Voorlezen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Anique, 20 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anique

Anique Niet meer actief

Ik wil Can graag voorlezen.. misschien is het een domme vraag, maar hoe doe ik dit? Hoe doen jullie dat? En wanneer?
    Can kan nog steeds niet heel stevig zitten alleen. Hij is nu bijna 8 maanden.
    Ik heb weleens geprobeerd boekjes voor hem voor te lezen als hij op de commode ligt, maar hij vind het niet zo boeiend lijkt het.. of ik doe misschien iets niet helemaal goed.. ben ook niet erg creatief moet ik eerlijk zeggen :oops: .. ik wijs wel de plaatjes aan, en doe een koe na als ik een koe aanwijs (bijvoorbeeld).. maar ik heb niet idee dat ik zijn interesse heb. Het enige wat hij steeds wil doen is het boekje pakken en het in zijn mond stoppen.
    En als je voorleest wat voor boekjes neem je dan? Kartonnen? van nijntje bijvoorbeeld, of echte verhalen met kleurige plaatjes en papieren bladzijden>. Ik vind het nog best lastig.. stom he?
    hopelijk kan iemand me en beetje op weg helpen...

Oh ja, en ik wil ook graag voor gaan lezen voordat hij gaat slapen. Maar momenteel is zijn "slaapritueel"
    -in bad
    -insmeren (massage)
    -aankleden
    -flesje

en bij het flesje valt hij eigenlijk altijd in slaap. Dus waar zal ik dat voorlezen dan doen? Voordat ik hem in bad doe al? Of na het aankleden?.. maar ja dan is hij vaak moe en wil hij zijn flesje (dat is hij zo gewend natuurlijk)...

2. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.085
    374
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Tijdens het flesje? Onbewust nemen ze veel dingen tot zich,...

3. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Ik lees Amy ook nog steeds niet echt voor, daar heeft ze het geduld niet voor, na 1 woord moet ik de bladzijde al omslaan van haar.
    Dus eigenlijk doen we net voordag ze gaat slapen, zit ze in bed en dan pak ik een boekje en ga plaatjes benoemen en aanwijzen.
    En heel af en toe kan ik er een klein zinnetje van maken (zelf verzonnen dan).
    Denk dat het echte voorlezen pas wat later komt ( iig wel bij mijn kind haha)

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Wij lezen smiddags altijd een boekje. Hij is dan een beetje moe, dan zit hij lekker op schoot en lezen we een boek.
    Hij heeft een leuk boekje waarbij hij knopjes kan indrukken en dat maakt dan een dierengeluid. Hij vind het geweldig.

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier doen we het ook altijd 's middags, lekker samen op de bank (Milan bij mij op schoot, want hij kan uiteraard ook nog niet zelf zitten). En dan kijkt hij vrolijk mee. Hij vindt het erg leuk, ook al snapt 'ie het natuurlijk nog niet.
    Hier zijn ook boekjes waarmee je geluidjes kan maken favoriet! :)

6. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Vanaf een maand of 8 ben ik begonnen met voorlezen voor het slapen gaan. Steeds hetzelfde boekje. Het is een boekje met harde bladzijden en vrolijke kleurtjes. En op iedere blz niet meer dan 4 regeltjes. Dan zat ze lekker bij me op schoot, speentje in en heerlijk te luisteren/half te dutten. :D

7. Djenno heeft er ook het geduld niet voor lijkt wel. Pak ik een boekje om voor te lezen, na twee woorden wil hij het boekje al uit elkaar trekken en omdraaien en dichtslaan hihihihi
    Als ik hem alleen laat spelen dan pakt hij wel eens een boekje en gaat hij plaatjes kijken maar zodra ik hem wil voorlezen dan heeft hij zijn interesse alweer verloren. Heeeel soms mogen we dierengeluidjes nadoen als we een aanwijsboekje hebben maar denk dat hij er nog niet zoveel interesse voor heeft nu. :)

8. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Idd vanaf een maandje of 8 deden wij dit. Na de avondfles op mama's schoot een boekje voorlezen. Ik deed dan dikkie dik en verzon het gewoon zelf, was anders veel te ingewikkeld nog.

9. ingepinge

ingepinge Actief lid

18 mei 2007
    385
    0
    0
    Je kunt allerlei boekjes gebruiken, alleen met prenten of ook met tekst.
    Lange tekst is nog te ingewikkeld om te begrijpen, je hoeft dit ook niet voor te lezen hoor!
    Je kunt ook zelf een soort verhaaltje bij de plaatjes verzinnen.

Boekjes met dikke bladzijden hebben natuurlijk als voordeel dat je kindje zelf de bladzijden om kan slaan. Bij dunne scheurt dit vanzelfsprekend vrij snel.

Boekjes die interactief zijn vinden kindjes vaak erg leuk. Ze kunnen dan zelf ergens aan frummelen waardoor het weer een beetje interessanter wordt.

Ik zou zeggen, wissel lekker af en kijk wat je kindje leuk vindt. En leg ook boekjes waarvan ze wel wat kunnen hebben eens in de box op bij je kindje op de grond. Vaak vinden ze dit wel leuk en proberen er dan in te "lezen".

10. Jelle houdt vooral van bladzijdes omslaan; is daar ook best goed in :p
    Maar kans om voor te lezen of plaatjes aan te wijzen heb ik dus eigenlijk niet eens, als we samen een kartonnen boekje kijken.
    Verder lees ik wel eens een verhaaltje uit het boek van Jip en Janneke, als Jelle in bed ligt. Vindt ie ook weinig boeiend, heb ik het idee, maar wie weet neemt ie inderdaad onbewust toch wel wat op. Als ik aan het eind van het verhaaltje het bijbehorende plaatje laat zien moet ie wel altijd lachen.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.251
    7.289
    113
    Vrouw
    Brabant
    Welk boekje is dat en waar heb je 'm vandaan? Ik weet zeker dat Eva het ook super vindt!

Verhaaltjes voorlezen werkt hier nog niet, Eva is dol op boekjes, maar om zelf door te bladeren. Ik doe het niet goed blijkbaar ;).

12. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.365
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Snoopy zulken hebben ze bij de Action volgens mij.

13. Adine

Adine Fanatiek lid

12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Snoopy, bij de bibliotheek kan je ook eens kijken. Scheelt weer in de portemonee. ;) Kinderen tot 18 jaar zijn namelijk gratis lid.

14. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    @snoopy bij de intertoys hebben ze 2 boekjes met geluid.
    Eentje met poezen en honden ( 4 geluiden) en gelijk een voel boek voor 5 euro.
    En eentje met dolfijnen ook 5 euro ook met 4 geluiden ernaast.
    Amy vindt ze geweldig vooral dat voelen.

15. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb hem een tijdje voorgelezen voor het slapen gaan,maar merkte dat hij er steeds minder zin in had ( huilerig enzo ) was dus gewoon te moe voor een boekje. Nu lezen we beneden op de bank wel eens een boekje voor

16. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

HI...

De meeste kinderen hebben als ze nog echt klein zijn het geduld niet om "echt" voorgelezen te worden...
    Het beste is gewoon om samen een boekje te kijken... en samen met je kleine de dingen aan te wijzen...
    en inderdaad vaak hetzelfde boekje lezen... zodat ze dingen gaan herkennen....

Ik lees mijn zoontje ook elke avond voor.... vind het fantastisch! Nu kan ik echt wat meer Echt voorlezen.. (23 maanden oud)
    ook al begint hij nu bij de laatste pagina's al te huilen... want hij weet dat hij daarna moet slapen.. en dat wil hij nooit...

17. Tink

Tink Niet meer actief

Daar sluit ik me helemaal bij aan, echt een verhaaltje voorlezen zijn ze nu nog veel te klein voor. Maar plaatjes aanwijzen en benoemen is ook al heel leuk en ze leren zo toch hoe een boek 'werkt' en wat de bedoeling is.

Kortom je doet het helemaal goed :)

18. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse 'leest' zijn boekjes momenteel nog het liefste zélf!
    Zittend in de box kan hij een heel tijdje zoet zijn met een paar kartonboekjes, prutsend met z'n kleine vingertjes die de bladzijden omslaan, echt schattig!
    Als ik voorlees, vind hij er niks aan gewoon. Zal nog wel komen! ;)

Deel Deze Pagina