 's ochtends niet lukt en 'savonds wel, was het geen probleem. Zolang hij t ritueel maar weet. Vanaf 2 jaar moet je 2x per dag poetsen. Hij is trouwens nu 15 maanden en krijgt nu alles in 1x incl kiezen (gaat ook niet zonder geweld)
Eerst een elektrische kindertandenborstel geprobeerd. Was een ramp, als hij m klemt dan draait hij niet meer. Daarna 1 vd Kruidvat tevoorschijn gehaald (gewoon de normale voor volwassenen) en die gebruik ik op de soft stand. Eerst kon ik nog mijn vinger op zijn kaak plaatsen, maar hij heeft nu kiezen... Met net 2 jaar kan een beloningskaart te lang duren. Heeft hier ook niet gewerkt met zindelijkheid toen. Hoe sneller een beloning komt, hoe krachtiger hij is. Probeer een beloning die direct erna kan. Bijvoorbeeld eerst klaar maken voor bed incl poetsen en daarna een verhaaltje of bijv 1 aflevering Sesamstraat.
Wij zingen ons tandenpoetslied (tandjes poetsen obv smakelijk eten melodie), zoontje heeft 2 tandenborstels, 1 voor hem en 1 voor ons om vast te houden, hij mag kiezen welke, de tanden van de favo knuffel worden ook gepoetst en met die hele trucendoos gaat het hier goed. Misschien moet je het even een dagje laten zitten, en dan met nieuwe insteek opnieuw beginnen. Ik zeg niet dat het werkt hoor, maar wellicht wel proberen?
Hier vind hij de elektronische tandenborstel heel interessant. En nog steeds. Mijn tandarts zei dat dat al prima kan vanaf de 1e tand. Nog steeds gaat het heel goed. Ik doe het vaak als hij een filmpje kijkt. Dan is hij afgeleid en laat het gebeuren.
dankjewel voor jullie reacties! enigzins geruststellend dat wij niet de enige drama queen in huis hebben hierbij. haha. @1981Mama dat is zeker nog een goede tip. Ga ik zeker eens proberen!
Bij ons werkte het goed dat ze zichzelf in de spiegel kon zien. Ik zet 1 been op het bad en zet haar op dat been. Dan kan ze zichzelf dus in de spiegel zien. Terwijl ik poets tel ik tot 10. Probeerde laatst om gewoon te poetsen, zonder spiegel, en dat vond ze toch echt niet fijn. Mondje bleef dicht
Ik probeer er een spelletje van te maken dan gaat het redelijk. zingen, mijn eigen tanden poetsen ( nep) dan moet ze lachen en wil ze ook, onverwachts poetsen. Maar bij mijn vriend laat ze het altijd toe dus hij doet het meestal. Mischien een ander laten doen.
Onze dochter is anderhalf. We zetten van YouTube het tandenpoetslied aan. Dan op schoot, poetst 1 van ons eerst de tanden en daarna mag ze zelf. Ook al huilt ze tevoren, ze kent de routine en aan het eind deinst ze mee op de muziek Ziet jullie kindje jullie ook wel eens tanden poetsen? Dat vindt ze hier heel interessant...
Hier begon het prima.. daarna schreeuwen, hoofd weg draaien. Ik hield hem gewoon in de houdgreep, moet toch gebeuren. Inmiddels niets meer aan de hand. Hij weet goed dat hij nadat ik zijn tandjes heb gedaan hij van mij de borstel krijgt om het zelf te doen. Prima. Aan liedjes zingen ect begin ik niet aan. Het is wat het is en hoe minder bijzonder we erover doen des te sneller wordt het geaccepteerd vind ik.