Vandaag hadden we op mijn werk een periodiek medisch onderzoek. Ik moest o.a. mijn cholestrol laten meten en die was op dat apparaatje niet meetbaar; boven de 7.8 mmol/l. Ik kreeg het advies om op korte termijn de HA te bellen voor een cholestrol onderzoek. Ik heb geen idee wat het voor de zwangerschap was, want dit heb ik de laatste 10 tot 15 jaar niet laten controleren. A.s. vrijdag heb ik controle bij de vk en zal het haar ook zeggen. Ik vraag me af of door de zwangerschap de waardes wel correct zijn. Die persoon die het bij moest meten wist het ook niet. Iemand ervaring hiermee?
Je waarden kunnen behoorlijk van slag zijn door de zwangerschap, althans dat is wat mij gezegd is geweest. Ik had ook een slechte bloeduitslag, vooral de cholesterol dan. Die was al slechter, maar door de zwangerschap ging 'ie nog slechter.
Ik mag nooit tijdens de zwangerschap me cholesterol testen omdat die door de zwangerschap altijd hoger is dan normaal volgens de artsen. Dus ik denk niet dat deze echt goed is.....Maar je kan altijd even na de huisarts en je verhaal doen en kijken wat hij zegt. Zo'n hoge is namelijk wel erg gevaarlijk!
Hier altijd al een te hoog cholesterol (erfelijk) en medicijnen, tijdens de zwangersch hoefde ik me ook niet te laten testen, had geen zin volgens de arts, mocht mn medicijnen ook niet nemen. Na de zwschap / borstv laat ik me gewoon weer opnieuw prikken.
Heb gisteren nog even de assistente van de ha gesproken en zei vertelde dat het niet uitmaakte met een zwangerschap, maar moest het wel melden bij de vk. Daar ben ik vanmorgen geweest en die zei ook dat het niet uitmaakte. Ik ga binnenkort een afspraak maken bij de ha om te vragen of het nu onderzocht kan worden of na de zwangerschap. Ben wel benieuwd hoe het nu echt gesteld is met mijn cholesterol. Het was nl zo'n snel test die ze zo af kunnen nemen en dat geeft natuurlijk een wat ander beeld dan een bloedonderzoek van de ha.
Was dit trouwens nuchter? Moet je ook nog rekening meehouden. Hier moet altijd nuchter geprikt worden voor cholesterol.
Als je zwanger bent, prikken ze geen cholesterol. Omdat je cholesterol dan altijd al hoger ligt. Dus dat zal dan na je zwangerschap wezen. Wel belangrijk hoor wel doen! Je kan er beter op tijd bij wezen, dan te laat! EN hij moet ook zeker nuchter!
Het is niet nuchter geprikt. Het was gewoon onder werktijd en mijn collega's moesten ook allemaal. Ik hoorde vandaag dat bijna alle collega's (8 stuks) een hoog cholestrol gemeten hadden. Allemaal zo rond de 6,5 tot 7. Lijkt me dat het apparaat misschien ook niet helemaal goed was.
Ik moet onder de 5 zitten, denk alleen niet dat ik dat zit op t moment, maar goed ben hard bezig om daar wel weer te komen haha....