7 maanden en hazeslaapjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kangerootje, 21 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Mijn dochter van 7 maanden doet het heel goed, een tevreden baby. Slaapt snachts door.

    Wat ik super lastig vind is dat ze overdag de hele tijd hazeslaapjes doet. Na 45 minuten is madame alweer wakker en klaarwakker ook. Huilt niet maar spettert en babbelt dan in haar bedje. Even oppakken en weer terugleggen, even laten gaan in de hoop dat ze weer verder slaapt, het helpt niets.

    Het liefst wil ze nog 3 of zelfs 4 keer naar bed, maar daar ben ik wel klaar mee. Met nog een peutertje thuis moet ik ook de deur uit kunnen. Dus ze wordt 2 x op bed gelegd...
    Savonds om 17.00 a 18.00 is ze doodop van de slaap...

    Iemand tips? Ik ken dit totaal niet van mijn oudste, die sliep rond deze leeftijd héél voorspelbaar van 10-12 en van 14.00-16.00
    Zij kreeg kunstvoeding, de baby nu borstvoeding, zou het daar mee te maken hebben?? Maar ook al krijgt ze een enorme fles én een hapje het helpt niet om langer te slapen....
     
  2. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Mijn kind sliep ook maar drie keer een half uur. Tsja, gelukkig was ze wel vrolijk. Gewoon kijken of ze in jouw ritme mee kan doen?
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.005
    25.450
    113
    Mijn baby is ook 7 maanden en doet precies hetzelfde. Hij slaapt 2 of 3x 30 of 45 minuten. Om 19u gaat hij zijn nacht in en slaapt in principe door tot 7u. (Hij wordt de laatste tijd wel wakker nachts maar dat komt door tandjes/ziek zijn/ontwikkeling).

    Er valt weinig aan te doen denk ik. Ik ben niet van het forceren tenzij het echt uit de hand loopt, zolang baby blij is, groeit en ontwikkelt is dit blijkbaar wat hij nodig heeft.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  4. Orangeapple

    Orangeapple Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.047
    379
    83
    Hoe laat na het wakker worden in de ochtend gaat ze weer naar bed voor het eerste slaapje? Ik heb gelezen dat wanneer dit te snel op elkaar is dat dit hazeslaapjes kan veroorzaken. Vraag me niet hoe dat precies werkt hoor! Maar gekke is dat mijn zoontje van 7 maanden thuis vrij snel naar bed gaat weer en 4x 45 min slaapt. En op de opvang waar hij pas later weer naar bed kan.. daar slaapt hij dus twee lange slaapjes en één powernap! Veel beter ritme! Ik ga de komende tijd dit thuis ook uitproberen, want het is inderdaad best lastig hè al die korte slaapjes. Je bent er de hele dag mee bezig.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  5. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.910
    1.188
    113
    Nederland
    Als ik het goed lees dan ga je dus naar haar toe? Ze huilt niet, maar brabbelt. Ik zou zeggen, lekker laten gaan. Niet naar toe gaan, misschien valt ze uit eindelijk naar een tijdje alsnog in slaap.

    Mijn jongste heeft ook een periode gehad dat hij naar een half uur wakker werd, maar zolang hij niet huilde/jengelde liet ik hem liggen, soms duurde het een half uur voordat hij weer in slaap viel.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  6. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier ook heel lang hazenslaapjes gehad. Pas sinds een paar weken slaapt ze haar tweede slaapje langer. Ze kon gewoon niet goed de slaapcyclussen aan elkaar plakken, met name overdag. Denk zelf door alle prikkels (ze hoort en ziet alles), eten heeft er iig niks mee te maken. Ik geloof zelf dat t bij iedere baby op zn eigen tijd wel lukt.

    Je kunt wel wat proberen met wakkertijden (bijv 2-3-4 ritme), laten liggen idd en kijken wat er gebeurt (bijv alleen bij 2e slaapje) maar geen garantie dat t lukt. Bij mij maakte t geen drol uit, het was dr tijd nog niet. Nu is het zonder moeite vanzelf gegaan.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hier heeft zoon alleen maar slaapjes van 45 min gedaan. Tot hij over ging op 1 slaapje, toen werd het anderhalf uur. Was wel al met 9 maand.
    Pas toen hij leerde lopen werd het heel iets langer, maar vaak niet meer dan 2 uur.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    In hakend hierop ging mijn dochter op deze leeftijd naar het schema van stefanie lampe. Het 2-3- 3 of 4 uur schema.
    Wat inhoudt 2 uur wakker, dan naar bed, na het slapen 3 uur wakker, dan weer slapen en dan 3 tot 4 uur wakker. En dan de nacht in.

    Bijvoorbeeld
    700 wakker + fles (pap heeft de mijne nooit gelust haha)
    830 fruit
    900 - 10.30/1100 slapen
    1100 fles
    1300 boterhammetje
    13.30 - 15.00 slapen
    1500 fles
    1700 warm eten + eventueel beetje yoghurt
    1900 naar bed en fles
    2300 wakker maken voor laatste fles
    * mijn dochter kon max een fles van 120cc op, dus daarom nog 1 om 23 uur.
     
    Kangerootje vindt dit leuk.
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Dank voor al jullie reacties!!
    Heb ik veel aan!!

    De laatste week is ietsje beter gegaan! Af en toe een langere dut van zo'n 1.5 uur.
    Zoals vandaag sliep ze tot 7.30 en toen van 10-11.30 en later van 14.30 tot 16.30... Super!
    Ik heb haar inderdaad in de morgen een langere poos opgehouden vóór haar eerste dutje en dat werkt inderdaad wel!
    Dus die tip is perfect. Het 1-2-3 schema is ook een eyeopener geweest want heb inderdaad gemerkt dat ze in de namiddag en avond langer wakker kan blijven.

    Ik denk inderdaad ook dat ze in een sprong of slaapregressie zit op het moment, of er komen nog meer tanden aan, want ze huilt ook meer en is onrustiger.
    Probeer het een beetje los te laten maar, go with the flow en komt vanzelf wel goed hopelijk!
    In elk geval leg ik haar niet vaker als 2 keer per week op bed omdat iemand mij ook vertelde dat hazeslaapjes toestaan hazeslaapjes in stand houden.
     
    Orangeapple, aicirtap en KleineLai vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina