Hallo dames, Ik ben 'pas' 38 weken en 5 dagen, maar ik had vandaag controle in het ZK en het is dus zo dat je altijd zelf mag besluiten om je met 41 weken te laten inleiden. Dus dat is het maximale dat je dus over tijd hoeft te lopen. Mij spreekt dit in zeker zin wel enorm aan, omdat ik graag wil dat de kleine nog in december geboren wordt en het risico dat het met oud & nieuw geboren wordt klein / uitgesloten is. Dan zou ik namelijk uiterlijk op 29 december uitkomen en dus nog max. 16 dagen rondlopen. Heeft iemand van jullie ook met 41 weken er zelf voor gekozen om dit te doen, dus eigenlijk zonder dat hier verder al een reden voor was om in te leiden....? O en hoe ging dat en wanneer gaf je dit aan? Moest je dit via de VK aangeven of zelf bellen naar het ZH voor een afspraak? Ik ben erg benieuwd! Groetjes, Kelly
Dit heb ik nog nooit gehoord. Maar hou er rekening mee dat als dit waar is dat inleiden meerdere dagen kan duren als het tegenzit he. DUs dan kun je zo nog op oud en nieuw uitkomen.
Ik zal je eerlijk zeggen dat dit iemand pas zei in het december mama topic en ik dat ook niet wist. Dus aangezien ik toch vandaag in het ZH was dacht ik ik ga eens vragen of dit klopt en in 'ons Ziekenhuis' ook gedaan wordt en dat klopte inderdaad. Ze vond het zelfs wel begrijpelijk dat ik er over nadacht nu rond deze dagen hihi..... Nog meer dames???
Sorry, ik kan inleiden ivm bepaalde dagen niet helemaal begrijpen. Waarom zou je zonder medische reden je baby DWINGEN te komen? Volgens mij is inleiden pijnlijker als op de natuurlijke wijze, weet niet, ben zelf met keizersnede bevallen. Ik zou niet zo happig zijn op dat inleiden...
Weet je wat het is.....het is allemaal een keuze natuurlijk. Denk dat inleiden met 41 weken geen kwaad kan. Sterker nog ik heb zelf het gevoel dat nog langer overtijd lopen ook niet heel positief voor de kleine is / kan zijn. Uitdroging, placenta zonder voedingsstoffen, slechte stoffen die zich in het vruchtwater ontwikkelen, etc. Ja waarom zouden ze het 'goedkeuren' anders....denk ik dan... Ben er zelf ook niet echt over uit om het wel of niet te doen hoor, maar juist daarom vraag ik jullie ervaring(en) en mening(en).... Dan kan ik de voor en nadelen en ervaringen meenemen in de keuze als het zover mocht komen.
heb ook gehoord dat een ingeleide bevalling veel pijnlijker is! Dus..wat jij wilt he...geduld hebben en mother nature het werk laten doen..of de onnatuurlijke weg met extra pijn met mijn dochter 9 jaar geleden was ik 41 wk en 3 dagen. en toen kwam ze vanzelf. 3900 gr. geen inscheuring of knip. geen pijnstilling. Goed te doen hoor.
heel erg moeilijk zelf ben ik met spoed ingeleid met 38+6 Maar ik had wel al bijna 4 cm ontsluiting vanmezelf en ze was er dus ook echt klaar voor mn zusje is bij haar eertste ingeleid vanwege overtijd lopen ..... haar baarmoeder mond was nog niet rijp ect, dit heeft ook meerdere dagen uiteindelijk geduurt dus het kan alle kanten op
ik ben met 40 weken en 6 dagen naar het ziekenhuis doorgestuurd door de vlos. Na 2 x strippen, omdat ik lichamelijk zo moe en op was, en dat geen resultaat gaf - heeft ze me doorgestuurd naar het ziekenhuis - zodat de gyn kon beslissen Gyn gaf gelijk aan, aangezien ik 41 weken was bijna, dat inleiden een goed idee was. Met precies 41 weken werd ik dus ingeleid, één dag later dus al. Ze laten tegenwoordig sowieso op veel plekken niet meer tot 42 weken doorlopen. Bij de oudste was het nog zo: strippen met 41 + 3 en als dat niets opleverde 2 dagen later naar het ziekenhuis om te kijken hoe het met de baby ging. Nu schijnen ze dus met 41 weken al te strippen en met 41+3 uiterlijk naar het ziekenhuis. Scheelt toch weer een paar dagen. Maar oke -horror verhalen over inleiden zijn niet nodig denk ik.. het kan zwaar(der) zijn, maar ook meevallen. Je weet het gewoon niet van te voren. Bij de 1e ben ik 19 uur bezig geweest. Bij de 2e ben ik ingeleid (met alleen gel nog maar, infuus was niet eens nodig) en was ze er met 3,5 uur. Máár dat is een 2e kindje. Eerste bevallingen duren sowieso vaak langer. Dus je weet het gewoon niet.
ik ben ingeleid bij mijn dochter met 41.5 ivm te weinig vw, als dit niet het geval was hadden ze me nog laten doorlopen. Weet dus bijna wel zeker dat je het in 'ons' zkh niet voor het kiezen hebt. Mijn tante heeft bijna 5 jaar geleden de 42.6 wkn gehaald! Mijn oom zei toen tegen de gyn als je NU niks doet ga ik weg en laat ik mijn vrouw hier achter...... Ja maar meneer dat kunt u niet maken! ( haha moet je net mijn oom hebben) Hij zei O nee? wou je het mee maken?????? Mijn tante mocht blijven en is toen PAS ingeleid, als hij niks gezegt had dan hadden ze haar de volgende dag gewoon laten terug komen voor controle...! Ik ben ook zeker geen voorstander van doorlopen tot na de 41 wkn ivm de complicaties die kunnen optreden zoals verminderd vw placenta die op raakt en uitdroging etc.
Ik had de afspraak met de vk/gyn dat ik met 41 weken ingeleid zou worden en dit was mijn eigen keus. Ik heb het gewoon gevraagd. Waarom? Omdat het risico dat er na 41 weken iets mis kan gaan enorm stijgt. Omdat andere Europese landen dit veel beter inschatten, zij leiden allemaal met 41 weken in en wij zijn het enige Europese land die haar zwangeren tot 42 weken laten rondlopen. Daarbij heb ik ook teveel om mij heen meegemaakt dat het mis is gegaan, dus ik wilde het risico niet lopen. Ik mocht een week na mijn uitgerekende datum met m'n koffertje en maxi-cosi naar het ZKH komen. Van 9 tot 17 zijn ze bezig geweest met het rijpen van m'n baarmoedermond en de volgende dag zouden ze beginnen met inleiden met een infuus. Uiteindelijk was dat niet nodig en ben ik spontaan 's avonds aan de gang gegaan. De bevalling heeft een kleine 3 uurtjes geduurd.
Ik weet niet welke cijfers jij hebt gezien, maar dit zijn volgens mij de officiële cijfers uit 2007 (en ik kan me niet voorstellen dat er in 3 jaar heel veel veranderd is) en daaruit blijkt juist dat het mínder vaak fout gaat bij kinderen die 2 weken "over tijd" zijn. Cijfers Perinatale Registratie Nederland 2007 Foetale sterfte (voor geboorte kind) 37.0 40.6 wkn 0.20% (244/121116 = 2.01 per 1000 levend- en doodgeborenen) 41.0 41.6 wkn 0.14% (41/30176 = 1.36 per 1000 levend- en doodgeborenen) ≥ 42.0 wkn 0.12% (9/7617 = 1.18 per 1000 levend- en doodgeborenen) Neonatale sterfte 1-7 dagen na geboorte 37.0 40.6 wkn 0.08% 41.0 41.6 wkn 0.07% ≥ 42.0 wkn 0.03% Perinatale sterfte tot 28 dagen na geboorte (foetale + neonatale sterfte) 37.0 40.6 wkn 0.30% 41.0 41.6 wkn 0.22% ≥ 42.0 wkn 0.17%
Nou Nou wat een negativiteit over inleiden op "eigen verzoek" , ik begrijp het wel hoor. Anders google even allemaal " zembla babysterfte". Of iets in die richting. Het is niet altijd goed om de natuur zn gang te laten gaan. Vooral hier in NL hebben mensen de neiging om alles maar te laten. Zelf zal ik ingeleid worden op medische indicatie, en mijn vorige zwangerschap was 40 weken precies, maar kan mij prima voorstellen dat iemand dit overweegt. Wel moet je jezelf afvragen of je dat zou willen, inleiden. Ik ben zelf wat huiverig omdat ik totaaal geen idee heb wat me te wachten staat. En behoorlijk wat horrorverhalen hoor. Misschien acupunctuur een optie? Kan je je baarmoeder voorbereiden erop! spannend en succes met alles. Zou wel alles met het zh goed bespreken.
Misschien begrijp ik de cijfers niet, maar vanaf 41 weken zwangerschap neemt de kans op een miskraam toch toe of lees ik het verkeerd? Vanaf 42 weken sterven er per 1000 bevallingen nog 1 of 2 baby's meer. Het gaat dus niet minder vaak fout na 42 weken, die sterfgevallen komen er nog bij. Als je naar de percentages gaat kijken van 37 tot 41 weken (=4 weken) en vanaf 41 weken tot na 42 weken (= ruim 1 week overtijd), is de stijging van het risico dus wel degelijk enorm. Verloskundige systeem Nederland achterhaald, onnodig veel baby sterfte | MedLog Babysterfte in Nederland onnodig hoog - Santé Magazine - Alles wat je wil weten over gezondheid, beauty en psychologie Google anders ook even "babysterfte NL" en "hoogleraar verloskunde Gerard Visser".
Als we naar cijfers gaan kijken, moeten we ook niet meer thuis willen bevallen, en het lieft altijd onder een gynaecoloog. Ik weet niet wat ik zou doen, ben nooit verder gekomen als 34 weken! Mijn man is ook 3 weken te laat geboren, vonden ze helemaal 34 jaar geleden in het sofia. Maar ik heb idd ook verhalen gehoord dat ineens vruchtwater op was en kindje gestorven. Ik weet echt niet wat beter is of slechter. Alleen denk ik, dat een baby zich voorbereid op de daad, en als hij/zij ineens gedwongen word, zou hij/zij dan niet meer angst beleven? of stress? pfff wat een moelijk onderwerp. Sommige vrouwen bevallen altijd te laten, oa mijn moeder, ik en zuslief met 42 weken spontaan gekomen, het kan dus wel. Doe gewoon wat je zelf het beste lijkte, moedergevoel moet altijd serieus genomen worden!
hier ook zelf gekozen voor 41 weken inleiden, uiteindelijk had ze nog langer kunnen zitten zei de gyn toen ze er uit was maar als je alles van te voren weet. s`morgens ingeleid en uiteindelijk s`nachts toch nog een keizersnee maar ik ben van mening dat je je eigen gevoel moet volgen
Bij een eerste zwangerschap zou dit erg verstandig zijn en dan nog he.. geen enkele bevalling is hetzelfde, voor het zelfde geldt is je eerste bevalling helemaal top gegaan, maar de tweede één groot drama. Het is soms zo moeilijk waar je nou goed aan doet, als je toch alles van tevoren wist. Je moet altijd doen waar jij je het beste bij voelt, helaas wordt je vaak door je omgeving toch enigszinds wel beïnvloed, zeker bij een eerste zwangerschap ben je best onzeker over alles.