Mijn vriend knarst zo erg dat ik het buiten hoor als hij slaapt. Hij heeft een bitje (gehad) maar zelfs die heeft hij beschadigt. Zijn tanden komen er tot nu toe gelukkig wel aardig goed vanaf...er is wat slijtage te zien, maar hij krijgt gewoon extra laagjes om zijn tanden bij elke controle. Kleine Edit; het is bij hem op zn ergst als hij gestresst is of een drukke dag heeft gehad. Als hij gewoon lekker in zijn vel zit en rustig is knarst hij niet
Ah ik kreeg geen meldingen meer! Dank iedereen voor de tips en ervaringen. Toevallig natuurlijk valt het vandaag allemaal weer mee.. maar toch merk ik bij het eten van bijv drop nu, dat het nog stijf en vervelend aanvoelt. Ik weet niet of ik vannacht nog heb geknarst of geklemd (lag immers te slapen haha). Dus weet eigenlijk niet zo goed wat te doen. Toch maar gaan ook al lijkt het nu minder te zijn?
Ik heb een keer mijn kiezen kapot geknarst tijdens mijn slaap. Dat is vreemd wakker worden. Bij de tandarts heb ik toen die mijn kies repareerde dus gelijk een splint (bitje) laten aanmeten. Bij mij zat hij niet in één keer goed. Ik moest wel een paar keer terug om hem goed af te stellen. Als hij te los zit, valt hij 's nachts uit je mond. En als hij te strak zit, doet het zeer aan je tanden. Toen hij eenmaal goed zat, was ik er snel aan gewend. Ik kon er prima mee slapen. De splint die ik had, voorkwam niet dat ik knarsde / klemde. Het was puur om mijn gebit te beschermen. Ik heb de splint zelf tot 2x toe kapot gebeten. De eerste keer heb ik hem nog laten repareren. Daarna was ik er een beetje klaar mee. Het is sowieso een ding dat alleen aan symptoombestrijding doet. Bij mij is het zo dat er niet alleen sprake is van tandenknarsen. Ik heb ook vaak een te hoge spierspanning in mijn nek / schouders en (daardoor) geregeld hoofdpijnklachten. Dat wil zeggen: bij periodes heb ik hier nog last van. Maar na menig bezoek aan fysiotherapeut / manuele therapeut, logopedist, mensendieck therapeut, heb ik het wel beter onder controle en ben ik vaak lange periodes klachtenvrij. Misschien dat het niet verkeerd is om een bitje te hebben om je gebit te beschermen tijdens mindere periodes. Maar ze zijn best duur en het laten maken / afstellen kost even wat tijd. Hoe dan ook zou ik zeker aandacht gaan besteden aan het ontspannen van je kaken (nek, schouders?). Ik las eerder een tip om ervoor te zorgen dat je tong je gehemelte niet raakt. Ik heb juist altijd geleerd dat de tong juist wel tegen je gehemelte moet liggen, achter je boventanden. Een rondje googlen levert overal hetzelfde advies op. Mijn tip is dus om voor het leren ontspannen echt even professionele hulp in te schakelen. Dat kost ook even tijd, maar heb je denk ik op de lange termijn veel meer aan.
Klopt. De tongpunt moet achter de voortanden liggen (omhoog dus) bij ontspanning. Anders kan je er zelfs gebitsproblemen of uitspraakproblemen (slissen bijv) bij krijgen.