Echt terwijl ik dit nu type zit ik gewoon te janken. Vanavond zat ik gezellig met een vriendin te whats appen en hadden we het zo een beetje over de kids. Nadat ik vertelde dat mijn dochter vandaag straf had gehad omdat ze brutaal was vertelde ze me dat er nog wel meer dingen waren waar ze zich zorgen over maakte bij mij dochter. toen ik vroeg wat vertelde ze dat ze haar heel achterbaks en manipulatief vond.Schrok hier best van en toen ik om een voorbeeld vroeg zei ze dat als mijn dochter met haar zoontje speelt ze soms wel eens tegen hem fluisterd zo van vraag aan je moeder of we een snoepje mogen. Ze noemde dit dus achterbaks. Nu zei ik dat volgens mij wel meeer kleine kinderen dit doen. ik heb wel vaker vriendjes die hier kwamen spelen horen zeggen wil je ff aan je moeder vragen of we dit of dat mogen. Toen ik zei dat haar zoon dat vast ook wel eens deed antwoorrde ze nee hoor hij is juist heel open en eerlijk. zegt ook altijd als hij bijv kindje geslagen heeft. Vind dit zelf wel iets schokkender. zoontje van haar mept er nog wel eens op. Maar ja ze noemde dochter dus ook valsig. en moest snel hulp gaan zoeken bij bijv een stop trajact. terwijl dochter op school bekend staat als wel heel druk maar heel sociaal. als er nieuw kindje is ontfermt dochter zich erover en helpt veel de jongere kinderen. Thuis heb ik best wel eens onenigheid omdat ze zo druk is maar vals is echt nieuw voor me. Ook zei ze dat ik maar eens aan mensen moest vragen wat ze van mijn kind vonden,toen ik zei dat ik alttijd na speelafspraak vraag hoe het gegaan is en nooit wat hoor,ja druk maar wel lief zei ze ja maar dan moet je het vragen aan iemand die eerlijk is. Ik voel me nou zo klote. als moeder wil je toch niet horen dat mensen een hekel aan je kind hebben. tenminste niet op die manier. Ze word vaak gevraagd door de buurvrouw om te komen spelen met haar dochter zal het eens aan haar vragen. Maar vriendin heeft vaak wat over dochter te zeuren gehad. als ze hier was en dochter vroeg bijv 3 keer achter elkaar wat aan mij maar ik negeerde omdat dat op het moment het beste werkte dan kon ze heel boos zeggen (naam ) hou nu even op met dat gedram ja.En was het vooral mijn dochter die ze terecht weest. Als zoon van haar hier ook aan het spelen was en mijn dochter had een speelgoed van haarzelf als eerste wilde hij het ook en daar kwam dan ruzie van en dan zei ze altijd geef maar aan (zoon) want je krijgt het zo terug als we naar huis gaan. Sorry voor het warrige verhaal en ben absoluut niet zo een moeder die geen commentaar van andere kan aanhoren maar voelt nu heel erg.
Echt inhoudelijk kan ik er natuurlijk niet op reageren want ik ken jouw dochtertje niet en ook je vriendin niet... Maar oh wat zou ik me rot en verdrietig voelen als iemand zo over mijn kindje (helemaal een vriendin) zou praten! Ik weet niet zo goed wat te adviseren, misschien is bij die buurvrouw polsen als je het zeker wilt weten idd? Trouwens.. ik vind manipulatief/achterbaks wel een heel erg groot woord zeg voor als je dochtertje tegen haar zoontje zegt, vraag aan je moeder of we een snoepje mogen.. Je dochtertje klinkt in jou verhaal heel 'normaal' en ik vind het raar van je vriendin om ongevraagd zulke heftige dingen te zeggen. sterkte en een knuffel.. ik begrijp dat je je rot voelt
Zo leuk via de whatsapp Kan me voorstellen dat het erin hakt als een vriendin je kindje manipulatief/achterbaks noemt Hier een dochter die ik ook weleens dingen hoor influisteren tegen haar jongere zusje ('kom doe dit' of 'vraag maar koek/tv'). Gaat dan vooral om dingen die niet moeten of iets waarvan ik eerder tegen de oudste zei dat we dat niet gingen doen. Achterbaks vind ik het niet, maar geef wel duidelijk aan de oudste aan dat ik het niet leuk en goed vind dat ze dan haar zusje dat soort dingen wel probeert te laten doen. Ze kan dingen zelf vragen en hoeft dat niet aan een ander over te laten. Is nu een beetje uittestgedrag hier thuis. MAAR dat vind ik alweer heel iets anders. Want kan me wel voorstellen dat een kindje bij een ander kind thuis niet direct iets aan de moeder of vader vraagt, maar dit liever via het kindje dat er woont doet. Was zelf vroeger gewoon echt niet mans genoeg dat te doen.. Had niets met manipulatie of valsheid te maken, maar gewoon met het engig vinden bij een ander thuis
Nou dat zet een aardige deuk in de vriendschap denk ik maar zo! wat een laffe streek om dat zo via whatsapp te doen! laat het haar dan persoonlijk met je bespreken,dat is wel zo netjes en de voorbeelden die ze geeft zijn helemaal niet vals, dat is gewoon kind jou "vriendin" heeft volgens mij gewoon de pik in op jouw dochter dat is meer haar tekortkoming dan dat die bij jullie ligt meid trek het je niet teveel aan hoor
Ik zou je daar echt niet druk om maken hoor. En de volgende keer draai je het gewoon om: Mijn dochter vindt jou zo'n heks, ze durft het niet rechtstreeks aan je te vragen. Ok, zo moet je t natuurlijk niet letterlijk zeggen Misschien is het ook wel zo. Vind je dochter het echt niet fijn om het rechtstreeks te vragen. Ik had dat als kind namelijk ook dat ik aan een volwassene geen snoepje of iets durfde te vragen, deed t dan ook via een vriendje of vriendinnetje.
Lekker van je vriendin zeg. Dit soort dingen hoor je niet via een berichtje te zeggen. En ga nu niet teveel aan je kindje twijvelen en overal navragen. Als mensen wat willen zeggen over je dochter had je het wrs al wel gehoord.
Ik vind het normaal gedrag van je dochtertje hoor! En meisjes zijn nu eenmaal vaker wat 'achterbakser' dan jongens. Meisjes kunnen echt krengetjes zijn, jongens 'vechten' het gewoon uit. Verklaart ook wel hoe zij denkt misschien, zij heeft een jongen en vind het slaan blijkbaar normaal.
Nou, leuke vriendin heb jij... De enige in dit verhaal die achterbaks is is zij zelf volgens mij. Een beetje jou over de whatsapp notabene een rotgevoel aanpraten over je dochter. Als ze dan zo eerlijk en recht door zee is als ze zelf zegt was ze gewoon een face-to-face gesprek met je aangegaan. De dingen die zij aanhaalt vind ik geen raar gedrag hoor. Ik kan me nog wel van vroeger herinneren dat ik ook echt niet rechtstreeks aan de moeder van een ander om een snoepje oid durfde te vragen. Ik zou me er maar niet te druk om maken, alhoewel ik me heel goed kan voorstellen dat je je echt gekwetst voelt.
Via een ander kind om een snoepje vragen: als dat achterbaks en vals is dan ken ik veel valse kleuters En zowel jongens als meisjes durven dat te doen. En dat ze het zo gewldig vindt dat zoonlief meldt als hij een ander kind heeft gemept. Tja volgens mij kan ze dat hem beter maar eens afleren Nee hoor zou me er weinig van aantrekken.
Jee wat naar voor je om te lezen. Ten eerste vind ik het voorbeeld wat jij beschrijft niet achterbaks en vals maar gewoon de manier waarop kinderen situaties aanpakken. Daarnaast zou ik de termen achterbaks en vals nooit voor kinderen gebruiken! Daar kun je een kind toch niet van beschuldigen? Om achterbaks te zijn moet je ook heel bewust kunnen handelen en dat doen kinderen niet in die mate. Trouwens kinderen mogen toch soms ook een beetje ondeugend en stout zijn? Ik snap dat dit je raakt omdat deze mening van een vriendin komt maar uiteindelijk ken jij je kind het beste en moet jij je afvragen of je het hier mee eens bent en of je hier iets mee moet. Een mening is uiteindelijk ook maar een mening en gelukkig nog geen feit!
Is heel normaal hoor wat je dochter doet, je vriendin moet niet zo raar doen. Mijn dochter probeert haar broertje ook altijd voor dr karretje te spannen en probeert hem dan dingen te laten doen die ik niet wil hebben en dat weet ze ook best. Ze is gewoon ondeugend.
Dit dus. Ben het er helemaal mee eens, en herken het tot op zekere hoogte ook. Al kan mijn dochter ook meppen, en kan mijn zoon ook wel eens dingen stiekem / achter de rug proberen te doen.
jee wat rot zeg om te horen. De manier waarop zij dit nu ter sprake brengt verdient ook geen schoonheidsprijs zeg! Ik zou idd niet aan iedereen na gaan vragen wat ze van je dochter vinden. Als mensen zich echt storen had je dat vast al gemerkt. En van dat snoepje vragen, dat flikte ik zelf thuis, kreeg altijd mn zusje zover om te zeuren om snoep
Wat een ontzettende k*tstreek van je 'vriendin' zeg! Zoals jij het vertelt; gewoon negeren die hap! Jouw dochter klinkt als een volkomen normaal kind, want de dingen die je 'vriendin' aanhaalt, hadden net zo goed over mij als kind kunnen gaan en ik was echt een heel normaal, lief kind (voelt raar om over mezelf te zeggen, haha). Ik zou de vriendschap maar eens her-overwegen en je dochter een extra dikke knuffel geven. Je moet maar zo denken: als je dochter echt zo vervelend of achterbaks was, zou de buurvrouw haar allang niet meer te spelen vragen! Sterkte!
Haha hier meppen ze er ook op los hoor af en toe . Maar ik herken het 'achterbakse' en 'krengerige' zo heel erg bij meisjes. Jongens zijn wat meer fysiek, meisjes wat geniepiger. Als Eva boos is op Lisa zegt ze vaak: anders ga ik nooit meer met je spelen hoor! En tegen mij zegt ze als ze geen snoepje mag of iets dergelijks: nou als ik geen snoepje mag ben je echt mijn vriendin niet meer hoor! Moet zeggen dat ze er vaak dan ook bij schopt... Oh en heel vaak is ze heel erg lief!
Lekkere vriendin. Zo te lezen is je dochter normaal. Kijk ik ken je dochter niet. Maar als jou vriendin zo doet zou ik me afvragen wat ze nog meer op haar lever heeft. Zo te merken moet je deze vriendin gaan lozen ze roddelt over jou. Met wat ze zegt over dat andere niet eerlijk doen als je vraagt hoe het gegaan is met spelen. Nou meestal denk meestal dat de meesten ouders wel eerlijk zijn mocht het spelen niet helemaal goed gegaan zijn. Mijn zoon is ook vaak gaan spelen maar als er echt iets was kreeg ik het gelijk te horen als ik vroeg hoe het gegaan was. Het zelfde met kinderen die bij mij op gehaald worden ben gewoon eerlijk. Soezen is wel normaal voor kinderen denk ik. Zeker als ze iets niet durven vragen van vraag even aan je moeder of ik wat te drinken mag. Ect ect normaal dus. Loze die vriendin als het echt zo belangrijk was geweest had ze het je via je gezicht moeten zeggen en niet via watsappen of iets.
Zou mijn vriendin niet meer zijn... en ik heb al mijn vriendinnen nog. Ben echt niet snel op mijn teentjes getrapt.. Ik was zelf vroeger ook zo'n kindje die via mijn vriendinnetjes om een snoepje vroeg.. en ik was echt een lief kind, zeker niet "vals"of "achterbaks"... denk dat je vriendin jaloers is ofzo. Waarom zou je in hemelsnaam dat soort woorden kiezen? Krijg er gewoon een plaatsvervangend verdrietig gevoel van!
Raar om dit gesprek te voeren over whatsapp... ik zou mezelf ook voornemen nooit meer zo in gesprek te gaan maar dan de telefoon te pakken. Op schrift komen dingen vaak heel anders over dan bedoeld dus ik zou het zeker nog eens bespreken. Verder lees ik niet veel raars maar soms hoeft het niet in daadwerkelijk gedrag te zitten. Meisjes zijn wel echt anders dan jongens. Hier eentje van 2,5 jaar die gewoon aan de haren van haar broertje trekt.... zou hij nooit bedacht hebben, Toch zijn er wel kinderen (en ik wil absoluut niet suggereren dat dit jouw kind is...ken haar niet en ook niet op basis van je verhaal) waar je een unheimisch gevoel bij kan krijgen. Zo heeft een vriendin van mij een zoon... dit is zo niet mijn kind. Ik krijg altijd een heel ongemakkelijk gevoel bij hem en dat voornamelijk door de manier waarop hij kijkt... hij kijkt altijd boos en ik krijg het gevoel dat hij eigenlijk intens gemeen is. Zijn gedrag is ook niet zo zonnig maar vooral erg dwingend en veel drift. Moeilijk maar dat zal ik nooit tegen zijn moeder zeggen... nooit
Hmm ik kan moeilijk zeggen of je vriendin gelijk heeft of niet... Ze zal vast meer ideeën hebben dan 1 voorval (hoop ik althans) Maar hier als er iemand van school komt spelen is het zelden tot nooit dat het bezoekende kindje helemaal zelf om snoep vraagt. (En als haar zoontje zoiets doet... Dan doet hij dat natuurlijk niet thuis dus merkt z'n moeder er niets van....) Dat gaat meestal gepaard met een hoop gesmiespel... En als ik het hoor mopper ik altijd heel hard dat er niet gesmoest wordt in mijn huis! (Alleen denk ik dat het een illusie is om er vanuit te gaan dat ze er echt helemaal mee stoppen... Maar soms smoort het wel net wat kattenkwaad in de kiem bijv als het spelende kindje vindt dat mijn kamer ook leuk is om te spelen.. Dat mag van mij echt niet en als ik dat hoor is het meestal genoeg om te zeggen dat er niet gesmoest word.) Overigens vind manlief het nooit prettig als hij andermans kind terecht moet wijzen. Ikzelf zat daar de eerste speeldate ook mee en nam me al snel voor dat mijn regels ook mijn regels zijn als er iemand komt spelen. En die kinderen gaan er ook gewoon vanuit dat je iets zegt als het niet mag. Wellicht dat ze het daarom "eng" vinden om zelf snoep te vragen? Bang voor een nee?