Wespennest buren

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 27 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Onze buren hebben ons een paar weken geleden netjes geappt dat zij een wespennest in de appelboom hebben. Helemaal hoog, bovenin, wij zien hem niet eens. We hebben samen afgesproken het lekker te laten zitten, zolang niemand er last van heeft. (Volgens de buurvrouw zijn het hele nuttige beestjes, van mij mag dat ding gewoon weg! Ik ben echt bang.)

Maar nu, ... Wij kunnen niet buiten eten, want dan zwermen er wel vier/vijf wespen rond. Tijdens het spelen vliegen ze geregeld rondom de kinderen dus die zijn nu ook weer naar binnen vertrokken.

Ik wil niet zeuren en gun ieder zijn genot van alle diertjes, bloemen, planten in de tuin. En vraag me ook af in hoeverre het overlast is, want wie zegt dat de wespen weg zijn tijdens het eten, als dat nest weg is. Maar ik vind het eigenlijk maar vervelend. Die beesten zijn d'r nu eenmaal ala, maar zo dichtbij belemmerd ons tuingenot.

Nu gaan we volgende week voor twee weken op vakantie, dus heb ik zoiets laat maar. Maar waar wij al-tijd buiten leven en eten. Zitten we al die tijd al binnen omdat ik zo bang ben en last heb van de wespen.
    Wat zouden jullie doen? Zou het iets oplossen als dat nest weg is of moet ik het gewoon accepteren, want het lost het algemene wespen probleem niet op ...

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    Voorstellen om een imker te laten komen.
    Die kunnen geloof ik, levend vangen.
    Zou er gewoon dus een bellen en dan overleggen met je buren.
    Die dingen prikken ook nog eens gemeen helaas.
    Wat wel kan helpen is een potje of iets die weren ze dan weet alleen de naam niet.
    En anders een plantenspuit met water wand meppen en boze beesten zijn niet prettig.

3. RLSD

RLSD Niet meer actief

Ik zou het bespreekbaar maken met je buren en toch verzoeken het nest te laten verwijderen aangezien jullie er nu wel last van hebben..

4. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Dat is toch alleen met bijen dat de imker komt.

Een wesp is helemaal geen nuttig beetjes het is een overlastgever nr.1. Ooit een nest in de schuur gehad, die kon niet goed tegen kruipolie. Wel even een papieren schildersoveral aan en doodspuiten dat nest.

Huismuisie vindt dit leuk.
  5. Gewooniemand

Gewooniemand Niet meer actief

Er is vast wel een bedrijf die een wespennest verwijderd.
    Mijn oma had een nest in de spouwmuur en daar zijn ze ook geweest. Als ze er niet bij kunnen spuiten ze er vergif etc. in

6. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.669
    6.564
    113
    Vrouw
    Een imker haalt geen wespen weg, alleen zwermen met bijen.
    Denk dat je buren toch een ongediertebestrijder moeten bellen in dit geval.

Huismuisie, Leni88 en NiekeKris vinden dit leuk.
  7. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Klopt of HG tegen wespen werkt ook, maar goedkoper en sneller is kruipolie, wd40 vaak in de aanbieding bij de aldi werkt net zo goed en is veel goedkoper.

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Je hebt afgesproken dat het nest mocht blijven als niemand er last van zou hebben.
    Nu blijkt dat jullie er wel last van hebben, dus lijkt mij het logisch om hem toch wel weg te laten halen.
    Dus even overleggen met de buren en een ongediertebestrijder bellen.

Ja als dat nest weg is is hoogstwaarschijnlijk de overlast ook gewoon weg. Tenzij je ergens in de buurt nog een nest hebt.

Wat ook schijnt te helpen is een nepnest ophangen.

Huismuisie, Sado, Madelie en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    En nu hebben ze nog genoeg te eten in aug/sept niet meer en dan worden ze echt vervelend

Huismuisie en Nellie4 vinden dit leuk.
  10. Annefien

Annefien Bekend lid

4 jan 2021
    596
    359
    63
    Vrouw
    Mijn eerste reactie is ook dat ik toch zou proberen of de buurvrouw het nest wil laten weghalen.
    Wij hebben vorig jaar een nest gehad in de opbouw, dat is ingespoten, de dag erna al geen wesp meer te zien. Wat ik begreep raken ze van dat spul gedesoriënteerd en weten ze de weg naar het nest niet meer terug te vinden en gaan ze dood.

Mocht de buurvrouw echt weigeren. Ik las toevallig vanmorgen de tip om smeulende koffie (gemalen koffie aansteken) neer te zetten, van die geur zouden ze ook uit de buurt blijven. Geen idee of het werkt maar het proberen waard.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Toch even overleggen met je buren. In ons vorige huis kon je daar de gemeente voor bellen. Die stuurden dan (tegen betaling) een verdelger.

12. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.118
    1.824
    113
    O is ook zo.
    Foutje,

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij hebben bij ons vorige huis 4x een wespennest gehad, dus hadden bijna een abonnement op de verdelger. Dat was niet superduur, ik geloof iets van 50 euro. In jouw plaats, zou ik dus het gesprek aan gaan en aanbieden te betalen, aangezien de buurvrouw er zelf geen last van heeft.

14. Leolove

Leolove Fanatiek lid

16 apr 2016
    4.143
    1.682
    113
    Wespen zijn wel nuttig. Die eten insecten en bestuiven ook bloemen die bijen niet doen.
    Wil niet zeggen dat ik ze liever niet in de tuin heb hoor want ik vind ze ook meer overlast geven dan wat anders.

Huismuisie, ellessinia en Ysabella vinden dit leuk.
  15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.546
    113
    Wespen zijn juist heel nuttig die eten de kadavers op van kleine beesten zoals muizen, maar eten ook ontzettend veel insecten op buiten dat bestuiven ze weer andere bloemen dan dat bijen doen.

ClaireDeLune, Huismuisie en ellessinia vinden dit leuk.
  16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Voor bijen komt een impker graag. Maar wespen moet je zelf een ongedierte bestrijding voor bellen. De gemeente doet dat alleen op openbare plekken (speeltuinen, bij scholen of verzorgingshuizen of een fietspad bijvoorbeeld). Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen tuin of huis.

Ga niet zelf aan de slag! Wespen kunnen zeer agressief worden als er mensen in de buurt van het nest komen. Dan gaan ze aanvallen. En meerdere steken of op verkeerde plekken is echt gevaarlijk (of zelfs dodelijk).

Een bestrijder is een paar tientjes maar dan weet je zeker dat het echt weg is. Hang vervolgens een nepnest neer. Wespen komen niet in de buurt van vreemde nesten.

Huismuisie vindt dit leuk.
  17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Dan hebben ze bij de buren of bijmijn moeder ook ergens een nest.

De buren hebben een mega perenboom dus dat helpt vast niet.

Van de week waren qe aan het logeren bij mijn moeder en we dachten lekker buiten te zitten.

Zodra we gingen eten kwamen de wespen. Ik en zoon zijn er doosbang voor dus gelijk binnen gaan zitten

18. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Wij zitten nu op een camping en hebben ook regelmatig wespen 'op bezoek', vooral tijdens het eten. We hebben nu een klein sprayflesje (maar een plantenspuit kan ook, is nog makkelijker ook), als je een wesp natsproeit, gaat ie weer terug naar het nest en kun je rustig(er) eten.

Voor het wespennest zelf heb ik geen tips, maar ik vond dit zelf al een nuttige.

19. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Wij zaten vorige week op de sprookjescamping en ook daar vreselijk last van wespen. Begin van de week konden we nog wel buiten eten, maar dat was gewoon niet meer te doen. Ik ben als de dood voor die beesten, dus ik heb maar gewoon in de stacaravan gegeten.
    Mijn man is geprikt door een wesp die waarschijnlijk in zijn broekspijp is gevlogen.

20. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.561
    3.892
    113
    Vrouw
    Het schijnt dat er dit jaar extreem veel wespen zijn. Rotbeesjes zijn het, al zullen ze vast wel ergens nuttig voor zijn.
    Hier kan je daar de brandweer voor bellen, kost wel wat en blijkbaar is er ook een wachttijd in deze periode. Dan is misschien een privé verdelger wel sneller. Zag vandaag de brandweer nog bezig hier 2 huizen verder, vermoed ook voor een wespennest.

We hebben hier momenteel ook een nest, in het gras hebben ze zich ingegraven. Kwamen we achter toen we er met de grasmaaier over kwamen (=zeer slecht idee :p, alle 2 zijn we gestoken toen )
    Heb al een paar keer de put toe gegooid met zand maar graven ze zich zo weer uit. K ga de tip van olie eens proberen. Nu ligt er een hoop zand op, daarop een emmer ondersteboven en op de emmer een wespenvanger, maar het zijn kleine Houdini's

Deel Deze Pagina