Letters omdraaien.

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by edelweiss, Oct 9, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Mijn zoon Is 6 en zit in groep drie. Nu neemt hij zijn huiswerk netjes mee naar huis maar wat mij opvalt Is dat hok sommige letters verkeerd schrijft wel heel netjes maar in spiegelbeeld.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Iemand een idee

Stukje geschiedenis mijn zoon heeft 1,5 jaar lang juffen en meesters voor de gek gehouden door te zeggen dat hij het niet kon. Achteraf na de orthopedagoog die op school de wppsy heeft afgenomen kwam er een gemiddelde van 118 iq uit en 108 eq. Dus niet kunnen zit er niet in. Dit heeft hij ook in een half jaar allemaal recht getrokken en mocht hij over na groep 3 dit ging perfect tot afgelopen week het lijkt wel of hij alles maar saai vind. Hij doet zijn werkjes goed en daarna gaat hij het lopen verprutsen door alles in spiegelbeeld te doen.

Is dit dan omdat hij het saai vind of omdat hij het daadwerkelijk niet kan? Of is er een ander probleem die ik over het hoofd zie?

2. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Nee, het is dit keer geen probleem maar juist iets wat heel veel kinderen op die leeftijd doen. De exacte theorie weet ik niet meer, maar google maar eens daar zal je het vast vinden.

3. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Onze oudste deed dat ook. Eerst was het volgens juf niet zo gek, wel meer kinderen schijnen dat te doen. Maar uiteindelijk blijkt het bij haar dyslexie te zijn. b-d, au/ui/eu/oe door elkaar en daarnaast ook 21-12, x en +, wat niet eigenlijk.

Misschien spelenderwijs eens thuis met letters rommelen? Dan is het misschien wel leuk en als hij het ook dan verkeerd doet, ligt het niet aan het 'geen zin/niet leuk vinden'. Zou mij er niet direct druk om maken in ieder geval :)

4. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Mijn zoontje draait ook veel letters om, is 6 jaar en zit in groep 3. Nu hoort het nog een beetje bij de leeftijd, vaak gaan de letters na verloop van tijd vanzelf goed staan.
    Mijn dochter doet het soms nog, ook met cijfers, er is een dyslexie-onderzoek aangevraagd, maar haar resultaten zijn nog net niet erg genoeg voor een onderzoek, dus nu moeten we het weer een jaar aankijken.
    Het is wel balen, want ze kan heel goed rekenen, daar heeft ze vaak een A voor, maar er zitten bijna altijd sommen tussen waarbij ze het antwoord goed heeft, maar de cijfers omgekeerd.
    De juffen van mijn zoontje gaven al aan dat ze het bij mijn zoontje ook extra in de gaten houden, mijn man is ook dyslectisch en de kans dat hij het heeft, is aanwezig.
    Beelddenkers draaien ook vaak letters om, ook op latere leeftijd.

5. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Mijn dochter doet het ook.. Gaat nu ze bijna 7 wordt steeds beter, maar gebeurd vaak genoeg nog. Schijnt normaal te zijn!!

6. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Het is heel normaal op deze leeftijd, en letters schrijven heeft verder niks met IQ van een kind te maken.

7. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Heeft met de hersenhelften te maken. Is normaal.

8. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Heel veel kinderen doen dat, die van mij ook. Gaat vanzelf over.

9. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Ik had het er vandaag met een vriendin over.
    Zij is lerares en vertelde dat het heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen en dat het vanaf ca. 7 jaar af zal nemen.

10. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Blij te Lezen dat het normaal Is. Maakte me wel wat zorgen

11. suuz09

suuz09 Bekend lid

Jan 14, 2009
    712
    272
    63
    Mijn zoontje doet dat ook. Het "mag" tot aan de kerst in groep 3 en daarna gaan leerkrachten verder kijken. Hoeft nog niks te betekenen, maar dan begint het signaleren.

Groetjes Suzanne

12. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik vind je zoon nog best jong om al dingen bewust te 'verprutsen' of om mensen bewust voor de gek te houden, zoals je zelf schrijft.
    Waarom zou hij dat doen?

13. Jaime

Jaime Niet meer actief

Ze schrijft toch niet dat hij dingen BEWUST verprutst ? Dat kan ik er niet uit op maken in ieder geval. Het is wel herkenbaar bij mijn jongste trouwens. Die laat helemaal niet graag zien wat ze kan. Dan kan ze spontaan iets wat je helemaal niet verwacht maar als je er nog eens om vraagt zal ze het niet meer laten zien waardoor ik ga twijfelen of het geen toeval was.

Ot; mijn dochter spiegelde ook letters en cijfers tot halverwege groep 3.

14. Lamode

Lamode Bekend lid

Feb 19, 2014
    808
    185
    43
    Female
    Hoort bij de leeftijd en fase waarin ze zitten. Hier doet zoontje dit ook, schijnt er gewoon bij te horen. Zal we weer over gaan.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Hier merk ik het ook maar heel gek eigenlijk..met letters flitsen benoemt ze de "b" en "d" altijd goed. Maar bij het lezen vsn de veilig en vlot rijtjes en een leesboekje gaat het juist vaak fout.
    Het is wel een kind wat slordig werkt dus daar zou het hier ook aan kunnen liggen.

Share This Page