Hoi meiden, Misschien een heel domme vraag, maar wat doe ik als de kleine ziek is... Natuurlijk veel knuffelen, maar als het gaat om voeding? Hij moet natuurlijk zijn vocht binnen krijgen, dus dan lijkt mij se flesvoeding het belangrijkst. Hij krijgt ook fruit groente en wat stukjes brood. Dit dan overslaan en alleen op de fles richten? Of krijgt hij dan niet genoeg binnen. Hij is bijna 7 maanden. De kleine man is nog niet ziek of verkouden geweest en dit is allemaal voor het eerst. Vanmorgen keek hij namelijk erg glazig uit zijn ogen en was veel stiller dan normaal. Normaal speelt hij rustig een uur in de box maar nu was hij het na vijf minuten al zat. Dus heb het idee dat hij niet fit is.
Gewoon kijken wat ie wil eten maar niks forseren en de fles blijven aanbieden. Eventueel kam je ook wat anders erbij geven dan melk, melk is niet altijd lekker als je ziek bent. Ze hebben uiteindelijk nog minder dan de helft echt nodig qua vocht. Maak je je echt zorgen zou ik gewoon even de Huisartsenpost bellen. Sterkte!
Wat bedoel je met 'iets anders erbij geven'? Fruit, brood e.d.? Of bedoel je diksap of thee? Hij heeft de helft aan vocht maar nodig? Hij krijgt nu zon 800 cc op een dag. Dus 400 is voldoende?
Voor enkele dagen bij ziekte is het inderdaad voldoende als ze de helft van de normale hoeveelheid vocht binnenkrijgen. Sowieso: focussen op vocht, in alle mogelijke vormen. Al naargelang wat binnen gaat. Melk, meloen, soep...
Mocht hij spugen of diarree kan je ORS geven. Mijn mannetke is erg ziek geweest, bijns opname ivm uitdroging etc. Gelukkig heeft hij t zelf bijgedronken uiteindelijk. Per 24 uur moet je 2 goede natte plasluiers hebben, dan is t eigenlijk al goed. Hier werd hij beroerd van melk en dat kwam er weer uit. ORS of anders diksap indd zodat er wat suikers naar binnen gaan, anders kan de bloedsuiker wel laag worden werd mij verteld. Maar als je kleintje wel wat wil eten, fruit bijv, gewoon geven. Een danoontje of vla kan ook, das ook allemaal vocht. En een zetpilletje kan ook wonderen doen, knappen ze soms zo van op! Bij hoge koorts of erg ziek zijn, niet meer drinken of te weinig plassen zou ik gewoon even met de huisarts overleggen. Zo klein kunnen ze nog niet zo veel hebben. Lekker samen kroelen maar!
Hij heeft net drie stukjes brood gegeten en toen wilde bij niet meer. De 80 cc diksap ging er wel in. Dus ik kijk dan even wat hij op kan. Opletten op de plasluiers is idd een goede tip. Hij heeft al twee dikke plasluiers gehad. Dus dat is dan goed. Koorts heeft hij niet. Lekker knuffelen dan maar.
Hier ook een zieke dame van 13 maand. Al 5 dagen aan de diarree en gisteren naar ha post geweest. Moeten er voor zorgen dat ze voldoende vocht binnen krijgt. Wanneer het morgen nog niet beter is moeten we weer bellen. Ze slaapt ook een gat in de dag.