Hallo, ik was van de week bij het CB, en toen ontdekte de arts dat Dano's rechterbilplooi 2 keer zo dik is als zijn linker en dus asymmetrisch. ze zei dat ik me daar niet zo'n zorgen over moet maken maar dat ik wel naar de kinderarts moet daarmee. Wat denkt ze wel niet tuurlijk maak ik me zorgen, maarja ik kan alleen maar afwachten..... ze zei ook nog dat als het erg was geweest dat ze ook wel meer dingen gezien zou hebben Heeft een van jullie dit weleens aan de hand gehad en wat is er toen verder gedaan? ik moet al bij de kinderarts komen vanwege de reflux die nu echt is vastgesteld door de HA. owja Dano is nu ruim 9,5e maand.
Ik weet wel dat bij een ongelijke bilplooi er kans is dat het kindje heupdysplasie heeft. Maar dat hoeft echt absoluut niet, mijn nichtje heeft 2 kinderen met een ongelijke bilplooi, bij de jongste zijn er rontgenfoto's gemaakt, maar alles was gewoon goed, net als bij de oudste. Dus inderdaad, niet teveel zorgen maken! Even afwachten wat de kinderarts zegt. Maar ik snap je zorgen wel hoor , maar ik hoop dat het helemaal niet nodig is.
Natuurlijk maak je je zorgen als moeder, dus dat is makkelijk gezegd, maar minder makkelijk gedaan. Maar toch zou ik proberen me niet al te veel zorgen te maken. Zoals Snoopy1979 al zegt, bij een asymmetrische bilplooi is er kans op heupdysplasie, maar het hoeft niet. Mijn dochter had het wel, maar zij heeft dan ook in stuit gelegen en toen het op het CB geconstateerd werd, hadden we ook al een afspraak staan bij de KA. Maar heel veel kindjes die een asymmetrische bilplooi hebben, hebben geen heupdysplasie. Overigens, als het wel zo blijkt te zijn, dan vind ik dat ze het wel laat geconstateerd hebben. Is die bilplooi nooit eerder opgevallen? Stomme vraag, blijkbaar niet dus, maar ik vind het dus een beetje raar. Ik weet ook niet of een assymetrische bilplooi ook later pas kan ontstaan. Misschien ook alleen al reden om je niet te veel zorgen te maken. Heb je al een afspraak staan bij de KA? (ivm de reflux) Hopelijk kun je anders snel terecht. Maar hou er even rekening mee dat de KA misschien ook niet meteen uitsluitsel kan geven. Bij ons was het onderzoek door de KA eigenlijk goed, maar de echo die vervolgens gemaakt werd, wees uit dat er toch een lichte afwijking was. En natuurlijk, alles wat je kindje heeft, daar maak je je zorgen over en dat vind je niet leuk. Maar echt, mocht het heupdysplasie zijn, dan is het goed te verhelpen. En beter dat ze er nu achter komen dan dat je zoontje later op jonge leeftijd een nieuwe heup moet. Geloof me, van zo'n spreidbroek zou hij echt minder last hebben dan van zijn reflux. Echt. Het enige is dat hij natuurlijk al wat ouder is en al meer kan, dus het zou in het begin misschien wat frustratie opleveren voor hem. Maar waarschijnlijk gaat hij vervolgens veel dingen ook met de spreidbroek aan doen. Ik heb makkelijk praten, ik weet het, want mijn dochter is er inmiddels vanaf. Maar zij had er echt geen moeite mee, vond het meteen heel normaal. Het is voor jezelf het moeilijkst (ook al met praktische zaken die je op moet lossen), maar je moet dan ook maar in je achterhoofd houden dat het voor hem gewoon het beste is en slechts tijdelijk. Maar dit is vooruitlopen op de zaken, want de kans is groot dat er helemaal niets aan de hand is. Succes in elk geval.
Demi heeft ook een ongelijke bilplooi, maar omdat ze in stuit heeft gelegen hadden we al een afspraak staan voor een echo van haar heupjes. Daarop was niks afwijkends te zien. Het hoeft dus niet zo te zijn dat ie heupdysplasie heeft hoor. Demi heeft deze ongelijke bilplooi al vanaf haar geboorte.. En de laatste keer op het cb zag ze het weer maar haar beentjes waren wel soepel dus hoefde hier verder niks meer mee te doen.
Mijn zoontje had of heeft ook een ongelijke bilplooi. Dit was al geconstateerd toen hij 2 maandjes oud was. Ze hebben toen een heup echo laten maken en er bleek niets aan de hand te zijn. Hebben ze bij jou kleintje al een heupecho gemaakt?
EEn kennis van me had ook een beeb met onegelijke bilplooi, was gelukkig niks aan de hand! ( voor hun helemaal, want ze had ook al een helmpje) Niet te druk maken dus, hoop dat het mee valt!
Steven had ook een ongelijke bilplooi, maar toen was hij nog maar een paar maanden, en moest ik een heupecho laten maken, die was helemaal goed. Later was die bilplooi ook weg.
mijn dochter haar hoofdplooitjes in de bovenbenen zijn ook niet gelijk en omdat er heupafwijkingen in de familie zit bij mijn werd er voor de zekerheid een rundgen +echo van de heupjes gemaakt maar er is niks aan de hand ze is dus gewoon niet symetrisch
Mijn dochter heeft ook een ongelijke bilplooi en later bleek heupdysplasie. Maar ze heeft ook in stuit gelegen en als je dr knietjes optrekt zie je dat ze ongelijk zijn. Maar ook heel veel kindjes hebben een ongelijke plooi en dan is er niks aan de hand hoor, dat komt veel vaker voor! Om het uit te sluiten is een rontgenfoto nodig van de heupjes. Veel succes en hopelijk is er helemaal niks aan de hand! x
Bij 4 maanden kwamen ze erachter dat de bilplooitjes ongelijk was en werd ik ook doorverwezen naar het ziekenhuis om het na te laten kijken moest toen ook foto's laten maken ze bleek dus heupdysplasie te hebben en kreeg een spreidbroekje en die heeft ze 6 maanden gehad. Maar het hoeft natuurlijk niet bij jou kindje zo te zijn.
dank jullie voor jullie reactie's stelt me wel ietsje gerust hoor. maar morgen moeten we naar de KA voor de reflux en dan ook direct de ongelijke plooi bespreken. maar inderdaad raar dat het nooit eerder is opgevallen. ben best een beetje nerveus voor morgen. maargoed hopenlijk loopt het allemaal met een sisser af.
Succes meid. Hopelijk is het niets! Ik moet vanmiddag ook met kleine naar ziekenhuis voor echo, hij heefft ook een ongelijke bilplooi. Ook stuitligging, dus ben ook benieuwd. En ook wel beetje zenuwachtig, snap je gevoel wel!
meid, ik heb het als bab y zelf ook gehad..Toen was dat nog neit zo heel verontrustend totdat ik met 2 jaar nog geen aanstalten maakte om te gaan lopen, is me ma ook met mij richting ka gegaan...fotoos etc gemaakt, daar bleek ik bij me ene bil gewon meer vetophoping te hebben, en was ik voor de rest gewoon ene luie donder! .. Jij maakt je zorgen en dat is natuurlijk volkomen logisch, maar ik wil je met mijn verhaal duidelijk maken dat het vaak ook gewoon met een sisser af loopt...
Sara heeft ook een assymetrische bilplooi. Hier 2 echo's gehad + een rontgen. Niets aan de hand. Ze heeft ook in een stuit gelegen. Heel veel kindjes zijn niet symmetrisch, sterker nog: eigenlijk is niemand helemaal recht, dus. Maak je idd niet teveel zorgen!
Ik wacht vanmiddag maar af, probeer me voor die tijd er niet te druk over te maken! Over paar uurtjes weten we meer.. Wel bedankt voor de 'goede' verhalen!
Nou vanaf vandaag heb ik echt een s***thekel aan het CB gekregen....... echt waar kan me er zo boos over maken. ik vertelde aan de KA dat ze een ongelijke bilplooi hadden gezien met een duidelijk verschil. de KA kijkt en zegt ik zie helemaal niks... paar keer gekeken maar nee hoor alles in orde. Dat opzich is heel fijn natuurlijk, maar ik ben wel onnodig ongerust gemaakt door het CB. Ik ga daar dus niet meer heen heb ik besloten! alleen om tre wegen en te meten verder voor de reflux is de dosis omeprazxol verhoogd, en moeten we ook de motillium blijven gebruiken, ze gaan zijn ontlasting nog checken op een bepaalde bacterie en dan is het gewoon afwachten of het beter gaat. maar zowel omeprazol als motillium hebben een tijdje nodig om baat te geven.
Nou jaaaaaaa zeg! kan me voorstellen dat je pissed bent! Had je het zelf op het CB ook niet gezien of hebben ze je verschil laten zien? Sjonge zeg...Ze hebben mij laatst ook bang gemaakt door te zeggen dat ze misschien een helmpje moest...Fysio en KA verklaarden me ook voor gek!
ja ze wees me iets toen ze het ontdekte en ja ik ben geen dokter dus zij had mij alles wijs kunnen maken. idioot he. mijn vriend had al een gruwelijke hekel aan ze, en ik was nog mild. maar dat is nu 180 gr omgedraaid.